Thursday, April 25, 2024
8 C
Calgary

پیش‌بینی کاهش قیمت مسکن کانادا در پاییز ۲۰۲۳

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اقتصاددانان معتقدند پس از دو سال افزایش ۳۰ درصدی قیمت املاک و مستغلات کانادا، روند افزایش قیمت‌ها رو به کاهش است.

به گفته ۹ تن از ۱۰ اقتصاددانان قیمت مسکن کانادا در سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد و ۵۵٪ از این افراد نیز انتظار دارند علاوه بر این کاهش کلی قیمت‌ مسکن در دوره زمانی بین ژانویه و دسامبر سال جاری ۱۰٪ کاهش پیدا کند.

وب‌سایت Finder پس از جمع‌آوری نظرات ۱۶ کارشناس حوزه اقتصاد به این نتیجه دست یافته که ۷۵٪ از این افراد با برنامه بانک کانادا در خصوص حفظ نرخ بهره بانکی ۴٬۵ درصدی موافق هستند.

مدیر Canada Economics، تونی استیلو، می‌گوید: «افزایش بدهی خانواده‌ها و قیمت‌گذاری بیش از حد املاک و مستغلات مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد کانادا هستند. احتمال وقوع رکورد اقتصادی در مراحل ابتدایی این طرح خارج از تصور نیست.»

تمامی این کارشناسان معتقدند مالکانی که قادر به پرداخت وام‌های مسکن خود نیستند در سال ۲۰۲۳ ورشکسته می‌شوند. علاوه بر این، تورم بیش از حد کانادا منجر به افزایش هزینه‌های زندگی روزانه خواهد شد.

به گفته نیوکلا گردوجویچ، استاد اقتصاد در دانشگاه Guelph، خانواده‌ها و شرکت‌های تجاری بدهی‌های فراوانی دارند و تورم کانادا و عدم افزایش حقوق مشکلات فراوانی را برای کانادایی‌ها ایجاد می‌کند. در حال حاضر هزینه انرژی مصرفی، آب و موادغذایی از کنترل خارج شده است.

در حالی که بسیاری از این اقتصاددانان معتقدند تورم کانادا به زودی از بین نمی‌رود، ۶۴٪ آنها می‌گویند این تورم تا سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا کرده و به محدوده سالم ۱ تا ۳ درصد کاهش پیدا نخواهد کرد. هم‌اکنون تورم کانادا چیزی حدود ۶٪ است.

به گفته مدرس ارشد دانشگاه Concordia، موشه لندر، زمان تأثیرگذاری نرخ بهره بانکی کانادا حداکثر تا ۱۸ ماه است. در صورتی که نرخ تورم به صورت ماهانه ۰٬۲۵ درصد کاهش پیدا کند، تورم این کشور تا سال ۲۰۲۴ به محدوده هدف سالم می‌رسد.

علاوه بر این، گزارش شغل‌های از دست رفته و کاهش هزینه‌های مصرف کنندگان حاکی از آن است که نرخ بیکاری تا اواخر سال جاری ۱٪ افزایش پیدا کرده و به ۵٬۹٪ برسد.

 

 

منبع: Dailyhive