Thursday, April 25, 2024
10.1 C
Calgary

راهنمای تکمیل فرم‌هالی مالیاتی برای مهاجران جدید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

فصل پرداخت مالیات دلهره‌آور است، اما این شرایط برای مهاجرانی که به تازگی وارد کشور شده‌ و برای اولین بار قصد دارند پرونده خود را تکمیل‌ کنند بسیار ترسناک‌تر خواهد بود.

از اینرو آژانس درآمد کانادا با هدف کمک به این گروه از شهروندان اقدام به تهیه یک راهنمای جامع بمنظور شناخت ساز و کار مالیاتی کشور کرده است.

باید توجه داشت حتی اگر طی سال گذشته درآمد نداشته‌اید نیز امکان دریافت مزایا و اعتبارات را خواهید داشت؛ ازجمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • Goods and services tax/harmonized sales tax (GST/HST) credit
  • Canada child benefit
  • Related federal, provincial or territorial payments
  • Climate action incentive payment (برای ساکنین استان‌های مشمول)

اگر امکان پرداخت هزینه خدمات کارشناسان حرفه‌ای مالیاتی را ندارید، می‌توان از کلینیک‌های رایگان مالیاتی بهره‌مند شوید. این مراکز بصورت مجازی نیز در دسترس هستند و با مراجعه به اینجا می‌توان شرایط لازم برای دریافت خدمات آن‌ها را مشاهده کرد. همچنین در صورت داشتن شرایط مذکور، می‌توان خدمات پشتیبانی CRA را نیز در اینجا دریافت کرد.

امسال باید حداکثر تا تاریخ 30 اپریل پرونده مالیات بر درآمد 2022 را تکمیل کنید؛ از آنجایی که این تاریخ روز یکشنبه است، اگر مهر پست پرونده را تا تاریخ 1 می 2023 یا قبل از آن خورده باشد، مشمول جریمه نمی‌شوید.

آیا خوداشتغال هستید؟

براساس اعلام CRA صاحبان بیزینس‌های خرد و افراد خوداشتغال که دچار ابهام هستند می‌توانند با کارمندان رابط آژانس تماس بگیرند. امکان دسترسی به این مشاوران در تمام ایام سال وجود دارد.

شما می‌توانید در اینجا وقت ملاقات با آن‌ها رزرو کرده و یک جلسه تلفنی یا ویدئویی داشته باشید. این خدمت کاملا رایگان بوده و به شما کمک می‌کند تا اطلاعات لازم درباره تعهدات مالیاتی و معافیت‌های تجاری خود را دریافت کنید.

اگر خوداشتغال بوده یا همسر یا شریک زندگی شما خوداشتغال است باید حداکثر تا تاریخ 15 جون پرونده مالیاتی خود را تکمیل کنید. با اینحال اگر بدهی دارید باید آن را تا تاریخ 30 اپریل/ 1 می پرداخت کنید.

آژانس درآمد کانادا در بیانیه‌ای گفت: “چنانچه پرونده خود را زودتر از تاریخ اعلامی ارائه دهید مزایا یا اعتبارات را بدون وقفه زمانی دریافت خواهید کرد.”

مزایا و اعتبارات

مهاجرانی که به تازگی وارد کشور شده‌اند می‌توانند برای دریافت اعتبار GST/HST و هرگونه برنامه مشابه فدرال، استانی یا منطقه‌ای درخواست دهند. اگر صاحب فرزند هستید نیز می‌توانید برای دریافت Canada Child Benefit نیز درخواست دهید.

برای این منظور یکی از فرم‌های زیر را تکمیل کرده و برای CRA ارسال کنید:

شما حتی در صورتی که سال گذشته ساکن کانادا نبوده‌ باشید ممکن است واجد دریافت این مزایای و اعتبارات شوید. فرم RC151 را پس از آنکه ساکن کانادا شدید پر کرده و میزان درآمد خود پیش از آنکه ساکن کشور شوید را در فرم RC66SCH و RC151 وارد کنید.

چنانچه در اینباره پرسشی دارید با شماره 1-800-387-1193 تماس گرفته یا به صفحه Newcomers of Canada در وبسایت مراجعه کنید.

