Tuesday, April 23, 2024
2 C
Calgary

هشدار دانشمندان درباره توقف Gulf Stream و آغاز عصر یخبندان در کانادا و اروپا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

احتمال توقف جریان Gulf Stream و بروز بحران‌های اقلیمی گسترده ناشی از آن باعث نگرانی جدی دانشمندان شده است. چنین رویدادی زندگی ساکنین سواحل شرقی کانادا و صدها میلیون نفر در سرتاسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این هشدار پس از انتشار مقاله‌ای جدید در ژورنال Nature Climate Change اعلام شده که شواهدی مبنی بر عدم ثبات این جریان طی صد سال اخیر را ارائه می‌دهد. بر این اساس Gulf Stream قدرت خود را از دست داده و احتمال دارد کاملا متوقف شود.

جریان Gulf Stream شاکله اصلی جریانی عظیم بنام چرخهٔ نصف النهاری آتلانتیک (AMOC) می‌باشد که آب گرم و شور را از نواحی استوایی به شمال اقیانوس اطلس می‌فرستد. این جریان نهایتا با عبور از نیوفاندلند و لابرادور به دریای شمال و سواحل اسکاندیناوی و بریتانیا می‌‎ریزد.

بخشی از آب‌های گرم پس از دفع گرما، رطوبت و نمک از اعماق اقیانوس جاری شده و دوباره به نواحی استوایی برمی‌گردند و کمربند Gulf Stream را کامل می‌کنند.

انستیتو پُتسدام برای تحقیقات تاثیر آب و هوا آلمان این جریان را یکی از کلیدی‌ترین چرخه‌های گردشی کره زمین نامیده که هم‌اکنون در ضعیف‌ترین وضعیت طی هزار سال گذشته قرار دارد.

فاکتورهای متعددی در میزان قدرت جریان Gulf Stream اثرگذار هستند، اما افزایش ذوب یخ‌های گرینلند و اقیانوس منجمد شمالی و ورود آب شیرین، اصلی‌ترین آنهاست. با ورود حجم عظیم آب شیرین به  اقیانوس از میزان شوری Gulf Stream کاسته شده و دیگر امکان رفتن به اعماق اقیانوس را ندارد. بنابراین مسیر بازگشت به نواحی استوایی حذف می‌شود و دیگر آب گرم به شمال کره زمین نخواهد رسید.

آخرین بار در اواخر عصر یخبندان، حدود 13,000 سال پیش، این جریان متوقف شد.

بگفته کنت مور، پروفسور دانشگاه تورنتو، کاهش قدرت این جریان می‌تواند تبعات جدی برای نوار ساحلی کانادا و زندگی صدها میلیون نفر در نقاط مختلف کره زمین داشته باشد.

او افزود که چنین اتفاقی اروپای امروزی را وارد عصر یخبندان طولانی‌ به مدت حدودا 1,000 سال می‌کند. در نتیجه 50 میلیون نفر مجبور به ترک محل زندگی خود خواهند شد. همچنین سطح آب‌های آزاد در ناحیه آتلانتیک کانادا و شمال آمریکا بالا آمده و الگوی بارش باران برای دهه‌ها تغییر می‌کند. به این ترتیب کشاورزی منطقه نابود و تهیه غذا برای میلیون‌ها ساکن این نواحی غیرممکن خواهد شد.

به باور مور انسان‌ قادر به توقف این روند خطرناک نیست، اما می‌توان با کاستن از اثرات تغییرات اقلیمی جلوی ذوب یخ‌های این نواحی را گرفت. او افزود: «حتی اگر دما را ثابت نگاه داریم یخ‌های گرینلند همچنان ذوب می‌شوند و تنها می‌توان استفاده از سوخت‌های فسیلی و تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد.»

منبع: Global News