Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

بهترین گیاهان خانگی تصفیه‌کننده هوا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ناسا در سال 1989 پی برد که برخی گیاهان می‌توانند سموم موجود در هوا را بطور موثر تصفیه کنند. همین کشف اهمیت گیاهان آپارتمانی را دوچندان کرد.

هرچند توان گیاهان در مقایسه با دستگاه‌ تصفیه‌ هوا کمتر است، اما روشی طبیعی، چشم‌نواز، بی‌صدا‌ و کم‌هزینه محسوب می‌شود.

بنابر توصیه ناسا استفاده از دو تا سه گیاه با ابعاد 8 تا 10 اینچ در هر 100 فوت مربع می‌تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند. البته هر گیاه سموم خاصی را جذب کرده و پرورش همزمان چندین گونه نتیجه بهتری خواهد داشت.

در ادامه با 20 گیاه آپارتمانی برتر و پیشنهادی ناسا آشنا می‌شویم.

  1. Devil’s Ivy یا پتوس (Epipremnum Aureum)

این گیاه رونده در آپارتمان بخوبی رشد کرده و انواع سموم را جذب می‌کند. حضور آن به زیباتر شدن منزل کمک خواهد کرد و قابلیت رشد در آب و خاک را دارد. بطور کلی نگهداری از پتوس بسیار راحت‌تر بوده و انتخابی عالی می‌باشد.

سموم تصفیه شده: زایلن، بنزن، فرمالدهید، تری‌کلرواتیلن

  1. Dwarf Date Palm (Phoenix Roebelenii)

این نوع نخل قابلیت پرورش در محیط‌های نسبتا کم‌ نور را دارد. ارتفاع گیاه به شش تا 10 فوت هم می‌رسد و برگ‌ها سوزنی آن تا شش فوت رشد می‌کنند! پس حتما آن را در محیط بزرگ قرار دهید.

سموم تصفیه شده: فرمالدهید، زایلن

  1. Peace Lily (Spathiphyllum)

مراقبت از آن ساده بوده و برگ‌های شیشه‌ای و زیبایش به فضای اتاق زیبایی می‌بخشند. این گیاه با نور کم سازگار است و به آبیاری هفتگی نیاز دارد. کوددهی در بهار رشد Peace Lily در سایر فصل‌ها و شکوفایی گل‌های سفید آن را تضمین می‌کند.

سموم تصفیه شده: بنزن، کربن‌مونوکسید، فرمالدهید، تری‌کلرواتیلن، زایلن

  1. Philodendron

برگ‌های زیبای این گیاه به دلنشین شدن فضا کمک کرده و نگهداری از آن آسان است. کافیست گلدان را بصورت هفتگی آبیاری کرده و در نور غیرمستقیم قرار دهید.

سموم تصفیه شده: فرمالدهید

  1. Spider Plant (Chlorophytum Comosum)

نگهداری از این گیاه برای همه ممکن است. Spider Plant در نور غیرمستقیم رشد کرده و تقریبا در هر محیط، حتی دمای 2 درجه سانتی‌گراد، تکثیر و رشد می‌کند.

سموم تصفیه شده: فرمالدهید، بنزن

  1. Chrysanthemums (Chrysanthemum Morifolium)

این گیاه به منزل زیبایی بخشیده و جزو بهترین تصفیه‌کنندگان هواست. هرچند نگهداری از آن چندان آسان نیست، اما تماشای گل‌هایش خستگی را از تن در می‌آورد. Chrysanthemums از جریان هوا در منزل لذت برده، به نور زیاد و غیرمستقیم نیاز دارد و باید با آب گرم آبیاری گردد. حتما از خشک بودن خاک پیش از آبیاری مطمئن شوید.

سموم تصفیه شده: آمونیا، بنزن، فرمالدهید، زایلن

  1. Rubber Plants (Ficus Elastic)

این درختچه‌ زیبا و بومی هند عاشق نور است. در ماه‌های تابستان گلدان را در نور فیلتر شده قرار داده و هر هفته آبیاری کنید. در زمستان نیز آبیاری را بصورت شبانه انجام دهید. Rubber plant در گلدان کوچک رشد کرده و اگر عمق کافی داشته باشد به درختی زیبا تبدیل می‌شود.

سموم تصفیه شده: زایلن، بنزن، فرمالدهید، تری‎‌کلرواتیلن

  1. Boston fern (Nephrolepis Exaltata v. Bostoniesis)

این گیاه بخاطر برگ‌های شمشیری‌ شهرت دارد و گلدان آن بصورت آویز یا روی پایه قرار می‌گیرد. Boston fern محیط‌های مرطوب را دوست داشته و باید سطح برگ‌ها و خاک را مرطوب نگاه دارید. قرار دادن گیاه در نور غیرمستقیم و نزدیک پنجره ضروریست. در زمستان برگ‌ها حدود 2 اینچ کوچک شده و در ماه‌های گرم‍تر دوباره رشد می‌کنند.

سموم تصفیه شده: فرمالدهید، زایلن

  1. Areca Palms (Chrysalidocarpus Lutescens)

این گیاه برای فضاهای بزرگ ایده‌آل بوده و توانایی بالا در تصفیه هوا دارد. بعلاوه برای حیوانات خانگی چون سگ‌ و گربه‌ خطرناک نیست. در ماه‌های تابستان باید مرتب آبیاری گردد اما در زمستان کمتر تشنه می‌شود.

