Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها خطر بروز سرطان و تومور مغزی را افزایش می‌دهند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق پیشبینی‌ها در آینده آتش‌سوزی‌های طبیعی به دفعات بیشتر و در ابعاد بزرگتر رخ می‌دهند. حال مطالعه‌ای جدید که در نشریه The Lancet Planetary Health منتشر شده به مشکلات جسمی و آثار منفی آتش‌سوزی‌ها بر سلامت ساکنین نواحی درگیر می‌پردازد.

طبق این مطالعه که وضعیت سلامت بیش از دو میلیون کانادایی را طی 20 سال مورد بررسی قرار داده، احتمال بروز سرطان ریه و تومورهای مغزی در ساکنین نواحی درگیر آتش‌سوزی‌ها بسیار بیشتر است.

اسکات ویچنتال، دستیار پروفسور دپارتمان اپیدمیولوژی، آمار زیستی و بهداشت شغلی دانشگاه مک‌گیل، در اینباره گفت: “معمولا هر سال آتش‌سوزی‌ها در مناطق مشخص رخ می‌دهند، اما اطلاعات بسیار کمی درباره آثار بلندمدت آن‌ها بر سلامت افراد داریم. مطالعه ما نشان داده که زندگی در نزدیکی محل وقوع آتش‌سوزی‌ها می‌تواند موجب افزایش خطر بروز برخی سرطان‌ها شود.”

طبق این مطالعه خطر بروز تومورهای مغزی و سرطان ریه در کسانی که ده سال در شعاع 50 کیلومتری محل وقوع آتش‌سوزی‌ها ساکن بوده‌اند در مقایسه با ساکنین نواحی دورتر بترتیب 10 درصد و 4.9 درصد بیشتر است.

بگفته محققان دانشگاه مک‌گیل این اولین مطالعه بوده که به تاثیر زندگی در نواحی درگیر آتش‌سوزی‌ها بر سلامت ساکنین و افزایش خطر بروز سرطان‌ها می‌پردازد.

جیل کورزیاک، دانشجوی دکترا در آزمایشگاه پروفسور ویچنتال، که رهبری مطالعه را بر عهده داشته گفت: “می‌دانیم که بسیاری از آلاینده‌های این آتش‌سوزی‌ها سرطان‌زا هستند، بنابراین در تماس بودن با آن‌‎ها خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهد.”

محققان هشدار داده‌اند از آنجایی که معمولا آتش‌سوزی‌ها هر سال در نقاط مشخص روی می‌دهند، تاثیر عوامل سرطان‌زا بر روی ساکنین نیز بسیار شدیدتر خواهد بود. البته برای بررسی آثار بلندمدت این عوامل بر ساکنین باید مطالعات بیشتر و جداگانه انجام شود.

طی تابستان گذشته بریتیش‌کلمبیا درگیر صدها آتش‌سوزی بزرگ بود و مقامات هشدار داده‌اند احتمالا تمسال هم این پدیده بسیار شدیدتر و گسترده‌تر از معمول خواهد بود.

منبع: Daily Hive