Thursday, April 18, 2024
-4.3 C
Calgary

تورم در کانادا به بالاترین حد در یک دهه اخیر رسید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نرخ تورم کانادا در فاصله می 2020 تا می 2021 رشد 3.6 درصدی داشته که بالاترین جهش سالانه طی ده سال گذشته می‌باشد.

براساس گزارش Statistics Canada قیمت منازل و اتومبیل در ماه می افزایش یافته است. این آژانس با بررسی شاخص ملی Consumer Price (شیوه‌ای برای اندازه‌گیری نرخ تورم) نمودار زیر را در روز چهارشنبه منتشر کرد.

یکی از دلایل شتاب گرفتن رشد نرخ تورم، کاهش قیمت کالاهای کلیدی در دوران پاندمی (سال 2020) و رشد دوباره قیمت‌ها در سال جاری است.

با مقایسه نرخ رشد ماهانه CPI و نرخ‌های فصلی، نویسندگان گزارش متوجه رشد 0.4 درصدی قیمت‎‌ها در ماه می به نسبت ماه اپریل شده‌اند.

میانگین قیمت سراسری مسکن به نسبت ماه می 2020 رشد 4.2 درصدی داشته است. این بالاترین افزایش سالانه قیمت‌ از سپتامبر 2008 به این سو می‌باشد.

قیمت کالاهای بادوام (لوازم خانگی، تلویزیون، جواهرات، اتومبیل، مبلمان و غیره) نیز در مقایسه با ماه می پارسال رشد 4.4 درصدی داشته که سریع‌ترین رشد قیمت از سال 1989 به اینسو است!

با کاهش نرخ ابتلا به COVID-19 و برداشته شدن محدودیت‌های سفر در برخی نواحی، قیمت‌ها در بخش گردشگری نیز صعودی شده است. افزایش قیمت ماهانه خدمات اقامتی در ماه می 6.7 درصد بوده که بالاترین رشد قیمت از ابتدای پاندمی تاکنون می‌باشد.

در این میان بریتیش‌‌کلمبیا بیشترین رشد قیمت در بخش خدمات اقامتی و گردشگری را داشت و قیمت هتل‌های استان طی ماه می به نسبت ماه اپریل رشد 13 درصدی را تجربه کرد.

منبع: Daily Hive