Sunday, April 28, 2024
5.2 C
Calgary

RRSP یا TFSA، مشارکت در کدامیک اولویت دارد؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دو برنامه Registered Retirement Savings Plan (RRSP) و Tax-Free Savings Account (TFSA) جزو محبوب‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در کانادا هستند.

هر دو حساب‌ دارای مزیت مالیاتی (tax-advantage) بوده و می‌توان از آن‌ها برای پس‌انداز پول و سرمایه‌گذاری‌ در سهام و اوراق‌ قرضه استفاده کرد.

در ادامه این نوشتار توضیحاتی درباره هر حساب ارائه شده تا با توجه به اهداف سرمایه‌گذاری و نیازهای خود انتخاب بهتری داشته باشید.

آشنایی با RRSP و TFSA

برنامه RRSP محبوب‌ترین حساب پس‌انداز ویژه بازنشستگی در کانادا بوده و بیشتر بانک‌های بزرگ آن را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. براساس گزارش ادوارد جونز امسال 51 درصد کانادایی‌ها قصد مشارکت در حساب RRSP خود دارند.

برنامه RRSP در ابتدا با هدف سرمایه‌گذاری برای دوران بازنشستگی معرفی گردید. این حساب مشمول مالیات معوقه (tax-deferred) می‌شود و مالیات بر درآمد از آن کسر خواهد شد.

باید توجه داشت که مبالغ برداشت شده از حساب بازنشستگی مشمول مالیات بر درآمد استاندارد بوده و برداشت‌های زودهنگام نیز ممکن است مشمول جریمه‌های مالیاتی شوند.

برنامه TFSA در ابتدا برای پس‌انداز دوران‌ بازنشستگی ارائه نشد، اما بسیاری از آن برای این منظور استفاده می‌کنند. برنامه TFSA در مقایسه با RRSP انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و برای کمک به دستیابی به اهداف پس‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت طراحی شده است. شما می‌توانید از این مبلغ برای پس‌انداز خرید مسکن یا خودرو و یا پس‌انداز اورژانس استفاده کنید.

از مبالغ پس‌انداز شده در حساب TFSA مالیات بر درآمد کسر نمی‌شود، به عبارت دیگر بعنوان درآمد پس از مالیات بحساب می‌آیند.

با اینحال سود حاصل از پس‌انداز TFSA مشمول هیچ نوع مالیاتی نشده (همانند دیگر حساب‌های معمولی سرمایه‌گذاری) و بابت برداشت از حساب نیازی به پرداخت مالیات بر درآمد نخواهید داشت.

آژانس درآمد کانادا محدودیت‌های سالانه‌ برای میزان مشارکت در حساب‌های RRSP و TFSA وضع کرده و در صورت بی‌توجهی و واریز مبالغ بیشتر ممکن است با جریمه روبرو شوید. از هر دو برنامه می‌توان برای پس‌انداز خرید وسایل نقلیه نیز استفاده کرد و می‌توان همزمان در هر دوی آن‌ها مشارکت داشت.

تشابهات و تفاوت‌های کلیدی RRSP و TFSA عبارتند از:

RRSP

  • در ابتدا برای پس‌انداز بازنشستگی معرفی شده
  • قابل استفاده برای پس‌انداز پول و سرمایه‌گذاری
  • آژانس درآمد کانادا برای آن محدودیت‌ سالانه مشارکت تعیین می‌کند
  • مشارکت‌های شما مشمول مالیات بر درآمد می‌شوند
  • برداشت‌های زودهنگام ممکن است مشمول جریمه مالیاتی شود
  • برداشت‌های پس از بازنشستگی مشمول مالیات هستند
  • چنانچه فوت کنید، مالیات وجوه RRSP پیش از رسیدن به وارث‌ها از آن کسر می‌شود

TFSA

  • می‌تواند بعنوان پس‌انداز دوران بازنشستگی یا پس‌انداز کوتاه‌مدت استفاده شود
  • قابل استفاده برای پس‌انداز پول و سرمایه‌گذاری
  • آژانس درآمد کانادا برای آن محدودیت‌ سالانه مشارکت تعیین می‌کند
  • مشارکت‌های شما مشمول مالیات بر درآمد نمی‌شوند
  • برداشت‌‌های زودهنگام مشمول جریمه مالیاتی نمی‌شوند
  • برداشت پول مشمول مالیات نمی‌شود
  • چنانچه فوت کنید، وارث‌ها می‌توانند وجوه TFSA را بدون پرداخت مالیات دریافت کند

بازگشایی کدام حساب اولویت دارد؟

بدون شک بازگشایی حساب TFSA یا RRSP بسیار بهتر از پس‌انداز پول در یک حساب بانکی معمولی بوده که معمولا سود سالانه 0.5 درصدی به آن تعلق می‌گیرد. هر دوی این حساب‌ها می‌توانند برای پس‌انداز مورد استفاده قرار گرفته و فرصت‌های بسیاری همراه با مزیت مالیاتی دارند.

چرا مشارکت در TFSA باید در اولویت باشد؟

به باور کارشناسان اکثریت کانادایی‌ها می‌توانند سود بیشتری از بازگشایی حساب TFSA و مشارکت حداکثری در آن، در مقایسه با حساب RRSP، داشته باشند.

