Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

فیسبوک اولین عینک هوشمند خود را معرفی کرد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

فیسبوک با رونمایی از اولین عینک هوشمند خود گامی مهم در راستای ارائه تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و افزوده برداشت.

این عینک با همکاری شرکت EssilorLuxottica، سازنده Ray-Ban، ساخته شده و قابلیت گوش دادن به موسیقی، پاسخ به تماس‌های تلفنی، ثبت عکس و ویدئو و اشتراک آن‌ها در فیسبوک را دارد. این عینک Ray-Ban Stories نام داشته و به قیمت 299 دلار فروخته می‌شود.

گزارش مالی سال 2020 فیسبوک نشان می‌دهد که درآمد آ‌ن‌ها حدود 86 میلیارد دلار بوده و بخش اصلی آن از راه تبلیغات بدست آمده است. همچنین سرمایه‌گذاری وسیعی در حوزه توسعه واقعیت مجازی و افزوده، ساخت سخت‌افزارهایی چون هدست Oculus VR و کار بروی تکنولوژی‌های پوشیدنی برای استفاده با عینک‌های هوشمند، انجام داده‌اند.

بگفته دانشمند ارشد فیسبوک آن‌ها سال گذشته پنج تا ده سال با تولید یک عینک AR واقعی که قادر به نمایش اشیاء مجازی در دنیای واقعی باشد، فاصله داشتند.

پیش از این شرکت‌های بزرگی چون آمازون، آلفابت (گوگل)، مایکروسافت، اپل و اسنپ وارد حوزهٔ توسعه عینک‌های هوشمند شده بودند. با اینحال قیمت بالا و طراحی نامناسب مانع فروش خوب محصولات عرضه‌شده گردیده بود.

شرکت اسنپ که عینک هوشمند خود را سال 2016 معرفی کرده نیز امسال عینک‌ AR جدیدی برای فعالان حوزه AR ارائه داد، اما فروش عمومی نخواهد داشت. ایوان اشپیکل، مدیرعامل اسنپ، سال 2019 برآورد کرد که حدود ده سال با فروش گسترده عینک‌های هوشمند AR فاصله داریم.

فیسبوک  بارها بخاطر استفاده از اطلاعات شخصی کاربران مورد انتقاد قرار گرفته است. با اینحال آن‌ها قول داده‌اند بدون رضایت مشتریان به اطلاعات عینک‌های هوشمند دسترسی پیدا نکنند.

همچنین این شرکت اعلام کرده که محتوای عکس و ویدئو عینک‌ها، برای ارائه تبلیغات بهتر، در اپلیکیشن Facebook View ذخیره می‌شوند. البته خود عینک هیچگونه تبلیغی نمایش نخواهد داد.

این عینک به یک دستیار مجازی مجهز بوده تا تصاویر و ویدئوها را با دستور صوتی ثبت کند. چراغ LED عینک نیز به کاربر و سایرین وضعیت روشن بودن دوربین را اطلاع می‌دهد.

همزمان فیسبوک یک دستورالعمل منتشر کرده که در آن به لزوم خاموش کردن عینک در فضاهای خصوصی مانند توالت‌ عمومی و عدم استفاده برای مصارف غیرقانونی چون آزار دیگران یا ثبت اطلاعات حساس چون PIN code اشاره شده است.

منبع: Reuters