Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

آینده آلبرتا در سایه افزایش قیمت انرژی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تهاجم روسیه به اوکراین و افزایش تقاضا برای نفت پس از پاندمی باعث شده تا شاهد رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار باشیم. این درحالیست که بهار 2020 شیوع کرونا موجب سقوط قیمت‌ تا بشکه‌ای 20 دلار یا حتی کمتر شده بود!

با توجه به روند رشد قیمت‌ها طی هفته‌های رسیدن به قیمت 185 دلار برای هر بشکه نیز دور از ذهن نیست.

حال این سوال مطرح می‌شود که رشد قیمت‌ها چقدر به سود شرکت‌های پتروشیمی و تولیدکنندگانی چون آلبرتاست و تورم، رکود اقتصادی و کاهش توان خرید تا چه حد به آن‌ها آسیب می‌رساند.

کوین برین، نایب‌رئیس شرکت مشاوره انرژی HIS Markit، در اینباره می‌گوید: “رشد قیمت نفت به سود هیچکس نیست. تولیدکنندگان معمولا با رسیدن قیمت‌ها به بالای 80 دلار هیجان‌زده می‌شوند اما در درازمدت تبعات منفی این وضعیت دامن آن‌ها را نیز خواهد گرفت. از طرفی با رشد قیمت‌ها مردم مصرف انرژی خود را کاهش می‌دهند و تقاضا کاهش می‌یابد.”

کریگ بریکسا، مدیرعامل Crescent Point Energy، گفت: “در محدوده قیمت 65 دلار فعالیت بخش انرژی مثبت و درآمدزاست. در محدوده قیمت‌ 75 تا 80 دلار هم وضعیت ایده‌آل خواهد بود. اما با رسیدن قیمت به بالای 100 دلار شاهد تورم و کاهش تقاضا هستیم و توازن از میان می‌رود.”

آلبرتا از رشد قیمت نفت درآمد زیادی کسب کرده و برآورد می‌شود برای اولین بار پس از سال 2014 کسری بودجه خود را جبران کند.

با اینحال وضعیت در جایگاه‌های سوخت مساعد نیست. میانگین قیمت بنزین کانادا به حدود لیتری 1.61 دلار رسیده و بنابر پیشبینی Muralidharan چنانچه قیمت هر بشکه نفت حدود 120 دلار باشد قیمت هر لیتر بنزین 1.65 تا 1.75 دلار خواهد بود.

نخست‌وزیر جیسون کنی روز جمعه از برنامه دولت برای کمک به شهروندان بمنظور جبران افزایش هزینه‌های انرژی و سوخت خبر داد. بنابراین احتمالا نرخ مالیات 13 درصدی سوخت کاهش یابد.

طی هفته گذشته کانادا نفت روسیه را تحریم کرد و بنظر می‌رسد بزودی ایالات‌‌متحده هم اقدامی مشابه انجام دهد. به باور تحلیلگران پس از تحریم نفت روسیه توسط آمریکا نفت آلبرتا جایگزین آن خواهد شد و از اینرو درآمد دولت استانی باز هم افزایش می‌یابد.

با تمامی این‌ها حرکت کشورها به سمت انرژی‌های پاک باعث شده تا شاید این آخرین Oil Boom تاریخ باشد. از اینرو کارشناسان به شرکت‌های انرژی و تولیدکنندگان پیشنهاد کرده‌اند تا بجای توسعه میادین نفتی و خطوط انتقال، درآمدهای خود را صرف ایجاد زیرساخت انرژی‌های پاک کنند.

منبع: Edmonton Journal