Tuesday, March 19, 2024
6.2 C
Calgary

پرونده کمک‌های مالی چین به نامزدهای انتخابات فدرال 2019

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنابر اظهارات نخست‌وزیر جاستین‌ ترودو، او هیچگونه اطلاعاتی درباره نامزدهایی که متهم به دریافت کمک‌های مالی از چین در انتخابات فدرال 2019 شده‌اند، دریافت نکرده‌ است.

نخست‌وزیر روز یکشنبه در تونس در پاسخ به پرسش خبرنگار Global News گفت: “من هیچگونه اطلاعاتی درباره کاندیداهای فدرال که از چین پول دریافت کرده‌اند ندارم و به من اطلاعاتی داده نشده است.”

وبسایت Global News در تاریخ 7 نوامبر گزارشی درباره تلاش‌های چین با هدف مداخله در انتخابات منتشر کرد که مقامات اطلاعاتی کانادا از ژانویه سال گذشته درباره آن به ترودو هشدار داده بودند.

بنابر این گزارش نیروهای اطلاعاتی به ترودو و چنیدن وزیر کابینه که نامی از آن‌ها برده نشده هشدار داده بودند که کنسولگری چین در تورنتو شبکه‌ای برای دخالت در انتخابات سال 2019 سازماندهی کرده است. بگفته کارمندان اطلاعاتی، کنسولگری چین مبلغ قابل توجهی را به حساب یک کارمند ناشناس ستاد انتخاباتی فدرال منتقل کرده و سپس او این مبلغ را به یک MPP ناشناس آنتاریو ارسال کرده است.

منابع جداگانه و مطلع براساس یادداشت‌های اطلاعاتی به Global News گفته‌اند این مقام منتخب در ادامه مبلغ دریافتی را میان سایر اعضای شبکه که شامل حداقل 11 نامزد ناشناس و 13 کارمند تبلیغاتی می‌شد، توزیع کرده است.

این منابع مدعی شده‌اند حدود 250,000 دلار به حساب MPP و کارمندان ستاد انتخاباتی فدرال واریز شده است.

براساس اطلاعات بدست آمده توسط Global News، بنابر یادداشت‌های اطلاعاتی برخی از این نامزدها و کارکنان جزو وابستگان حزب کمونیست چین بوده‌اند.

طبق اطلاعات بدست آمده این اقدام با هدف پیشبرد برنامه سیاسی پکن انجام شده است.

درحالی که محافظه‌کاران از ترودو خواسته‌اند 11 نامزد که گمان می‌رود این مبالغ را در کمپین انتخاباتی دریافت کرده‌اند شناسایی کند، بگفته Global News این نامزدها تنها بخشی از شبکه ادعا شده هستند. هیچگونه مدرکی که دخالت مستقیم مقامات چین و حمایت مالی آن‌ها از نامزدها را اثبات کند، وجود ندارد.

ترودو در پاسخ به اینکه چه اطلاعات دیگری درباره دخالت احتمالی چین در انتخابات 2019 دریافت کرده نیز پاسخ روشنی نداد.

او گفت: “ما از مسئولان امنیتی خواستیم درباره این گزارش‌های خبری تحقیق کنند. من از آن‌ها تقاضا کردم تا جای ممکن اطلاعات را منتشر کنند. باز هم خیلی روشن اعلام می‌کنم که هیچگونه اطلاعاتی در اینباره ندارم.”

سفر 10 روزه نخست‌وزیر که با هدف شرکت در اجلاس سران گروه 20 انجام شده رو به پایان است. او در این اجلاس با رئیس‌جمهور چین درباره اختلافات دیپلماتیک بوجود آمده بین دو کشور گفت‌وگو کرد. شی‌جین‌پینگ ترودو را به افشای گفت‌وگوهای خصوصی و حاشیه‌ای که درباره تلاش‌های چین برای مداخله در انتخابات فدرال کانادا انجام شده، متهم کرده است.

منبع: Global News