Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

برگزاری دادگاهی در کره‌جنوبی با موضوع ایمنی محصولات تسلا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دو سال پیش برخورد یک تسلا Model X سفیدرنگ با دیوار پارکینگی در کره‌جنوبی به مرگ یک وکیل مشهور و از دوستان نزدیک رئیس‌جمهور این کشور انجامید.

تیم بازرسی راننده خودرو را به قتل غیرعمد متهم کرد و او نیز تسلا را مقصر حادثه دانست.

چوی وان-یونگ، که با رانندگی خودرو افراد مست و رساندن آن‌ها به خانه زندگی خود را می‎‌گذراند، مدعی شده در حادثه دسامبر 2020 کنترل Model X ناگهان از دست رفته و ترمزهای خودرو از کار افتاده‌اند.

آقای چوی 61 سال دارد و هم‌اکنون قادر به کار کردن بعنوان “replacement driver” نیست. او اظهار داشت پیش از برگزاری دادگاه و مواجه شدن با ارزشمندترین خودروساز جهان دچار افسردگی و فلش‌بک شده است.

تسلا به درخواست‌های کتبی برای اظهارنظر درباره این حادثه و پرونده جاری پاسخ نداده است. وکیل خانواده یون هونگ گنون، صاحب خودرو که طی سانحه جان خود را از دست داد نیز، از اظهارنظر خودداری کرده‌اند.

پرونده چوی توجهات فعالین حوزه ایمنی خودرو کره‌جنوبی که خواهان ایجاد تغییرات در قرارداد تجارت آزاد با ایالات‌متحده و برداشتن معافیت فعلی برای تسلا در اجرای استانداردهای محلی هستند را، جلب کرده است.

این معافیت به تسلا اجازه می‌دهد برخلاف قوانین کره‌جنوبی از قطعات مکانیکی failsafe در درب‌ها استفاده نکند. طبق توافق تجاری بین دو کشور چنین معافیت‌هایی برای شرکت‌های خودروساز که کمتر از 50,000 خودرو در سال صادرات دارند اعمال می‌شود.

تسلا در سال 2021 تعداد 17,828 خودرو به کره‌جنوبی صادر کرد.

تکنولوژی failsafe نوعی چفت و بست بوده که پس از نصب اجازه می‌دهد در زمان قطع سیستم الکتریکی خودرو امکان باز و بسته شدن درب‌ها وجود داشته باشد.

دفتر نماینده تجاری ایالات‌متحده در کره‌جنوبی تاکنون به پرسش‌ها درباره این قرارداد تجاری و معافیت‌های مربوط به آن پاسخی نداده است.

بگفته تیم بازرسی، راننده خودرو پدال گاز را هنگام ورود به گاراژ آپارتمان تا انتها فشار داده و پیش از تصادف 95 کیلومتر در ساعت سرعت داشته است. چوی مدعی شده پیش از آنکه خودرو بدون دخالت او شروع به شتاب گرفتن کند آینه‌های بغل شروع به باز و بسته شدن کرده‌اند.

بنابر اظهارات چوی، وی 20 سال سابقه رانندگی داشته و پیش از حادثه با خودروهای تسلا رانندگی کرده است.

شرکت تسلا اطلاعات خودرو در لحظات پیش از سانحه را در اختیار بازرس‌ها قرار داده است. وکلای چوی نیز خواستار مطالعه این داده‌ها شده و منتظر انتشار آن توسط دادگاه هستند.

چوی و وکیلش به دنبال اثبات نقص سیستم الکتریکی خودرو و نقش ایرادهای طراحی خودرو در افزایش زمان عملیات نجات توسط آتش‌نشان‌ها هستند.

پس از برخورد با دیوار باتری خودرو دچار آتش‌سوزی شد و ویدئوهایی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حجم زیاد دود و شعله‌های آتش را نشان می‌دهند.

چوی پس از تصادف توانست خود را از پنجره شکسته شده خودرو خارج کند اما آتش‌نشان‌ها موفق به خارج کردن یون از صندلی عقب نشدند. باز کردن درب‌های الکتریکی Model X از بیرون ممکن نبود و همین موضوع عملیات نجات را با تاخیر مواجه کرد.

یون 60 ساله پس از خارج شدن از خودرو و CPR جان خود را از دست داد. علت مرگ او بصورت عمومی اعلام نشده است.

بگفته پارک وون-گیو، قاضی دادگاه، او قصد دارد با مهندسان تسلا تماس گرفته و نتایج آن را برای بررسی ایمنی خودروهای تسلا در این پرونده استفاده کند.

بررسی آتش‌نشان‌ها نشان داده ایراد سیستم برق خودرو و از کار افتادن کنترل صندلی‌ها و ناتوانی برای جابجا کردن صندلی‌های جلو، سرعت امدادرسانی را کاهش داده است.

براساس این گزارش دستگیره‌های بیرونی و برقی درب Model X، پس از آتش گرفتن و از کار افتادن باتری کار نمی‌کند. همچنین از آنجایی که امکان جابجایی صندلی‌های جلو پس از خراب شدن باتری وجود نداشت، خارج کردن یون از خودرو ممکن نبود. همین موضوع باعث شد تا آتش‌نشان‌ها با شکستن شیشه جلو و 25 دقیقه پس از ثبت اولین تماس با مرکز او را بیرون بیاورند.

تسلا تنها شرکت‌ خودروساز بوده که داده‌های خود را در اختیار Korea Transportation Safety Authority (TS) قرار نداده است. همزمان پارک سانگ-هیوک، قانونگذار و عضو حزب دموکراتیک، از تمام فعالین خواسته تا با اعمال فشار بر تسلا خواستار تغییر مکانیزم دستگیره‌های درب و همکاری آن‌ها با مقامات شوند.

بگفته TS شرکت تسلا از نظر قانونی ملزم به ارائه اینگونه اطلاعات نیست اما تمام شرکت‌های خودروساز داخلی و خارجی دیگر این کار را انجام می‌دهند.

بگفته TS و پارک شرکت تسلا مشغول همکاری با آن‌هاست تا مالکین کره‌ای محصولات آنها از اکتبر 2023 به این داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

پیش از این در ماه سپتامبر گروه کره‌ای Citizens United for Consumer Sovereignty خواستار رفع اشکال دستگیره درب تسلا شده بود. بگفته آن‌ها طی چهار سال گذشته 1,870 شکایت درباره این دستگیره‌ها به گروه ارسال شده است.

این گروه خواستار آن بوده که پلیس درباره بی‌توجهی تسلا به ایمنی راننده و مسافرین پس از حادثه‌ مرگبار سئول تحقیق کند، اما در ماه می این پروسه به دلیل نبود شواهد کافی پایان یافت.

بگفته پلیس کره جنوبی هرچند مکانیزم دستگیره‌های درب تسلا احتمالا استانداردهای ایمنی محلی را زیر پا گذاشته، اما طبق توافق تجارت آزاد بین دو کشور آن‌ها از اجرای این قوانین معاف هستند.

حال باید منتظر بود و دید ادامه این تحقیقات تا چه حد به تغییر قوانین و طراحی خودروها با هدف افزایش ایمنی سرنشین و راننده می‌انجامد.

منبع: Global News