Tuesday, April 23, 2024
9.4 C
Calgary

چرا تزریق دوز سوم واکسن کووید-19 در کانادا به سختی توجیه‌پذیر است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تحقیقات اخیر که میزان محافظت واکسن‌های کووید-۱۹ را در برابر سویه بسیار مسری دلتا مورد بررسی قرار داده‌اند نشان می‌دهند که میزان تاثیر واکسن‌ها به مرور کاهش یافته و این امر برخی از کشورها را وادار به تزریق دوز سوم واکسن کرده است.

با این وجود تحقیقات قطعی نیستند و به همین منظور با چندین متخصص کانادایی و بین‌المللی در مورد دریافت دوز سوم واکسن مصاحبه شده است.

به گفته دکتر مایک رایان، کارشناس ارشد فوریت‌های پزشکی سازمان بهداشت جهانی برنامه‌ریزی برای تزریق دوز سوم مانند این است که بخواهیم به افرادی که قبلا جلیقه نجات داده‌ایم دوباره جلیقه نجات بدهیم، در حالی که افراد زیادی هنوز جلیقه نجات دریافت نکرده‌اند و در معرض خطر غرق شدن قرار دارند.

با وجود نگرانی‌های مقامات بهداشتی و کارشناسان، و درخواست سازمان بهداشت جهانی برای توقف تزریق دوز سوم حداقل تا پایان سپتامبر، کشورهایی مانند کانادا در حال برنامه‌‌ریزی برای تزریق دوز سوم هستند.

در حالی که فرانسه، آلمان و انگلیس دوز سوم را فقط برای افراد آسیب‌پذیر و افرادی که در معرض کاهش ایمنی‌اند اعلام کرده‌اند، روز جمعه اسرائیل برای تمامی افراد بالای 40 سال دوز سوم را ارائه کرد.

ایالات متحده نیز با مشاهده کاهش محفاظت واکسن‌های کووید-۱۹ در برابر سویه دلتا با اعلام ارائه دوز سوم برای تمامی آمریکایی‌ها از ماه آینده قصد دارد ایمنی افراد را در برابر سویه بسیار مسری دلتا تقویت کند.

همچنین چندین استان کانادا تصمیم گرفته‌اند از راهنمایی‌های کمیته مشورتی ملی ایمن‌سازی (NACI) در خصوص زمان مورد نیاز تزریق دوز سوم پیروی نکنند.

انتاریو نیز دوز سوم را برای افراد آسیب پذیر جامعه، مانند افرادی که در خانه‌های مراقبت‌ بلند-مدت زندگی می‌کنند، بومیان سالمند و خانه‌های سالمندان که در معرض خطرند و همچنین برای دریافت کنندگان پیوند اعضای بدن، تعدادی از بیماران مبتلا به سرطان و دیگر افرادی که دارای نقص ایمنی هستند، ارائه می‌دهد.

ساسکاچوان و کبک پیشتر اعلام کرده بودند که دوزهای بیشتری از واکسن‌های mRNA را ارائه می دهند-نه به دلیل کاهش ایمنی یا تهدید دلتا، بلکه برای افرادی که می خواهند به کشورهایی سفر کنند که ممکن است وضعیت واکسیناسیون با دوز‌های متفاوت را قبول نداشته باشند.

مهمترین عاملی که موضوع تزریق دوز سوم را به میان آورده، داده‌های متضادی است که اخیرا از کشورهایی با نرخ واکسیناسیون بالا منتشر شده است. این داده‌ها بیانگر این موضوع است که کاهش احتمالی ایمنی در طول زمان باعث افزایش موارد ابتلا به سویه دلتا می‌شود. اما این داده‌ها قطعی نیستند.

اواخر ماه گذشته، وزارت بهداشت اسرائیل اطلاعاتی را در خصوص میزان اثرگذاری دو دوز واکسن Pfizer-BioNTech منتشر کرد. اطلاعات نشان می‌دهند که واکسن Pfizer-BioNTech فقط 39٪ در برابر کروناویروس موثر است. این عدد در آزمایشات بالینی 95٪ و در داده‌های به دست آمده در اوایل سال جاری از مردم سراسر دنیا 64٪ بوده است.

به گفته بیل هنِیج، اپیدمیولوژیست دانشگاه هاروارد، اطلاعات منتشر شده توسط وزارت بهداشت اسرائیل بیانگر این موضوع است که افرادی که از واکسیناسیون‌شان زمان بیشتری گذشته باشد، نسبت به دیگران دچار بیماری شدیدتری می‌شوند. براین اساس سالمندان بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

تحقیقات انجام شده توسط انگلستان در ماه گذشته میزان اثربخشی واکسن‌ها را در برابر گونه دلتا 88٪ تخمین زده‌اند. همچنین تحقیقات مشابهی در اسکاتلند که در مجله پزشکی The Lancet در ماه جون منتشر شد نشان می‌دهد واکسن Pfizer-BioNTech هنوز 79٪ موثر است.

تحقیقات کانادایی نیز که در ماه گذشته انجام پذیرفتهد حاکی از اینند که دو دوز واکسن Pfizer-BioNTech در برابر گونه دلتا 87٪، در نوع آلفا %89، و در نوع بتا 84٪ موثر است.

با افزایش تحقیقات در خصوص میزان حفاظت واکسن‌ها و ایجاد سردرگمی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) سه مطالعه جدید منتشر کرد؛

در یک مطالعه هزاران خانه سالمندان در سراسر ایالات متحده مابین ماه‌های مارچ و آگوست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، یعنی یک بازه زمانی قبل و بعد ظهور گونه دلتا، و مشخص شد که اثربخشی واکسن در جلوگیری از شیوع کروناویروس از 75 به 53٪ کاهش یافته است.

در مطالعه دیگری که در ایالت نیویورک از اوایل ماه مِی تا اواخر جولای انجام گرفت، مشخص شد که اثربخشی واکسن از 91 به 79٪ کاهش یافته است.

سومین مطالعه که توسط CDC انجام گرفت شدت بیماری در ایالات متحده را مورد بررسی قرار داد، و نتیجه گرفت واکسن‌های mRNA به طور کلی 90٪ مانع بستری شدن بیمار می‌شوند.

کانادا در خصوص موج چهارم دلتا باید چه کاری انجام دهد؟

محققان کانادایی به تازگی مقاله‌ای را در مجله پزشکی New England منتشر کردند که نتیجه می‌گیرد در بیمارانی که پیوند اعضای بدن انجام داده‌اند پس از دریافت دوز سوم «افزایش قابل توجه ایمنی» مشاهده می‌شود.

تحقیق دیگری که ۱۱۹ ساکن خانه‌های سالمندان در انتاریو و ۷۸ تن از کارکنان این خانه‌ها را در طول چهار ماه مورد بررسی قرار داده، دریافته است که میزان آنتی‌بادی بیماران سالمندتر پایین است و پیشنهاد داده که دوز سوم به این گروه سنی ارائه شود.

به گفته دکتر آلیسون مک‌گیر، نویسنده ارشد مطالعه و میکروبیولوژیست پزشکی و متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان Mount Sinai، افراد سالمند و به خصوص افراد سالمند ضعیف پاسخ ایمنی یکسانی با افراد جوان ندارند و این سطح از ایمنی به قدری پایین است که میزان اثرگذاری واکسن را کاهش می‌دهد.

منبع: cbc