Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

سویه جدید BA.2 و خطر رشد دوباره مبتلایان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شیوع سویه جدید و مسری‌تر اومیکرون در کانادا همزمان با کاهش محدودیت‌ها نگرانی‌ها بسیاری را بوجود آورده است.

بگفته کارشناسان سویه BA.2 تا 1.4 برابر اومیکرون قدرت سرایت بیشتری دارد و طی هفته‌های آینده به گونه قالب در کانادا تبدیل می‌شود. از اینرو احتمال طولانی‌تر شدن موج کنونی پاندمی، افزایش موارد ابتلا و تعویق برنامه‌های بازگشایی وجود دارد.

البته تزریق دوزهای تقویتی و ابتلای درصد بالایی از جمعیت به کرونا موجب رشد ایمنی جامعه در برابر ویروس شده است.

سارا اوتو، پروفسور ویروس‌شناسی و مدلسازی ریاضی دانشگاه بریتیش‌کلمبیا، شیوع BA.2 در کانادا را آغازگر موج جدید پاندمی نمی‌داند و معتقد است در هفته‌های پیش‌رو شاهد رشد محدود موارد ابتلا خواهیم بود.

با اینحال دانشمندان این سویه را زیر نظر دارند. BA.2 در کشورهایی چون دانمارک موجب افزایش دوباره مبتلایان شده و لغو محدودیت‌ها باعث شده تا رکوردهای جدید ابتلا به ثبت برسد.

مطالعه‌ پژوهشگران ژاپنی نیز نشان داده که BA.2 ساختاری متفاوت از BA.1 داشته و نباید آن را اومیکرون بدانیم! همچنین بگفته آن‌ها سرعت شیوع سویه جدید 1.4 برابر اومیکرون بوده و تکثیر آن در سلول‌های بینی راحت‌تر از BA.1 است.

گزارش هفته اخیر B.C. COVID-19 modeling group نشان داده که BA.2 عامل ابتلای 35 درصد کل مبتلایان COVID-19 در آلبرتا، 12 درصد مبتلایان آنتاریو و 8.3 درصد موارد ابتلا در بریتیش‌کلمبیا است. البته به علت زمانبر بودن بررسی ساختار ژنتیکی نمونه‌های آزمایش شاید تا 99 درصد مبتلایان آلبرتا و 34 درصد مبتلایان آنتاریو با این سویه درگیر باشند.

آلبرتا خیلی زود اقدام به برداشتن محدودیت‌های کرونایی کرده و از اینرو احتمال رشد دوباره موارد ابتلا به BA.2 در استان وجود دارد.

اوتو معتقد است که قانون استفاده اجباری از ماسک در فضاهای عمومی چون اتوبوس و فروشگاه‌ها باید کماکان اجرا شود و برداشتن این محدودیت می‌تواند به رشد دوباره مبتلایان بیانجامد.

این درحالیست که سیاستمداران و عموم مردم خواهان لغو هرچه سریع‌تر محدودیت‌ها و بازگشت به زندگی عادی هستند.

منبع: National Post