Wednesday, April 24, 2024
3.1 C
Calgary

راهنمای تحصیل در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اگر برای ادامه تحصیل کانادا را انتخاب کردید بهتر است این مطلب را تا پایان بخوانید. در ادامه به موضوعاتی چون ویزای تحصیلی، شرایط زندگی و کار در کانادا پرداخته شده است.

اخذ ویزای تحصیلی

بمنظور درخواست ویزای تحصیلی باید با در دست داشتن نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی معتبر برای مصاحبه به سفارت کانادا مراجعه کنید.

داشتن ضمانت مالی برای دانشجویان خارجی الزامی بوده و باید حداقل 10,000 دلار کانادا، علاوه بر هزینه تحصیل، در حساب خود داشته باشید. ضمانت مالی به شکل‌های گوناگون چون ارائه اطلاعات حساب بانکی کانادا، مجوز سرمایه‌گذاری تضمین شده (GIC)، تاییدیه وام دانشجویی، نامه شخص وام دهنده پول یا مدارک کمک‌هزینه تحصیلی، به تایید می‌رسد.

بسیاری از دانشجویان بمنظور سرعت بخشیدن به فرایند صدور ویزا ضمانت مالی را بصورت GIC ارائه می‌دهند. Scotiabank ازجمله بانک‌های کانادا بوده که با استفاده از Scotiavank Student GIC به شما امکان سرمایه‌گذاری 10,000 تا 50,000 دلاری می‌دهد. این مبلغ بصورت اقساط ماهانه و در 12 ماه آتی به شما باز می‌گردد.

محدودیت‌های کرونایی

بطور کلی دانشجویان خارجی برای سفر به کانادا باید مجوز معتبر تحصیلی (یا نامه‌ تاییدیه معتبر) از طرف موسسه آموزشی مربوطه داشته باشند. همچنین حتی اگر واکسینه هستید باید 14 روز پس از ورود به کانادا در قرنطینه بمانید.

این امیدواری وجود دارد که با توجه به حذف محدودیت‌ها بزودی سفر دانشجویان و نیروی کار خارجی تسهیل شود.

کمک‌هزینه‌ و بورسیه

دانشجویان خارجی می‌توانند از کمک‌های مالی دولتی و خصوصی بسیار در کانادا بهره‌مند شوند. البته این کمک‌ها تضمین‌شده نبوده و باید همیشه به فکر منابع مالی جایگزین باشید.

برای ثبت درخواست به بخش مالی موسسه آموزشی خود مراجعه کرده و گزینه‌های موجود برای دانشجویان بین‌المللی را مطالعه کنید. یک منبع مفید برای اینکار EduCanada است.

پیدا کردن خانه

بسیاری از موسسات آموزشی کانادا خوابگاه دارند اما اگر علاقه‌ای به اقامت در اتاق‌های مشترک ندارید باید به دنبال خانه بگردید. حتما با واحد دانشجویان بین‌المللی دانشگاه مشورت کرده و از آن‌ها درباره آپارتمان یا سوییت‌های مناسب برای اجاره در شهر سوال کنید.

پیش از امضای هرگونه قرارداد اجاره مسکن راهنمای CMHC را بخوانید.

خدمات بانکی

ایجاد حساب بانکی در کانادا ساده بوده و برخی موسسات ازجمله Scotiabank حساب‌های مخصوص دانشجویان بین‌المللی دارند. کافیست ویزای تحصیلی یا موقت خود را همراه با Photo ID و تاییدیه ثبت‌نام دانشگاه همراه ببرید.

برنامه Scotiabank StarRight هزینه‌ ماهیانه‌ نداشته و انجام نقل و انتقالات بانکی در آن رایگان است. همچنین خدمات بانکداری آنلاین را بصورت شبانه‌روز ارائه می‌دهد و می‌توان با کارت اعتباری unsecured تا 5,000 دلار اعتبار دریافت کرد.