واریز مستقیم و تشکیل پرونده آنلاین

ثبت‌نام برای واریز مستقیم و تشکیل پرونده بصورت آنلاین شرایط را برایتان بسیار آسان‌تر می‌کند.

پس از آنکه پرونده را تکمیل کرده و اطلاعیه ارزیابی (NOA) را دریافت کردید برای دریافت My Account for Individuals ثبت‌نام کنید. این روش سریع‌ترین و آسان‌ترین راه برای مشاهده و مدیریت وضعیت مالیاتی و اطلاعات مزایای بصورت آنلاین است. شما می‌توانید از آن برای موارد زیر نیز استفاده کنید:

  • پیگیری وضعیت بازگشت و بازپرداخت
  • برای ثبت درخواست مزایا و اعتبارات
  • بروزرسانی آدرس
  • دریافت اعلان‌های ایمیل
  • پرداخت
  • مشاهده NOA یا ارزیابی مجدد

همچنین در صورت داشتن بیزینس می‌توانید برای دریافت My Business Account ثبت‌نام کنید.

بازپرداخت‌های الکترونیکی در کمتر از دو هفته پردازش می‌شوند. بگفته CRA کسانی که پرونده خود را بصورت آنلاین تکمیل کرده و برای واریز مستقیم ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند آن را در کمتر از هشت روز کاری دریافت کنند. زمان استاندارد ارائه خدمات بازپرداخت برای پردازش‌هایی که بصورت کاغذی انجام شده تا هشت هفته پس از دریافت مدارک است.

ثبت درخواست بازپرداخت مالیات

شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار مالیاتی Netfile یا به کمک مشاوران مالیاتی این کار را انجام دهید. برای آنکه این خدمت را دریافت کنید باید در فصل مالیاتی مربوطه یک تاریخ ورود به کشور داشته باشید. بعلاوه باید یکی از موارد زیر را دارا باشید:

  • یک شماره بیمه اجتماعی معتبر (SIN)؛
  • یک شماره بیمه اجتماعی موقت؛
  • یک شماره مالیاتی موقت (TTN).

حتما پیش از ارسال از درستی اطلاعات وارد شده اطمینان حاصل کنید. در صورت جابجا شدن محل زندگی آدرس خود را بروزرسانی کنید. اگر توانایی انجام این مراحل بصورت آنلاین را ندارید پکیج T1 income tax را دانلود کرده یا یک کپی آن را بصورت آنلاین سفارش دهید.

پس از تشکیل پرونده

پس از آنکه اطلاعات بازپرداخت مالیاتی شما از سوی CRA ارزیابی شد، NOA خود را دریافت می‌کنید. در این اطلاعیه تاریخ ارزیابی و بررسی اظهارنامه مالیاتی شما ذکر شده و جزئیات مربوط به بازپرداخت، اعتبارات یا مبلغ بدهی شما در آن وجود دارد. جزئیات بیشتر درباره فرایندهای پس از تشکیل پرونده را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

فرایند تغییر و تصحیح اطلاعات

فصل مالیاتی پر از استرس بوده و امکان ارتکاب اشتباه در آن بسیار بالاست. چنانچه در جریان تکمیل و ارسال اطلاعات موردی را فراموش کرده یا اشتباه وارد کرده‌اید تا زمان دریافت NOA از طرف CRA منتظر بمانید. پس از دریافت NOA راه‌های گوناگون برای تغییر بازپرداخت در صفحه اینترنتی مربوط به آن وجود دارد.

پس از تکمیل پرونده بازپرداخت و دریافت NOA می‌توانید برای ثبت‌نام My Account اقدام کنید.

مراقبت کلاهبرداری‌ها باشید

آژانس درآمد کانادا به شیوه‌های گوناگون ازجمله تماس تلفنی، ایمیل، نامه و پیامک با شما در ارتباط است؛ جزئیات بیشتر درباره راه‌های تماس را می‌توان در وبسایت CRA مشاهده کرد.

حتما بطور دائم به حساب‌های CRA خود مراجعه کرده و در صورت مشاهده فعالیت مشکوک آن را گزارش دهید. بمنظور اطمینان از امنیت حساب کاربری خود به اینجا مراجعه کنید. این راهنما بصورت ویدئویی و به 13 زبان گوناگون ازجمله فارسی در اینجا قابل مشاهده است.

منبع: Daily Hive