Sunday, April 28, 2024
7.6 C
Calgary

هیچوقت در این ساعات به رختخواب نروید!

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مطالعه شرکت Huma بر روی بیش از 88,000 شهروند بریتانیایی نشان داده که ساعت به خواب رفتن نقش مهمی در کاهش بروز حملات قلبی دارد.

پژوهشگران پس از شش سال بررسی وضعیت خواب شرکت‌کنندگان متوجه شدند خطر بروز حملات قلبی در کسانی که بین ساعت 23 تا نیمه‌شب به رختخواب می‌روند 12 درصد بیشتر از کسانیست که بین 22 تا 23 می‌خوابند. این خطر برای کسانی که در نیمه‌شب یا پس از آن خوابیدند بیش از دو برابر است.

دکتر دیوید پلنز، نویسنده مقاله و استاد دانشگاه Exeter، در اینباره گفت: مطالعه ما بهترین ساعت خواب برای هماهنگی با چرخه 24 ساعته بدن را مشخص کرده که عدم رعایت آن برای سلامتی مضر است. خطرناکترین زمان خواب در ساعات پس از نیمه‌شب بوده زیرا احتمال مواجهه با نور صبحگاهی کمتر است و ساعت بدن دچار اختلال می‌شود.

خواب زودهنگام هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد. به باور پژوهشگران اگر پیش از ساعت 10 شب به خواب بروید احتمال بروز بیماری قلبی در شما 24 درصد بیشتر است.

بنابراین برای به حداقل رساندن بروز بیماری‌های قلبی بین ساعت 10 تا 11 به رختخواب بروید.

این مطالعه برای اولین بار در ژورنال European Heart منتشر شد.

ثبت اطلاعات خواب با نصب دستگاه سنجش بروی مچ دست داوطلبان ممکن شد که بمدت یک هفته زمان خوابیدن و بیدار شدن افراد را ثبت می‌کرد.

دکتر پلنز در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: بدن انسان دارای ریتم شبانه‌روزی است. این ساعت به بدن کمک می‌کند تا فعالیت فیزیکی و مغزی را تنظیم کند. البته علت بروز این مشکلات در مطالعه مشخص نشده اما این را می‌دانیم که خواب دیرهنگام موجب اختلال در ساعت بدن و آسیب به قلب و عروق خواهد شد.

بگفته Heart and Stroke Foundation حدود 90 درصد شهروندان کانادا حداقل یکی از فاکتورهای خطرناک در بروز مشکلات قلبی را دارند. از این بین می‌توان به رژیم غذایی ناسالم، اضافه وزن، استرس، مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر، استعمال دخانیات و نداشتن فعالیت بدنی کافی اشاره کرد.

براساس گزارش Public Health Agency of Canada بین 25 تا 33 درصد افراد بزرگسال کانادا خواب ناکافی دارند که حدود 10 میلیون نفر از جمعیت را شامل می‌‎شود.

اختلال خواب تنها برای سلامت قلب مضر نیست. مطالعه Johns Hopkins Medicine نشان داده که استراحت کم موجب افزایش میل به خوردن غذاهای شیرین، شور و نشاسته‌ای می‌شود و در نتیجه 50 درصد بیش از دیگران با خطر اضافه وزن روبرو خواهید شد. همچنین کسانی که خواب کافی ندارند 33 درصد بیشتر با خطر زوال عقل روبرو بوده، احتمال سرماخوردگی در آن‌ها سه برابر بالاتر است و شانس بروز سرطان روده بزرگ در آن‌ها 36 درصد بیشتر می‌باشد.

منبع: Healthing