Friday, April 26, 2024
2.7 C
Calgary

پیشبینی بازار مسکن کانادا برای بهار 2023

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بازار مسکن کانادا از مارچ 2022 تاکنون روندی نزولی را پیش گرفته، اما طبق بررسی‌های اقتصادی RBC که هفته جاری منتشر شد این وضعیت در بهار 2023 تغییر خواهد کرد.

ازجمله عواملی که موجب رشد بازار خواهد شد تصمیم اخیر بانک کانادا برای ثابت نگاه داشتن نرخ بهره در همان سطح 4.5 درصد است. RBC پیشبینی کرده بانک کانادا نرخ 4.5 درصد را تا اوایل 2024 حفظ کرده و در ادامه تا اواخر 2024 یا اوایل 2025 آن را به 3 درصد کاهش می‌دهد. وابستگی نرخ‌های وام مسکن به این نرخ موجب خواهد شد تا پس از ماه‌ها قدری فشار از روی دوش وام‌گیرندگان برداشته شود.

با اینحال بازار املاک کانادا هنوز راهی طولانی تا ثبات در پیش داشته و به اصلاحات بیشتری نیاز دارد.

بنابر پیشبینی RBC میزان کاهش قیمت مسکن در کشور 15 درصد خواهد بود که تاکنون تنها شاهد نیمی از این رقم بوده‌ایم. این نرخ برای آنتاریو 19 درصد، برای بریتیش‌کلمبیا 16 درصد و برای آلبرتا 6 درصد براورد شده است.

باید توجه داشت که این تنها بخشی از رشد سرسام‌آور قیمت مسکن که بازار در دوران همه‌گیری و از اواخر سال 2020 تا فوریه 2022 تجربه کرد را، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این گزارش آمده: “نوسان چشمگیر بازار در مارس 2022 یک سیکل بود که نشانگر گذار از شرایط غیرعادی پاندمی و نرخ‌های بهره بسیار پایین است. بطور کلی بازار از نظر ساختاری کاملا سالم است.”

در بخش دیگر گزارش آمده: “میزان عرضه مسکن در بازار علارغم تلاش‌های اخیر همچنان بسیار پایین است و تقریبا هیچ نشانه‌ای از ساخت‌وساز بیش از حد در کشور دیده نمی‌شود. جمعیت کانادا در سال گذشته بیشترین افزایش را داشته و روند ورود مهاجران همچنان با سرعت بالا ادامه دارد. به باور ما در سال 2024 و زمانی که بازار به نرخ‌های بهره بالاتر عادت کند شاهد ثبات بیشتر خواهیم بود.”

روند نزولی فروش مسکن در سطح ملی از بهار 2022 قدری تغییر کرد که از علل اصلی آن رکود حداکثری بازار در بیشتر مناطق بود؛ به عبارت دیگر نرخ فروش بیش از این نمی‌توانست کمتر شود و تنها بروز یک رکود اقتصادی بزرگ شرایط را بدتر می‌کرد.

روند بهبود بازار مسکن با سرعت پایین از ماه‌های آینده 2023 و علارغم گران بودن خانه و قدرت اقتصادی پایین خریداران، آغاز خواهد شد. این شرایط بتدریج در بهار 2024 و با تثبیت وضعیت اقتصادی، کاهش تورم در بازار و کاهش نرخ بهره بانک مرکزی سرعت گرفته و وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود.

رشد قابل توجه ورود مهاجران به کانادا در سال‌های آتی به افزایش تقاضا برای مسکن، مخصوصا در بریتیش‌کلمبیا و آنتاریو، کمک خواهد کرد.

با اینحال RBC به سازندگان مسکن هشدار داده که به هیچ عنوان به اندازه نیاز بازار خانه جدید نمی‌سازند. طبق براوردها برای آنکه تا سال 2025 نیاز رو به رشد خریداران جبران شود کانادا سالانه به حداقل 270,000 واحد مسکونی جدید نیاز دارد؛ این رقم بدون در نظر گرفتن نیاز ساکنین به مسکن ارزان‌قیمت محاسبه شده است.

کانادا در سال 2019 شاهد ساخت 190,000 مسکن جدید بود و این رقم در سال‌های 2021 و 2022 به حدود 220,000 خانه رسید.

از دیگر عواملی که مانع ساخت مسکن جدید و ارزان در کشور می‌شود کمبود قابل توجه نیروی کار در صنعت ساخت‌وساز است.

منبع: Daily Hive