Saturday, April 27, 2024
1.8 C
Calgary

آتشسوزی جنگل‌ها و کاهش شدید کیفیت هوای مونتریال

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس داده‌های وبسایت IQAir که شاخص‌ کیفیت هوای شهرهای مختلف دنیا را بررسی می‌کند، روز یکشنبه مونتریال عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا را به خود اختصاص داد.

طبق آنالیزهای این وبسایت صبح یکشنبه مونتریال با ثبت شاخص 230 رتبه نخست آلوده‌ترین شهرهای دنیا را کسب کرد و پس از آن کویت با 221 و تهران با 169 در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. این درحالیست که شاخص آلودگی هوای شهر مونتریال در وبسایت این شرکت سوییسی تا 243 هم بالا رفت!

دود ناشی از آتشسوزی‌های گسترده در شمال کبک بیشترین سهم را در این آلودگی ایفا کرده‌اند. وزش باد باعث شده تا این دود غلیظ عصر دوشنبه از شمال‌شرق وارد آسمان شهر شده و نواحی جنوبی کبک را درگیر آلودگی کند.

بگفته سازمان Environment and Climate Change Canada (ECCC) کیفیت هوا در این کلانشهر بسیار کاهش پیدا کرده و شهروندان باید تا حد ممکن از حضور در معابر و فضای باز دوری کنند.

در اطلاعیه ECCC آمده: “آن دسته از شهروندان که مشکلات ریوی (ازجمله آسم) یا مشکلات قلبی و عروقی دارند، سالمندان، کودکان، زنان باردار و کسانی که در فضای باز کار می‌کنند بیش از دیگران در معرض آسیب‌های ناشی از آلودگی قرار خواهند داشت.”

همزمان هشدار دود و غبار در بخش‌های مختلف کبک ازجمله Laval، Longueuil، Trois-Rivieres و شهر کبک صادر شده است.

از شهروندان خواسته شده تا با بستن پنجره‌های منزل خود تا جای ممکن جلوی ورود آلودگی به داخل خانه را بگیرند.

تعطیلی مجموعه‌های ورزشی در فضای باز

شهردار مونتریال همزمان با تشدید آلودگی هوا دستور تعطیلی تمام رویدادهای فرهنگی و مجموعه‌های ورزشی در فضای باز ازجمله استخرها را صادر کرده است. او با انتشار یک توییت از شهروندان خواسته تا جای ممکن در خانه بمانند.

بگفته سیدونی پنیکو، پزشک محیطی و شغلی در سازمان بهداشت عمومی مونتریال، ازجمله علائم معمول قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای فعلی می‌توان به خارش چشم، خارش گلو و سرفه اشاره کرد. این شرایط در افراد آسیب‌پذیرتر می‌تواند بصورت عوارض شدیدتر ازجمله مشکلات تنفسی بروز کند.

او با اشاره به اینکه استفاده از ماسک پزشکی و پارچه‌ای در مواجه با این آلودگی کافی نیست گفت: “به دلیل ریز بودن ذرات آلاینده حتی استفاده از ماسک N95 نیز نمی‌تواند بطور کامل از شما محافظت کند، مگر آنکه بطور کامل صورت را پوشانده باشد. بنابراین در شرایط فعلی باید تنها تا جای ممکن از رفتن به فضای باز خودداری کرد. اگر قصد دویدن دارید آن را به روز دیگر موکول کنید زیرا فعالیت در فضای باز موجب تنفس بیشتر شده و آلودگی در زمان کوتاه‌تر و به مقدار بیشتر وارد ریه‌های شما خواهد شد.”

او به شهروندان توصیه کرده پنجره‌های خانه را ببندند، رفتاری که انجام آن در گرمای تابستان چندان آسان نیست. همچنین افراد آسیب‌پذیر باید به محیط‌های بسته با تهویه مناسب و دستگاه‌های پالایش هوا بروند.

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت سازمان بهداشت مونتریال به راهنمایی‌های بیشتر برای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا دسترسی پیدا کنید.

بسیاری از شهروندان مونتریال با انتشار توییت‌های گوناگون از تجربه این روزهای خود گفته‌اند. آن‌ها با وجود پوشیدن ماسک پس از ماه‌ها امکان انجام نرمال فعالیت‌های روزانه خود را ندارند.

آلودگی شدید بسیاری از شهروندان را شوکه کرده و نگرانی آن‌ها درباره تغییرات اقلیمی و الگوهای مصرف بیش از پیش شده است.

این آلودگی شدید منجر به لغو رقابت half Ironman در روز یکشنبه در Mont-Tremblant نیز شد.

آلودگی هوا از چه زمانی کاهش پیدا می‌کند؟

بررسی نقشه‌های هواشناسی و ماهواره‌ای نشان داده که ورود دود غلیظ به آسمان مونتریال همچنان ادامه خواهد داشت. با اینحال نشانه‌هایی از بهتر شدن شرایط از اوایل وقت سه‌شنبه به چشم می‌خورد.

سازمان Environment and Climate Change Canada نیز برای روز دوشنبه هشدار وقوع طوفان تندری در مونتریال و نواحی اطراف آن را صادر کرده، شرایطی که شاید از شدت آلودگی هوا بکاهد.

انتظار می‌رود این بارش‌های رگباری طی روزهای باقی‌مانده هفته ادامه داشته باشد. دمای هوا نیز ثابت و حدود 20 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

منبع: CTV News