Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

کدام واکسن تقویتی بهتر است، فایزر یا مدرنا؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنظر می‌رسد تا زمان تولید واکسن سویه اومیکرون تنها می‌توان با دوز تقویتی خود را در برابر این بیماری ایمن‌تر کرد. به این ترتیب دو گزینه اصل فایزر و مدرنا پیش روی شما وجود دارد.

هر دو واکسن mRNA تا حد زیادی بدن را در برابر ابتلا به بیماری و بستری در بیمارستان ایمن می‌کنند، اما مطالعات پیش از شیوع اومیکرون نشان داده بود که عملکرد واکسن مدرنا قدری بهتر از فایزر است.

نتایج مطالعه‌ای که در ژورنال American Medical Association (JAMA) منتشر شده نشان داده افراد بزرگسال که دو دوز واکسن مدرنا تزریق کرده‌اند شرایطی بهتر از دریافت‌کنندگان دو دوز واکسن فایزر داشته‌اند. داده‌های این مطالعه متعلق به ماه‌های مارچ تا آگست سال گذشته و هنگام شیوع سویه دلتا بوده است.

بنابراین تزریق واکسن مدرنا می‌تواند برای بسیاری از افراد بالای 30 سال مناسب‌تر باشد و ایمنی طولانی‌تری را در برابر عفونت ایجاد کند.

البته کارشناسان معتقد هستند که باید هرکدام از واکسن‌های موجود را در اولین فرصت بعنوان دوز تقویتی تزریق کرد.

بطورکلی واکسن مدرنا برای افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تر دارند مناسب‌تر است. بر این اساس پس از گذشت شش ماه میزان آنتی‌باد در خون تزریق‌کنندگان واکسن مدرنا بیشتر خواهد بود.

مطالعه‌ای دیگر که در ژورنال New England Journal of Medicine منتشر شده به بررسی اثربخشی واکسن در کادر درمان (که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند) پرداخته است. داده‌های مورد استفاده متعلق به دسامبر 2020 تا می 2021 بوده و نشان می‌دهد اثربخشی دو دوز واکسن فایزر 88.8 درصد و اثربخشی دو دوز واکسن مدرنا 96.3 درصد است.

به باور دانشمندان ازجمله دلایل این اختلاف متفاوت بودن دوزهای واکسن‌هاست. بطورکلی دوز کامل مدرنا حاوی 100 میکروگرم پیام‌رسان‌ نوکلئوزیدی mRNA بوده اما این مقدار برای واکسن فایزر 30 میکروگرم است. بنابراین هرچند واکسن تقویتی مدرنا تنها نصف دوز و برای فایزر یک دوز کامل است اما میزان پیام‌رسان‌ها در این حالت هم بیشتر از فایزر خواهد بود.

گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده نشان داده که اثربخشی واکسن در برابر بستری بیماران بر اثر ابتلا به سویه اومیکرون، در کسانی که بیش از شش ماه از تزریق دوز دوم آن‌ها گذشته، تنها 57 درصد است. این میزان با تزریق دوز تقویتی تا 90 درصد افزایش پیدا می‎کند.

مطالعه دیگر محققان CDC نشان داده کسانی که سه دوز از واکسن‌های mRNA را دریافت کرده‌اند تا 67 درصد بیشتر از افراد واکسینه نشده در برابر عوارض ناشی از ابتلا به سویه اومیکرون مقاوم هستند.

هم‌اکنون سازمان بهداشت کانادا مجوز تزریق دو واکسن تقویتی Spikevax (مدرنا) و Comirnaty (فایزر) را برای افراد بالای 18 سال صادر کرده است.

با اینحال انتخاب شهروندان ساکن در هر استان و قلمرو متفاوت بوده و گزینه‌ها متغیر است. بعنوان مثال در تورنتو، Durham و Waterloo شهروندان بالای 30 سال تنها می‌توانند دوز تقویتی مدرنا را دریافت کنند. واکسن پیشنهادی برای شهروندان 18 تا 29 سال نیز در این نواحی فایزر است.

در کل افراد 30 ساله با شرایط جسمی مناسب باید هر نوع واکسن موجود را دریافت کنند. شما حتی در صورت تزریق دو دوز از واکسن‌های آسترازنیکا یا J&J می‌توانید با تزریق دوز تقویتی مدرنا یا فایزر خود را تا حد زیادی در برابر COVID-19 ایمن کنید. اما اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است تزریق واکسن مدرنا توصیه می‌شود.

هم‌اکنون هر دو شرکت فایزر و مدرنا مطالعات خود را بر روی تولید دوزهای تقویتی سویه اومیکرون آغاز کرده‌اند. باید منتظر بود و دید محصول جدید آن‌ها از چه تاریخی در اختیار ما قرار می‌گیرد.

منبع: CBC