Wednesday, April 24, 2024
16.1 C
Calgary

رشد اجاره‌بها، کمبود خانه‌ برای فروش، ثبات نسبی قیمت‌ها در کلگری در ماه آگوست ۲۰۲۱

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

تعداد معاملات مسکن در ماه آگوست، ۲۱۵۱ واحد خانه بود که ۳۷٪ نسبت به سال قبل و ۲۵٪ بیشتر از میانگین ۱۰ ساله شهر است. تعداد معاملات ماهانه از رکوردها در سال جاری کمتر شده است اما تا این جای سال ۱۹،۵۱۶ واحد خانه فروش رفته است که بیشترین در ۶ سال گذشته است.

اقتصاددان ارشد انجمن مشاوران املاک کلگری: “با توجه به رشد تقاضا در سال جاری شاهد رشد قیمت‌ها بودیم. با رشد نسبی عرضه خانه، بازار در ماه‌های اخیر به سمت تعادل بیشتر پیش رفت.”

در حالی که برای خانه‌های مستقل شاهد توقف رشد قیمت‌ها هستیم در بیشتر محلات اما حالا خانه‌های متصل شاهد رشد قیمت بیشتر هستند، دلیل هم شاید تغییر بازار هدف خریدارن از خانه‌های مستقل به خانه‌های متصل با قیمت‌های کمتر است. 

شاخص کلی قیمت خانه در کلگری به ۴۵۹،۶۰۰ دلار رسید که کمی از ماه پیش کمتر است اما ۹٪ از سال قبل بیشتر است.

نکته جالب، داغ شدن بازار اجاره است، بر اساس آمار سایت RentFaster.ca میانگین اجاره‌ها در کلگری در ماه جولای ۱۴٪ بیشتر از سال قبل است که نشان از رشد زیاد اجاره‌بها در کلگری بعد از سال‌ها دارد. دلیل هم شاید ورود مهاجران جدید بیشتر از خارج کانادا به استان آلبرتا، رشد قیمت خانه‌ها و کمبود خانه اجاره‌ای است. 

آمار بازار مسکن

خانه‌های مستقل

در ماه آگوست، ۱۳۰۰ خانه مستقل به فروش رفت که ۳۱٪ بیشتر از سال قبل است. با وجود ورود خانه‌های جدید برای فروش اما همچنان بازار این نوع خانه داغ است چیزی که اصولا در این ماه سال اتفاق نمی‌افتاد. 

شاخص قیمت‌ها بی‌تغییر نسبت به ماه قبل  اما ۱۰٪ بیشتر از سال قبل است. ناحیه به ناحیه روند متفاوت است و در حالی که قیمت‌ها از سال قبل بیشتر است اما قیمت‌ها در مناطق مرکز شهر، شمال‌غربی، غرب و جنوب نسبت به ماه قبل کاهش داشتند.

تاون‌هاس‌ها

 قیمت‌ها برای این نوع از خانه در حال رشد است. شاخص قیمت‌ها به ۳۰۰،۶۰۰ دلار رسید که ۸٪ بیشتر از سال قبل است. تعداد کل معاملات این نوع خانه ۳۴۲ واحد بود که ۵۷٪ بیشتر از سال قبل است. 

در حال حاضر شاهد کمبود خانه تاون‌هاس برای فروش و افزایش قیمت‌ها‌ هستیم. اما همچنان شاخص قیمت از اوج آن در سال ۲۰۱۴ کمتر است. 

آپارتمان‌ها

تعداد معاملات ۳۳۲ واحد بود که بیشترین در ۶ سال گذشته است. هر چند با ورود بیشتر خانه‌های جدید برای فروش، بازار همچنان به نفع خریداران است. 

با وجود بهتر بودن بازار برای آپارتمان‌ها نسبت به سال قبل اما همچنان بازار آن قدر داغ نبوده است که باعث رشد قیمت زیادی شود. شاخص قیمت این نوع از خانه ۲٪ بیشتر از سال قبل اما همچنان قیمت‌ها ۱۶٪ کمتر از اوج آن است.

منبع: CREB