Wednesday, April 24, 2024
11.4 C
Calgary

آیا نرخ امید به زندگی در کانادا کاهش یافته

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نرخ امید به زندگی در هنگام تولد کانادا کاهش یافته و به باور کارشناسان دلیل اصلی آن پاندمی COVID-19 بوده است.

وبسایت Stats Canada با بررسی داده‌های آژانس سلامت عمومی نرخ امید به زندگی در هنگام تولد (LEB) را محاسبه کرده و بر این اساس LEB کاهش و به رقمی مشابه سال 2013 رسیده است.

براساس اعلام Stats Canada، بیش از 15,600 شهروند در سال گذشته بر اثر ابتلا به COVID-19 جان خود را از دست داده‌اند. از آنجایی که بیشتر آمار مرگ متعلق به سالمندان بوده‌، نرخ امید به زندگی در میان شهروندان تازه متولد شده 0.41 سال کاهش یافته است.

نرخ LEB در سال 2019 رقم 82.10 بوده اما هم‌اکنون به 81.68 رسیده است.

این نرخ در سال 2017 نیز بخاطر افزایش آمار مرگ بر اثر مصرف مواد مخدر کاهش یافته بود.

این وبسایت خاطرنشان شد که نرخ LEB میان جنسیت‌های مختلف، بجز در استان‌های مانیتوبا و ساسکاچوان، تقریبا بطور یکسان کاهش یافته است. در این دو استان کاهش نرخ میان مردان بسیار بیشتر می‌باشد.

کبک در میان استان‌ها بیشترین کاهش نرخ LEB را داشته و تقریبا دو برابر دیگر نواحی (0.84) امید به زندگی در آن کم شده است.

مانیتوبا، آنتاریو و آلبرتا نیز بترتیب با 0.60، 0.34 و 0.32 سال کاهش در رتبه‌های دیگر قرار دارند. استان‌های شرقی ازجمله New Brunswick، Newfoundland و Labrador هم بخاطر واکنش سریع و موثر در برابر شیوع COVID-19 کمترین کاهش LEB را داشته‌اند.

با اینحال کانادا در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی و همسایه‌های جنوبی وضعیت بهتری دارد.

براساس بررسی‌های صورت گرفته کاهش نرخ LEB ایالات‌متحده در 2020 رقم 1.26 سال بوده که تقریبا سه برابر رقم 0.41 سال کاناداست.

این گزارش به این نکته اشاره کرده که هرچند آمار مرگ بر اثر COVID-19 در سال گذشته بسیار بالاست اما قرنطینه و شرایط خاص پاندمی موجب کاهش آمار مرگ بر اثر دیگر عوامل چون سوانح رانندگی شده است.

منبع: Daily Hive