بیمه درمانی

برخی استان‌های کانادا هزینه‌های درمانی دانشجویان خارجی را در برنامه بیمه درمانی خود لحاظ کرده‌اند اما در برخی دیگر نیاز به ثبت‌نام بیمه خصوصی خواهید داشت. همچنین بسیاری از دانشگاه‌ها سیستم بیمه خصوصی و اجباری خود را برای دانشجویان خارجی ارائه می‌دهند.

چنانچه درباره بیمه درمانی استان مربوطه اطلاعات کافی ندارید به اینجا مراجعه کرده و سپس وارد لینک استان مدنظر شوید.

قوانین شغلی

در کانادا همچون دیگر کشورها دانشجویان خارجی اجازه دارند برای ساعات محدود در هفته کار کنند. شما می‌توانید پس از آغاز ترم تحصیلی در محیط دانشگاه و خوابگاه مشغول به کار شوید، اما این مجوز پس از پایان تحصیلات باطل خواهد شد. در این مدت دانشگاه، انجمنی دانشجویی یا یک شرکت خدماتی در دانشگاه کارفرما شما خواهد بود. همچنین می‌توانید یک بیزینس شخصی، البته تنها در محیط دانشگاه، راه‌اندازی کرده و بیش از یک شغل هم داشته باشید. بطور کلی دانشجویان بین‌المللی اجازه دارند بصورت نامحدود در محیط دانشگاه کار کنند و برای این منظور تنها باید شماره اجتماعی داشته باشند.

در خارج از محیط دانشگاه نیز مجاز هستید تا 20 ساعت در هفته کار کنید. همچنین در تعطیلات رسمی مانند تعطیلات تابستانی، زمستانی یا هفته‌های مطالعاتی امکان کار بصورت تمام‌وقت وجود خواهد داشت. در این مدت می‌توانید بدون محدودیت زمانی در بیش از یک شغل مشغول شوید. این اجازه تنها در صورتی صادر می‌شود که پیش و پس از تعطیلات در کلاس‌های درس حاضر باشید.

فرهنگ و زندگی اجتماعی

حتما در کلاب‌های دانشجویی، گروه‌های درسی و برنامه‌های خوابگاهی شرکت کنید. دفتر دانشجویان بین‌المللی دانشگاه معمولا با برنامه‌ریزی‌ روبدادهای اجتماعی فرصتی مناسب برای آشنایی و ایجاد محیط‌های دوستانه ایجاد می‌کند.

چالش‌های گوناگون چون زبان، ساختار آموزشی و فرهنگ جدید گاهی برای دانشجویان خارجی دردسرساز می‌شوند. همچنین دوری از خانواده و دوستان بسیار دشوار است. برای حل این مشکلات باید از مشاورین راهنما، اساتید و دستیاران آموزشی کمک بگیرید.

ایجاد گروه‌های درسی نیز می‌تواند به یادگیری بهتر دروس و آشنایی با فرهنگ کانادا کمک کند.

وضعیت اقامت پس از پایان تحصیل

پس از پایان دوران تحصیل در کانادا و در صورت تمایل می‌توانید برای Post-Graduate Work Permit (PGWP) درخواست دهید. این ویزا تنها در صورتی اعطا می‌شود که برنامه آموزشی شما بیش از هشت ماه طول بکشد. چنانچه ویزای تحصیلی بین هشت تا 24 ماه باشد به شما ویزای کاری موقت به همان میزان داده خواهد شد. اگر ویزای تحصیلی شما بیش از دو سال باشد می‌توانید درخواست ویزای کاری به مدت سه سال دهید.

پس از پیدا کردن شغل مناسب در کانادا می‌توان برای اقامت دائم یا شهروندی در کانادا درخواست داد.

نتیجه‌گیری

بطور خلاصه مهاجرت به کشوری جدید بدون چالش نیست اما می‌توان با برنامه‌ریزی و تکمیل مدارک لازم روند مهاجرت را تسهیل کرد. شما می‌توانید با راهنمایی دانشگاه‌ها و موسساتی چون Scotiabank این پروسه را بهتر مدیریت کنید.

منبع: CIC News