Wednesday, April 24, 2024
16.1 C
Calgary

کانادا مسیر کارمندان خارجی را برای اخذ اقامت دائمی خود هموارتر می کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانادا به دلیل کمبود نیروی کار خود، استخدام کارمندان خارجی را تحت برنامه “کارمندان موقتِ خارجی ” (TFW) خود آسان‌تر کرده است و برنامه های تشویقی بهتری برای متقاضیان خارجی آن فراهم می‌کند.

برنامه TFW به کارفرمایان این امکان را می دهد که در مواقعی که هیچ شهروند کانادایی یا مقیم دائمی کانادا برای موقعیت کاری مورد نیازشان در کشور وجود ندارد، افرادی خارجی را برای انجام آن کار استخدام کنند.

وزارت اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا روز دوشنبه اعلام کرد به عنوان گوشه ای از برنامه های دولت در راستای بهبود اقتصاد کانادا از رکودی که به دلیل کووید-19 ایجاد شد، برنامه TFW نه تنها تعدیل ، بلکه بهبود می‌یابد تا بتواند نیازهای بازار کار را برآورده سازد.

بر اساس آمار کشور کانادا، از نوامبر سال گذشته، چهار بخش اصلی که از کمبود افراد مناسب رنج می برند شامل  خدمات اسکان و غذا، مراقبت های بهداشتی و کمک های اجتماعی، تجارت خرده فروشی و تولید هستند. این به این معنی است که کمبود نزدیک به صد هزار نفر نیروی کار مرتبط و مناسب در کشور احساس می شود.

تغییراتی که با اعمال برنامه  جدیدTFW برای جذب نیروی کار مناسب صورت خواهد گرفت:

با شروع فوری این برنامه، دیگر محدودیتی برای تعداد درخواست ها برای مشاغل کم دستمزدی که کارفرمایان در صنایع فصلی مانند فرآوری ماهی و غذاهای دریایی به آن نیاز دارند وجود نخواهد داشت و آنها می توانند از طریق برنامه TFW کمبود افراد خود را جبران کنند. افرادی که در این موقعیت ها استخدام می شوند اکنون امکان کار طولانی مدت تری (از 180 روز تا 270 روز در سال) خواهند داشت.

 

ارزیابی‌های تاثیر بازار کار(LMIA= Labour Market Impact Assessments)  اکنون دوبرابر مدت زمان قبلی خود معتبر هستند. کارفرمایان این مدرک را باید برای اثبات این موضوع ارائه می دهند که به دلیل عدم دسترسی به هیچ کانادایی یا مقیم دائمی کانادا که برای این کار مناسب باشد، دارند یک کارمند خارجی برای آن موقعیت کاری استخدام می کنند.

قبل از همه‌گیری کرونا، LMIA تنها به مدت شش ماه اعتبار داشت. در طول همه گیری، این مدت به 9 ماه تمدید شد و اکنون با تغییرات به وجود آمده، این سند به مدت 18 ماه اعتبار خواهد داشت.

 

سقف مدت زمان استخدام برای کارمندانی که دستمزد بالاتری دارند و استعدادهای جهانی نیز طولانی‌تر خواهد شد و از دو تا سه سال افزایش می‌یابد و همچنین واجد شرایط بودن برای اقامت دائم را نیز برای افراد شاغل در کانادا آسان‌تر می‌کند.

تغییرات بیشتری که قرار است تا پایان ماه عملی شود:

از 30 آوریل، کارفرمایان در بخش هایی که با کمبود نیروی کار مواجه هستند، مجاز خواهند بود تا 30 درصد از نیروی کار مورد نیاز خود را از طریق برنامه TFW و برای مشاغل کم درآمد به مدت یک سال استخدام نمایند.

موقعیت های خارج از این بخش ها نیز از مزایایی برخوردار خواهند بود. پیش از این، کارفرمایان تنها مجاز به استخدام حداکثر 10 درصد از نیروی کار خود از طریق برنامه TFW بودند، اما تا پایان این ماه، این تعداد به 20 درصد افزایش می یابد.

علاوه بر این، سیاست کانادا در رد خودکار برنامه های LMIA برای مشاغل کم دستمزد، برای دو بخش خدمات اسکان و غذا و تجارت خرده فروشی حذف می شود. با این حال، این تنها در مناطقی اتفاق می افتد که نرخ بیکاری 6 درصد و یا بالاتر باشد.

سرویس کانادا نیز اقداماتی را برای افزایش ظرفیت و تسریع در پردازش درخواست های LMIA اجرا کرده است.

ESDC همچنین در تلاش است تا با تقویت و بازسازی برنامه  TFW ، بتواند بهتر از گذشته از افرادی که تحت حمایت این برنامه کار می کند محافظت کند. فعالیت‌های مستمری که برای تقویت رویکرد های مبتنی بر ریسک ESDC برای هدف قرار دادن کارفرمایان با ریسک بالاتر انجام میشوند عبارتند از:

 

استفاده از خدمات ابزار های بازرسی TFW و آموزش های اجباری؛ به کارگران این امکان را می دهد که هر گونه موقعیت سوء استفاده یا استفاده نادرست از برنامه را مشخص کنند و کار خود را در جهت شناسایی مواردی که نیاز به توجه فوری دارند از طریق کنسولگری ها گسترش دهند.

 

دولت اطمینان می دهد که کانادایی ها به دلیل این تغییرات جدید جایگاه خود را دربرابر نیروی کار از دست نخواهند داد و می توانند به سرمایه گذاری در مشاغل و آموزش های مهارتی، بهبود شرایط کاری و تقویت حمایت از کارگران ادامه دهند.

 

همچنین به کارگران خارجی موقت به منظور محافظت از حقوق خود، برای گزارش هرگونه سوء استفاده یا استفاده نامناسب از برنامه دسترسی به خطESDC ، دسترسی لازم داده می شود.

 

در سال 2021، دولت بودجه­ی 49.5 میلیون دلاری را برای حمایت از کارگران مهاجر در یک بازه زمانی سه ساله اعلام کرد. وجوه در جهت ارائه برنامه‌ها و خدمات کارگر محور در سازمان ها سرمایه گذاری خواهد شد، مانند خدمات در بدو ورود کارگر به سازمان و کمک رسانی در شرایط اضطراری و پر از ریسک.

 

منبع: dailyhive.com