Thursday, March 28, 2024
-4.1 C
Calgary

بودجه 7 میلیارد دلاری برای خرید شانزده F-35

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اخیرا دپارتمان دفاع ملی مجوز پرداخت 7 میلیارد دلار برای خرید شانزده جنگنده F-35 و تجهیزات آن را دریافت کرده است.

بنابر اعلام دو منبع معتبر دفاعی که خواستند هویت آن‌ها فاش نشود این بودجه اوایل ماه جاری و با چراغ سبز خزانه‌داری کانادا تخصیص یافت. انتشار تاییدیه وزارت خزانه‌داری صحت این ادعا را تایید می‌کند.

این بودجه پس از ماه‌ها مذاکره با دولت ایالات‌متحده و شرکت لاکهید مارتین و پس از آنکه F-35 موفق شد در رقابت هوایی سال جاری جنگنده ساب گریپن سوئدی را شکست دهد، اختصاص پیدا کرد.

دولت فدرال اعلام کرده قصد دارد بین سال‌های 2026 تا 2032 تعداد 88 جنگنده جدید را با هدف جایگزینی جنگنده‌های قدیمی CF-18 کنونی خریداری کند. در همین راستا جنگنده‌های F-35 طی چند مرحله و در سال‌های آینده خریداری خواهند شد.

بنابر شنیده‌ها کانادا باید بمنظور رعایت برنامه زمانبندی خرید جنگنده‌ها تا پایان سال جاری درخواست اولیه خود برای خرید F-35 را نهایی کند.

خزانه‌داری کانادا هزینه خرید جنگنده‌های F-35 لاکهید مارتین، قطعات یدکی، سلاح‌ها و دیگر هزینه‌ها ازجمله ساخت تاسیسات جدید را پرداخت می‌کند.

دولت لیبرال قصد داشت دو هفته پیش این قرارداد را نهایی کند اما اعلام رسمی آن به بعد از ژانویه موکول شده است.

دفتر هلنا جاچک، وزیر تدارکات کانادا، از هرگونه اظهارنظر درباره تاییدیه خزانه‌داری امتناع کرده و بار دیگر به برنامه دولت برای خرید 88 جنگنده جدید اشاره کرد.

اولیور پیلون، سخنگوی این دفتر، در یک ایمیل گفت: “همانطور که در سیاست دفاعی اشاره شده برای داشتن یک کانادای قدرتمند، امن و توانا اقدام به خرید 88 هواپیمای جنگنده پیشرفته خواهیم کرد. ما خبرهای جدید درباره این پروژه مهم را بزودی منتشر خواهیم کرد.”

شرکت لاکهید مارتین و دفتر F-35 دپارتمان دفاعی ایالات‌متحده نیز از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرده و پرسش‌ها را متوجه دولت کانادا کردند.

همزمان سیرا فولرتون، سخنگوی Saab Canada، در اطلاعیه‌ای گفت: “با توجه به اینکه ساب همچنان واجد شرایط انتخاب در فرایند تجهیز دفاعی کاناداست پس از انتشار گزارش امروز شگفت‌زده شدیم. ساب به پیشنهاد 19 میلیارد دلاری خود برای تامین 88 هواپیمای جنگنده دولت کانادا همچنان متعهد است.”

از آغاز فرایند جست‌وجوی کانادا برای جایگزینی جت‌ها قدیمی CF-18 حدود ده سال می‌گذرد و در ماه مارچ دولت لیبرال از مذاکرات خود با شرکت لاکهید مارتین برای خرید F-35 پرده برداشت.

با اینحال دولت لیبرال در آن زمان اظهار داشت مذاکرات به معنای نهایی شدن معامله خرید F-35 نیست و با آغاز مذاکرات دولت با ساب، مذاکرات با لاکهید مارتین به حال تعلیق درآمد.

براورد اولیه دولت درباره بودجه موردنیاز بمنظور خرید ناوگان جدید جت‌های جنگنده کشور 19 میلیارد دلار بود اما در آن زمان هیچگونه توضیحی درباره نوع و مدل آن‌ها داده نشد.

بگفته فیلیپ لاگاس، کارشناس تدارکات دفاعی دانشگاه کارلتون، پیش از تایید خرید هواپیماهای F-35 باید کارهایی دیگر ازجمله ساخت زیرساخت جدید برای نگهداری و سرویس جت‌ها و ارتقای امنیتی شبکه‌های اطلاعاتی ارتش و دیگر مراکز اطلاعاتی با هدف حفاظت از هواپیماها انجام شوند.

حزب لیبرال در سال 2019 وعده داد بطور مستقیم هواپیماهای F-35 نخرد و رقابتی آزاد برای یافتن جانشین CF-18 تدارک ببیند. آن‌ها در ادامه برنامه خرید 18 هواپیمای Super Hornets را در دستور کار قرار دادند. برخی منتقدان اظهار داشتند دولت قصد داشته قرارداد کانادا را بدون هرگونه فضای رقابتی در اختیار Super Hornets قرار داده و دیگر شرکت‌های ازجمله لاکهید مارتین در آن جای نداشتند.

با اینحال دولت پس از آنکه بوئینگ با شرکت هوافضا Bombardier در مونتریال دچار اختلاف شد این قرارداد را لغو کرد.

همزمان دولت مجبور شد صدها میلیون دلار دیگر برای ناوگان CF-18 هزینه کند تا امکان پرواز آن‌ها تا زمان پیدا شدن جایگزین وجود داشته باشد. تا سال 2023 عمر این ناوگان قدیمی به حدود 50 سال می‌رسد.

هفته گذشته Canadian Press گزارش داد کانادا برای اولین بار از سال 2017، امسال جت‌های جنگنده خود را برای گشت‌زنی در حریم هوایی ناتو در واکنش به تهاجم روسیه به اروپا ارسال نمی‌کند. این موضوع لزوم جایگزینی هرچه سریع‌تر CF-18 با F-35 یادآوری می‌شود.

منبع: CBC