Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

شیوع گونه دلتا و تاثیر آن بر اقتصاد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به باور کارشناسان شیوع گونه دلتا می‌تواند از سرعت بهبود شرایط اقتصادی بکاهد، اما جلوی آن را نخواهد گرفت.

دیوید مک‎‌کی، مدیر اجرایی بانک RBC، روز چهارشنبه با اشاره به نرخ امیدوارکننده واکسیناسیون شهروندان گفت که انتظار تکرار اتفاقات تلخ سال گذشته را ندارد.

او افزود: «گونه دلتا احتمالا یک تا دو ماه شرایط را بدتر می‌کند و باید با وضع محدودیت‌ها جلوی ازدحام در مراکز بیمارستانی را بگیریم. با اینحال به روند بهبود اقتصاد در 12 تا 24 ماه آینده خوشبین هستم.»

او خاطرنشان شد که بانک RBC به فاکتورهای گوناگون چون چالش‌های رشد جهانی اقتصاد، نامتوازن بودن روند واکسیناسیون در کشورهای مختلف، وضعیت زنجیره‌های تامین، افزایش بحران‌های جغرافیایی-سیاسی و محدودیت‌های بین‌المللی سفر توجه می‌کند.

همچنین این بانک افزایش رقم پرداخت با کارت‌های اعتباری، رشد سرمایه‌گزاری‌ بیزینس‌ها و افزایش دریاف وام‌های مدت‌دار را ازجمله نشانه‌هایی امیدوارکننده حاکی از افزایش اعتمادبنفس اقتصاد نامیده است.

افزایش قیمت مسکن نیز موجب دریافت وام بیشتر‌ و رشد درآمد بانک شده، اما نتوانسته ضررها را جبران کند. بگفته RBC آن‌ها در سه‌ماهه منتهی به 30 جولای مبلغ 540 میلیون دلار ضرر اعتباری داشته‌اند. البته این میزان کمتر از 675 میلیون دلار ضرر اعتباری در مدت مشابه سال قبل است. همچنین میزان درآمد بانک از 12.9 میلیارد دلار به 12.8 میلیارد دلار کاهش یافته است.

مطابق داده‌های مالی شرکت Refinitiv امسال میزان سود در هر سهم این بانک 2.71 دلار پیشبینی می‌شود.

RBC برای جبران این ضررها فعالیت خود در حوزه‌های دیگر چون مدیریت دارایی و retail banking را افزایش داده است.

سود امسال آن‌ها در حوزه بانکداری شخصی و تجاری 2.11 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با 1.37 میلیارد دلار پارسال جهش خوبی را نشان می‌دهد.

در حوزه مدیریت دارایی نیز RBC سود 738 میلیون دلاری داشته، درحالی که سال گذشته سود 562 میلیون دلاری داشته‌اند. درآمد RBC در حوزه بیمه نیز از رقم 216 میلیون دلار به 234 میلیون دلار افزایش یافته است.

بازارهای سرمایه RBC نیز در سه‌ماهه مذکور 1.13 میلیارد دلار درآمد برای آن‌ها بهمراه داشته که از رقم 949 میلیون دلاری پارسال بمراتب بیشتر است.

در حوزه خدمات سرمایه‌گذاری و خزانه‌داری نیز درآمد بانک از 76 میلیون دلار در سال گذشته به 88 میلیون دلار افزایش یافته است.

بنابراین می‌توان امید داشت که روزهای سیاه 2020 حداقل در پاییز و زمستان پیش‌رو تکرار نمی‌شوند.

منبع: Global News