دلایل آن:

انعطاف‌پذیری مالیاتی بیشتر:

مشارکت‌های TFSA با دلارهای پس از مالیات انجام می‌شود، به عبارت دیگر شما قبلا مالیات پول واریز شده را پرداخت کرده‌‌اید. در مقابل مشارکت‌های حساب RRSP با دلارهای پیش از مالیات بوده و هنگام برداشت در دوران بازنشستگی مشمول مالیات می‌شوند.

برنامه TFSA انعطاف‌پذیری مالیاتی بیشتری داشته و می‌توانید بدون مالیات اضافی به پس‌انداز خود دسترسی داشته و برنامه‌ریزی‌های مالی را آسان‌تر انجام دهید.

امکان استفاده از حساب TFSA بعنوان پس‌انداز اورژانس

پس‌انداز در حساب TFSA می‌تواند بعنوان یک بودجه اورژانس و همه‌کاره استفاده شود. شما می‌توانید وجوه خود را هر زمان که بخواهید بدون جریمه یا مالیات برداشت کنید و همین موضوع یک شبکه مالی ایمن برای تامین هزینه‌های غیرمنتظره ایجاد می‌کند.

در مقابل برداشت زودهنگام از حساب RRSP، حتی در شرایط اورژانس، مشمول مالیات می‌شود.

امکان استفاده از TFSA برای اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت

هرچند می‌توان از TFSA برای پس‌انداز بازنشستگی استفاده کرد، اما کاربردهای بسیار زیاد دیگری نیز دارد که می‌توان از آن‌ها برای دستیابی به اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت استفاده کرد. شما می‌توانید هر زمان که نیاز باشد، بدون جریمه‌ها و محدودیت‌های معمول، از حساب TFSA خود برداشت کنید.

حساب TFSA کمک می‌کند مشمول مزایای بازنشستگی تست درآمد (income-tested) شوید

برخی مزایای بازنشستگی دولتی ازجمله Guaranteed Income Supplement (GIS) و Old Age Security (OAS) برای سالمندان income-tested هستند. به عبارت دیگر چنانچه برداشت‌های RRSP شما از مقداری معین فراتر رود ممکن است مزایای شما کاهش پیدا کند. با اینحال برداشت‌های TFSA هیچگونه تاثیری بر این موضوع نخواهند داشت.

شما با به حداقل رساندن برداشت از RRSP در دوران بازنشستگی احتمالا می‌توانید برای این مزایا و اعتبارات واجد شرایط شوید، به این ترتیب امکان برداشت از حساب TFSA آن را به منبع درآمد ارزشمندتری تبدیل می‌کند.

انتقال راحت‌تر به وارث‌

در نهایت باید به مزیت حساب TFSA برای انتقال به وارث‌ها اشاره کرد. این حساب به شما اجازه می‌دهد تا مبلغ بیشتری را برای عزیزان خود بجا بگذارید. وجوه حساب TFSA ممکن است بلافاصله به وارث سپرده شده و او تمام مبلغ را بدون مالیات دریافت کند.

در مقابل آژانس درآمد کانادا ممکن است بخشی از وجوه RRSP را پیش از انتقال به وارث تحت عنوان مالیات بر درآمد کسر کند.

چرا باید در RRSP مشارکت کنید؟

هرچند بازگشایی و مشارکت در حساب TFSA برای بسیاری بهتر است، اما حساب RRSP چند مزیت مهم برای برخی گروه‌ها دارد.

کسانی که در گروه‌های مالیات بر درآمد بالاتر هستند

بدون شک اگر شما در گروه مالیات بر درآمد بالاتر هستید به دنبال بهره‌مند شدن از تمام تخفیف‌های موجود برای کاستن از بدهی مالیاتی خود خواهید بود. در این شرایط چنانچه مشارکت بیشتر از سقف تعیین شده نداشته باشید تمام واریزهای RRSP شما مشمول کسر مالیات از درآمد شده و مبلغ زیادی از مالیات شما خواهد کاست.

کارفرمای به شما در مشارکت RRSP کمک می‌کند

برخی کارفرماها پیشنهاد واریز برخی از مشارکت سالانه RRSP را به کارمندان می‌دهند که یک منبع درآمد رایگان محسوب می‌شود. بنابراین اگر مبلغ پیشنهادی کارفرما قابل توجه است به شما توصیه می‌کنیم تا جای ممکن مشارکت در RRSP را تا زمان اشتغال در آنجا مدنظر قرار دهید.

برنامه‌ریزی برای بازنشستگی

هرچند RRSP یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و عالی برای پس‌انداز دوران بازنشستگی محسوب می‌شود، اما برنامه TFSA بطور کلی انتخاب بهتری خواهد بود. حساب TFSA پتانسیل نامحدود برای افزایش سرمایه بصورت معاف از مالیات ارائه داده و شما برای برداشت‌های زودهنگام جریمه نمی‌شوید؛ همین موضوع TFSA را به گزینه‌ای عالی برای پس‌انداز دوران بازنشستگی و اهداف کوتاه‌مدت تبدیل می‌کند.

بنابراین تنها در صورتی که به سقف مشارکت در برنامه TFSA دست پیدا کرده و به دنبال شیوه‌های دیگر برای پس‌انداز و پرداخت مالیات کمتر می‌گردید به سراغ بازگشایی حساب RRSP بروید.

منبع: Daily Hive