Friday, April 26, 2024
7.2 C
Calgary

آیا کانادا طی چند ماه آینده وارد رکود نسبی می‌شود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنابر پیشبینی RBC و گزارش اخیر اقتصادی آن‌ها، کانادا احتمالا در اواسط سال جاری وارد رکود نسبی اقتصادی خواهد شد.

این گزارش که چهارشنبه منتشر شد به تاثیر افزایش‌ چندباره نرخ بهره توسط بانک کانادا طی سال گذشته می‌پردازد.

در این گزارش آمده: “رشد اقتصادی کانادا در پایان سال 2022 تا حد زیادی افت کرد و در سه‌ماهه چهارم شاهد ثابت ماندن GDP بودیم. این اولین بار بود که GDP کانادا پس از افت در سه‌ماهه دوم 2021 و پس از دوران فاجعه‌بار پاندمی موفق به رشد نشد.”

با اینحال کاهش نرخ بیکاری و رشد 0.3 درصدی GDP طی ماه ژانویه موجب روشن‌تر شدن آینده اقتصادی کانادا شده است.

در اوایل ماه جاری بانک کانادا نرخ بهره را بدون تغییر و در همان سطح 4.5 درصدی نگاه داشت، به این ترتیب برای اولین بار پس از مارچ 2022 شاهد رشد نرخ بهره نبودیم. با اینحال نمی‌توان با قطعیت گفت نرخ بهره از این بیشتر نخواهد شد.

در بخش دیگر گزارش آمده: “آشفتگی‌های اخیر در بازارهای مالی این تردید را بوجود آورده که آیا دولت فدرال نرخ بهره را افزایش خواهد داد یا خیر. نرخ‌های بهره بالاتر بتدریج موجب کاهش قدرت خرید خانوارها خواهد شد.”

باید توجه داشت هرچند کانادا توانسته از بروز یک رکود اقتصادی عظیم جلوگیری کند، اما انتظار داریم رکودی نسبی و سبک‌تر در اواسط سال 2023 داشته باشیم. بنابراین شهروندان با مشکلات فزاینده برای پرداخت بدهی‌های خود روبرو خواهند شد.

بگفته RBC سهم درآمد در دسترس خانواده‌ها که به دلیل بدهی تلف می‌شود تا نیمه دوم سال 2023 به بیشترین حد ممکن خواهد رسید و در نتیجه قدرت خرید و مصرف کانادایی‌ها کم می‌شود.

همچنین فشار ناشی از بدهی‌ها می‌تواند به بیزینس‌ها نیز آسیب زده و روند رو به رشد استخدام نیرو را با اختلال مواجه کند. براورد شده نرخ بیکاری کانادا تا اوایل 2024 از 5.0 درصد کنونی به 6.8 درصد افزایش پیدا کند.

با اینحال طبق پیشبینی‌ها نرخ بالای ورود مهاجران نیاز اقتصاد کانادا به نیروی کار را جبران کرده و موج جدید مصرف‌کنندگان را طی سال جاری و آتی به جمعیت کشور اضافه می‌کند. کارشناسان RBC اعتقاد دارند براساس این فاکتورها GDP باید پس از رکورد اواسط سال 2023 بتریج روند رو به رشد خود را آغاز کند.

همزمان بانک کانادا نیز براوردهای اقتصادی استانی خود را منتشر کرده است.

شما می‌توانید گزارش کامل RBC را در اینجا بخوانید.

منبع: Daily Hive