سموم تصفیه شده: بنزن، کربن‌مونوکسید، فرمالدهید، تری‌کلرواتیلن، زایلن

  1. Pineapple Plant

مطالعه اخیر ناسا نشان داده که درختچه‌ آناناس مشکل خرناس شبانه را حل نماید! هرچند این گیاه سموم هوا را جذب نمی‌کند، اما با تولید اکسیژن به بهبود کیفیت هوا در شب کمک خواهد کرد. شرایط نگهداری از آن چندان آسان نیست و به آب کم و هوای معتدل و مرطوب نیاز دارد.

  1. Dracaena “Janet Craig” (Dracaena Deremensis)

از آنجایی که این گیاه تا 15 فوت رشد می‌کند، باید گلدان را در محیط بزرگ قرار دهید. Dracaena عاشق نور غیرمستقیم بوده و گاهی در نور مستقیم هم رشد می‌کند. باید گلدان را حتی در ماه‌های گرم بصورت هفتگی آبیاری کنید، در غیر اینصورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند.

سموم تصفیه شده: زایلن، تریکلرواتیلن، فرمالدهید

  1. Ficus/ Weeping Fig (Ficus Benjamina)

این گیاه که بومی جنوب‌شرق آسیاست بین دو تا 10 فوت رشد می‌کند. همچون اکثر موارد لیست عاشق نور بوده باید بصورت هفتگی آبیاری شود. حتما از خشک بودن خاک پیش از هر آبیاری مطمئن شوید.

سموم تصفیه شده: فرمالدهید، تری‌کلرواتیلن، بنزن

  1. Snake Plant/ Mother-in-law Tongue (Sansevieria Trifasciata)

برگ‌های این گیاه تا دو متر رشد کرده و نگهداری از آن آسان است. گلدان به دو ساعت نور در روز، مستقیم یا غیرمستقیم، نیاز دارد. آبیاری زیاد دشمن آن بوده و محیط خشک را ترجیح می‌دهد.

سموم تصفیه شده: فرمالدهید، تری‌کلرواتیلن، بنزن، زایلن

  1. Aloe Vera ( Barbadensis)

این گیاه بخاطر خواص ضدالتهاب و ترمیم‌کننده پوست شهرت داشته و به تصفیه هوا نیز کمک می‌کند. گلدان را در اتاق‌ پرنور و گرم قرار دهید. اگر سموم محیط بالا باشد لکه‌های قهوه‌ای بروی برگ‌ها ظاهر می‌شوند.

سموم تصفیه شده: فرمالدهید

  1. English Ivy (Hedera Helix)

بگفته ناسا این گیاه رونده بهترین تصفیه‌کننده هواست. آن را در گلدان‌ کوچک قرار داده و اجازه دهید برگهایش متراکم شود. آویزان کردن آن در منزل به زیبایی محیط کمک می‌کند تا چند روز در آب زنده خواهد ماند.

سموم تصفیه شده: فرمالدهید، بنزن

  1. Flamingo Lily/ Fleur (Anthurium Andraeanum)

Flamingo Lily در 300 روز از سال گل داده و چهره خانه را دگرگون خواهد کرد. گلدان را در نور غیرمستقیم و شدید قرار دهید و دو بار در هفته آبیاری کنید. این گیاه به محیط‌های مرطوب چون حمام و آشپزخانه علاقه دارد.

سموم تصفیه شده: فرمالدهید، آمونیا، زایلن، تولون

  1. Lady Palm (Rhapis Excelsa)

Lady Palm انتخابی مناسب برای تصفیه هواست. گلدان را در دمای خنک، بین 15 تا 23 درجه سانتی‌گراد، قرار دهید تا بهتر و سریع‌تر رشد کند.

سموم تصفیه شده: فرمالدهید، آمونیا، زایلن

  1. Chinese Evergreen (Aglaonema)

این گیاه گونه‌های متعدد داشته و نگهداری از آن آسان است. Chinese Evergreen در اکثر محیط‌ها رشد می‌کند و خاک خشک، محیط مرطوب، دمای معتدل و نور متوسط به پایین را ترجیح می‌دهد. دو بار کوددهی در سال به رشد آن کمک خواهد کرد.

سموم تصفیه شده: فرمالدهید، زایلن

  1. Kimberly Queen Ferns (Nephrolepis Obliterata)

این گیاه بومی استرالیا به آسانی و با کمترین توجه در محیط خانه رشد می‌کند. برگ‌ها و شاخه‌های آن به هرس نیاز ندارند، اما باید خاک را مرتب آبیاری کرده و مرطوب نگاه دارید. کوددهی منظم در ماه‌های گرم‌تر نیز توصیه می‌شود.

سموم تصفیه شده: فرمالدهید، بنزن

  1. Bamboo Palm (Chamaedorea Seifrizii)

Bamboo Palm بین 4 تا 12 فوت رشد کرده و فرمالدهید هوا را بخوبی جذب می‌کند. گلدان را در نور خورشید قرار داده و نگران سلامت حیوانات خانگی نباشید.

سموم تصفیه شده: فرمالدهید، تری‌کلرواتیلن، بنزن

منبع: Better Homes