Thursday, April 25, 2024
15.1 C
Calgary

راهنمای عکاسی زمستانی در کوهستان راکی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

زیبایی کوهستانی راکی با کلمات قابل توصیف نیستند، از اینرو بسیاری از عکاس‌ها هر سال برای ثبت تصاویر از چشم‌اندازهای تماشایی به این منطقه سفر می‌کنند.

به باور بسیاری از عکاس‌ها زمستان بهترین زمان برای ثبت زیبایی کوهستان است. البته این فصل می‌تواند چالش‌های بسیاری به همراه داشته باشد که از میان آن‌ها می‌توان به دماهای بسیار پایین، کوتاه بودن ساعات روز، تاریکی شب و هوای برف و رویدادهای جوی غیرقابل پیشبینی اشاره کرد.

در ادامه با استنلی آریانتو، عکاس، ماجراجو و مدرس عکاسی، همراه می‌شویم. او چالش‌های عکاسی در زمستان معرفی می‌کند و نکات و ترفندهای ساده‌ برای ثبت عکس‌های تماشایی را یادآور می‌شود.

از شرایط جوی مناسب نهایت استفاده را ببرید

در آلبرتا با آغاز زمستان دمای هوا تا 40- درجه سانتی‌گراد هم کاهش پیدا می‌کند. با اینحال و با تمام سختی‌ها می‌توان برخی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی را با دوربین عکاسی ثبت کرد.

آریانتو در هنگام اقامت خود در راکی کانادا توانست در یکی از صبح‌های بسیار سرد فوریه از پدیده‌ sun and moon halos عکس بگیرد. این حلقه‌های سفیدرنگ هنگام بازتاب نور خورشید و ماه از سطح کریستال‌های یخ معلق دورن ابرهای سیروس یا سیروستراتوس، ایجاد می‌شود.

هرچند این پدیده نادر نیست اما بدون شک هر روز نمی‌توان آن را در آسمان تماشا کرد.

علاوه بر این دمای بسیار پایین می‌تواند موجب پدیدار شدن ستون‌های نوری در آسمان شود. این پدیده به دلیل شکست نور در کریستال‌های یخ بوجود می‌آید. بگفته آریانتو این ستون‌های نور معمولا به رنگ منبع نور بوده و مصنوعی بنظر می‌رسند.

بدون شک چنین پدیده‌هایی تنها در دماهای بسیار پایین رخ داده و از اینرو شاید مجبور باشید در شرایط جوی بسیار دشوار به دل طبیعت بزنید.

زمان‌سنجی بسیار اهمیت دارد

طول روز در زمستان کاهش پیدا می‌کند و باید در فاصله طلوع تا غروب خورشید از فرصت موجود نهایت استفاده را ببرید.

البته زمستان این مزیت را نیز دارد که برای ثبت لحظه طلوع خورشید نیاز نیست ساعت 4 صبح بیدار شوید. همچنین به دلیل قرار گیری محل غروب و طلوع در تراز پایین‌تر، این پدیده زمان بیشتری قابل مشاهده و ثبت است.

همیشه پیش از رفتن به دل طبیعت باید شرایط جوی را چک کرده و جهت حرکت خورشید و محل آن در آسمان را برای ثبت بهتر نور و سایه  در نظر بگیرید. تنها در این صورت می‌توان عکس‌های بی‌نظیر ثبت کرد.

در پیدا کردن مقصد عکاسی دقت کنید

منطقه پارک ملی بنف و نواحی اطراف آن برخی از بهترین مناظر و زیبایی‌های زمستانی کوهستان راکی را در دل خود جای داده‌اند. بگفته آریانتو در این منطقه سکوهای عکاسی گوناگون ساخته شده تا عکاس‌ها از آنجا برخی از بهترین تصاویر را ثبت کنند.

بگفته آریانتو در غرب شهر بنف و ساحل دریاچه Vermillion  چشمه‌های آبگرم یافت می‌شود که در طول زمستان یخ نمی‌زنند. بنابراین می‌توان تصویر دریاچه یخ‌زده را در کنار بازتاب مناظر کوهستان در آب ثبت کرد. همچنین این منطقه مکانی ایده‌آل برای ثبت طلوع و غروب خورشید در فصل زمستان است.

در این ناحیه Mount Rundle را در حاشیه دریاچه Vermillion  خواهید یافت که جزو محبوب‌ترین کوه‌های راکی کانادا در میان عکاس‌هاست.

در دریاچه Abraham هم سوژه‌های عکاسی بسیاری وجود دارد. شما شانس عکس گرفتن از حباب‌های متان که از کف دریاچه آزاد شده و در سطح یخ‌زده دریاچه گیر افتاده‌اند را، خواهید داشت.

ازجمله دیگر جاذبه‌های مشهور منطقه بنف دریاچه لوییز بوده که زیبایی‌های طبیعی و مناظر حیرت‌انگیز بسیار برای عکاسی دارد. در اینجا به واسطه وجود قلعه یخی تماشایی در کنار پیست اسکیت و قله‌های مرتفع و برف‌گرفته در اطراف دریاچه، ترکیبات عکاسی بی‌نظیر خواهید داشت.

تجهیزات و امکانات

بگفته آریانتو وی تنظیمات دوربین برای عکاسی زمستانی در روز را در حالت نرمال قرار می‌دهد.

او در اینباره گفت: “من معمولا دوربین را بجای حالت دستی در حالت دیافراگم قرار می‌دهم و مطمئن می‌شود  F stop بین F-9 تا F-11 قرار دارد. به این ترتیب بییشترین ‎ عمق میدان دید را خواهم داشت و می‌توانم با خیال راحت مناظر پیش‌زمینه و پس‌زمینه را به وضوح ثبت کرد. چنانچه آن را در حالت F-2.8 قرار دهم مناظر پیش‌زمینه واضح نخواهد بود و در حالت عکس نیز نمی‌توان از پس‌زمینه بخوبی عکس گرفت.”

او در ادامه گفت: “نوردهی طولانی نیز در زمستان موثر بوده و می‌تواند لایه جدیدی را به عکس اضافه کند. با استفاده از یک فیلتر می‌توان نوردهی طولانی را ایجاد کرد.”

بگفته آریانتو با نوردهی طولانی می‌توان حرکت سریع ابرها در آسمان را بخوبی ثبت کرد.

او در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: “اگر با دوربین موبایل عکاسی می‌کنید باید همیشه به تنظیمات نور توجه کنید. با نگاه داشتن نقطه فوکوس AF lock ظاهر می‌شود که نوردهی و فوکوس را ثابت خواهد کرد. شما می‌توانید در این حالت میزان نور دریافتی را کم یا زیاد کنید.”

بگفته آریانتو او بهترین و گران‌قیمت‌ترین دوربین بازار را ندارد و به باور وی برای ثبت بهترین عکس باید زاویه و منظره مناسب را پیدا کرده و عکس عالی از آن ثبت کنید.

برای کسب راهنمایی‌های بیشتر با مراجعه به اینجا در دوره‌های آموزشی و مربی‌گری آریانتو شرکت کنید. همچنین امکان پرینت و خرید آنلاین عکس‌های وبسایت نیز در اینجا وجود دارد.

منبع: Daily Hive