Tuesday, April 23, 2024
3.1 C
Calgary

شناسایی اولین مورد انتقال کرونا از آهو به انسان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

محققان کانادایی اولین مورد انتقال ویروس کرونا از آهو به انسان را شناسایی کردند. به باور آن‌ها برای جلوگیری از جهش‌های بیشتر و انتشار ناخواسته ویروس باید نظارت بیشتری انجام شود.

یافته‌های این پژوهش در قالب مقاله منتشر شده است.

پیش از این بیولوژیست‌ها ابتلا گله‌های آهو دم‌سفید در نواحی شمال‌شرقی ایالات‌متحده و مرکز کانادا به COVID را تایید کرده بودند. باید توجه داشت که انتشار ویروس از آهو به انسان معمول نیست.

دانشمندان کانادایی در بخشی از مطالعه صدها نمونه متعلق به آهوهای دم‌سفید شکار شده طی پاییز گذشته در جنوب‌غرب آنتاریو را بررسی کردند. در ادامه مشخص شد گونه‌ای بسیار جدید و متفاوت کروناویروس در نمونه‌های بینی و غدد لنفاوی 17 مورد از 298 گوزن مورد آزمایش وجود دارد.

بگفته فینلی مگوایر، دستیار پروفسور دانشگاه Dalhousie و یکی از نویسندگان مقاله، ویروس جدید شباهت کمی به سویه‌های شناخته شده در جمعیت‌های انسانی دارد. با اینحال نزدیک‌ترین نمونه‌‌ انسانی این سویه موارد ابتلای دو سال گذشته در میشیگان است.

در ادامه محققان به مقایسه ساختار ژنتیکی کروناویروس یافت شده در بدن آهو با موارد انسانی در منطقه پرداختند. این کار به شناسایی ویروسی مشابه در بدن یکی از ساکنین منطقه که با آهو تماس داشت انجامید. هرچند محدودیت‌ نمونه‌های اطلاعاتی باعث شده تا درک رابطه ژنتیکی میان سویه‌ها دشوار شود، اما زمان و محل عفونت نشانگر آن بوده که آهو منبع انتقال بیماریست.

دانشمندان مطمئن نیستند که آهو چگونه به ویروس مبتلا شده اما مطالعات بیشتر بر روی سویه نشان داده که ساختار تاج‌های ویروس به احتمال زیاد امکان فرار از چنگ واکسن‌ها را ندارد.

سمیرا مبارکه، میکروبیولوژیست و دانشمند علوم آزمایشگاهی مرکز علوم پزشکی Sunnybrook، در اینباره گفت: “ما هنگام بررسی نمونه‌های آزمایشگاهی مدرکی مبنی بر انتقال بیشتر ویروس پیدا نکردیم. اگر به رصد بیشتر و نمونه‌برداری ادامه دهیم می‌توان درک بهتری درباره خطر داشته باشیم.”

از مدت‌ها پیش کارشناسان نگران بودند که ویروس به حیوانات منتقل شده و امکان جهش در بدن حیوانات را پیدا کند.

آژانس بهداشت عمومی کانادا پس از بررسی توالی ژنتیکی این ویروس اعلام کرد که نشانه‌ای قطعی از سرایت ویروس به انسان وجود ندارد و احتمالا با یک مورد ایزوله مواجهیم.

در وبسایت این آژانس آمده: “تا زمان کسب اطلاعات بیشتر شهروندانی که اقدام به شکار و تله‌گذاری کرده و با حیوانات در تماس هستند باید با رعایت نکات بهداشتی از انتشار ناخواسته ویروس جلوگیری کنند.”

منبع: The Guardian