Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

نفرت‌پراکنی آنلاین در قوانین کانادا جرم‌انگاری می‌شود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت لیبرال کانادا قصد دارد انتشار آنلاین محتوای تنفرآمیز را بعنوان یک جرم به رسمیت بشناسد. به این ترتیب مجرمان بار اول 20,000 دلار و بار دوم 50,000 دلار جریمه می‌شوند. قانون مذکور کاربران شبکه‌های اجتماعی را مسئول می‌شناسد و جریمه‌ای برای شبکه‌های اجتماعی که محتوا در آن‌ها انتشار یافته در نظر نمی‌گیرد.

قانون‌گذاران پس از آن به فکر تصویب چنین طرحی افتادند که مردی جوان با یک وانت خانواده مسلمان پنج نفره‌ای را در آنتاریو زیر گرفت. پلیس کانادا این حمله را تروریستی و مسلمانان‌ستیزانه خوانده است.

دیوید لامتی، دادستان کل کانادا، به شهروندان اطمینان داده که تصویب این قانون به حق شهروندان در بروز احساس نارضایتی یا انزجار لطمه نمی‌زند و تنها برای تنبیه شدیدترین نوع تنفر که شخص یا گروهی را هدف قرار داده، طراحی شده است.

لامتی در ادامه افزود: «انتشار سخنان تنفرآمیز برخلاف ارزش‌های آزادی بیان و منشور حقوق بشر ماست. این رفتار خطری برای امنیت و وجود ماست و موجب سکوت و ارعاب فرد یا جامعه آسیب‌پذیر می‌شود. قربانیان نفرت‌پراکنی آزادی خود در جامعه مدنی آنلاین را از دست می‌دهند.»

دولت جاستین ترودو اهداف زیر را در Bill C-36 دنبال می‌کند:

  • اصلاح قانون حقوق بشر کانادا و تعریف یک رویکرد جدید بمنظور مقابله با نفرت‌پراکنی آنلاین؛
  • تعریف “نفرت” در بخش 319 از Criminal Code بر مبنای تصمیمات دادگاه عالی کانادا؛
  • طراحی یک رابطه جدید در Criminal Code بمنظور جلوگیری از ارتکاب پروپاگاندای نفرت‌آمیز و جنایات مرتبط با نفرت، و اصلاح قانون Youth Criminal Justice.

دولت می‌گوید که مقاله‌ای دقیق و فنی را برای آگاهی شهروندان از جزئیات قانون پیشنهادی، منتشر خواهد کرد.

استیون گیلبالت وزیر میراث کانادا در اینباره گفت: «پلتفرم‌های آنلاین مرکز فعالیت‌های عمومی هستند و نقش زیادی در انتشار اظهارات روزمره کانادایی‌ها ایفا می‌کنند. این ابزارها کمک می‌کنند تا با هم در ارتباط باشیم، دانش جدید یاد بگیریم و مناظره کنیم، اما همزمان می‌توانند برای اشاعه تبعیض، آسیب به دیگران و سرکوب اقلیت‌ها استفاده شوند.»

او در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: «دولت کانادا با مشورت شهروندان قصد دارد یک چارچوب قانونی و نظارتی قوی، منصفانه و سازگار برای منفورترین و ملال‌آورترین نوع نفرت‌پراکنی در فضای آنلاین ایجاد کند. از اینرو باید طی هفته‌های آتی نظرات خود درباره قانون پیشنهادی را به گوش مسئولان برسانیم.»

هنوز مشخص نیست که نحوه برخورد با محتوای تصویری در این قانون چگونه خواهد بود. بعنوان مثال آیا انتشار چهره سیاه نوعی محتوای تنفرآمیز محسوب شده و جاستین توردو را مورد پیگرد قانونی قرار قرار می‌دهد؟!

منبع: GIZMODO