Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

مشاغلی که هوش مصنوعی قادر به تصاحب آن‌ها نیست

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از زمان شروع انقلاب صنعتی همیشه این خطر وجود داشته که ماشین‌ها، از دستگاه‌های بافندگی مکانیزه گرفته تا میکروچیپ‌ها، جای نیروی انسانی را بگیرند، اما در بیشتر موارد این انسان‌ بوده که پیروز شده است. حال برخی کارشناسان باور دارند با فراگیر شدن هوش مصنوعی در آینده نزدیک این تهدید تحقق یافته و روبات‌ها در برخی مشاغل مشغول به کار می‌شوند.

گزارش ماه مارچ Goldman Sache پیشبینی کرده هوش مصنوعی که توانایی تولید محتوا دارد یک چهارم تمام کارهایی که هم‌اکنون توسط انسان‌ها انجام می‌شوند را تصاحب خواهد کرد. این گزارش همچنین خاطر نشان شده که ممکن است در سراسر اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده 300 میلیون شغل به دلیل اتوماسیون از بین بروند. بگفته مارتین فورد، نویسنده کتاب How Artificial Intelligence Will Transform Everything، این اتفاق می‌تواند بسیار وحشتناک باشد.

او در اینباره گفت: “این اتفاق احتمالا تنها برای افراد پیش نیامده و بصورت سیستماتیک رخ می‌دهد. بسیاری از مردم ممکن است در زمانی کوتاه و احتمالا همزمان با هم شغل خود را از دست دهند. این پدیده نتنها برای این گروه از افراد بلکه برای کل اقتصاد پیادهای منفی خواهد داشت.”

خوشبختانه تنها خبرهای بد شنیده نمی‌شوند. به باور کارشناسان هنوز مواردی وجود دارد که هوش مصنوعی قادر به انجام دادن آن‌ها نیست. ازجمله این وظایف می‌توان به مشاغلی اشاره کرد که ویژگی‌های انسانی مانند هوش هیجانی و تفکر خارج از چارچوب در آن‌ها پررنگ هستند. بنابراین یادگیری این دسته از مشاغل و مهارت‌ها می‌تواند خطر جایگزینی شما با هوش مصنوعی را کاهش دهد.

فورد در بخش دیگر صحبتهایش گفت: “من گمان می‌کنم بطور کلی سه دسته شغل در آینده در امان خواهند بود. اولین گروه مشاغل واقعا خلاق هستند که در آن‌ها فرد از یک فرمول مشخص تبعیت نکرده یا فقط اقدام به مرتب کردن و دسته‌بندی نمی‌کند، بلکه ایده‌های جدید ارائه داده و چیزهای جدید می‌سازد.”

البته این بدان معنا نیست که تمام مشاغلی که “خلاق” هستند در امان خواهند بود. برای مثال مشاغلی چون طراحی گرافیک و مشاغل حوزه هنرهای بصری ممکن است پیش از دیگران از بین بروند. در حال حاضر با استفاده از الگوریتم‌های ساده می‌توان باتی ساخت که میلیون‌ها عکس را آنالیز کرده و به هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد بلافاصله بر زیبایی‌شناسی مسلط شود. با اینحال بگفته فورد دیگر مهارت‌های خلاقانه در حوزه علوم، پزشکی و حقوق شما را تا حدودی ایمن نگاه می‌دارند. بطور کلی کسانی که بتوانند یک استراتژی قانونی یا بیزینسی جدید ارائه دهند جایگاه خود را حفظ می‌کنند.

دومین گروه از مشاغل که در امان باقی می‌مانند آن‌هایی هستند که به روابط شخصی پیچیده نیاز دارند. فورد بعنوان مثال به پرستاران، مشاوران تجاری و روزنامه‌نگاران اشاره می‌کند و می‌افزاید این افراد به درک بسیار عمیقی از مردم دارند. از اینرو زمان نسبتا زیادی طول خواهد کشید تا هوش مصنوعی توانایی تعامل به شیوه‌هایی را داشته باشد که بتواند روابط جدید ایجاد کند.

فورد سومین گروه از مشاغل ایمن را آن‌هایی می‌داند که نیازمند پویایی و چالاکی و توانایی حل مسئله در محیط‌های غیرقابل پیشبینی هستند. بسیاری از مشاغل تجاری مانند برق‌کاری، لوله‌کشی، جوشکاری و موارد مشابه در این گروه جای می‌گیرند. او می‌افزاید: “در این مشاغل فرد همواره با یک محیط جدید سر و کار دارد و احتمالا خودکار کردن آن سخت‌تر از دیگر شغل‌ها است. شما برای اتومات کردن این مشاغل باید یک ربات علمی و تخیلی بسازید. بنابراین به رباتی، مشابه C-3PO در جنگ ستارگان، نیاز خواهید داشت.”

هرچند انسان‌ها در این سه گروه از مشاغل همچنان شغل خود را خواهند داشت، اما این بدان معنا نیست که این شغل‌ها بطور کامل در برابر هوش مصنوعی ایمن هستند. بگفته جوانا سانگ مک‌لافلین، دانشیار اقتصاد کار در دانشگاه بوفالو، بیشتر مشاغل، بدون توجه به صنعت، بخش‌هایی دارند که احتمالا توسط تکنولوژی خودکار می‌شوند.

او در اینباره گفت: “در بسیاری از موارد هیچگونه خطر آنی مشاغل را تهدید نمی‌کند. با اینحال مشاغل تغییر خواهند کرد. مشاغل انسانی تمرکز بیشتری بر مهارت‌های بین‌فردی خواهند داشت. می‌توان به سادگی متصور بود که هوش مصنوعی بهتر از انسان‌ها قادر به شناسایی انواع سرطان‌ها باشد. از اینرو در آینده پزشکان از تکنولوژی جدید استفاده می‌کنند، اما گمان نمی‌کنم شغل پزشکی بطور کامل جایگزین شود.”

به باور سانگ هرچند یک ربات به ظاهر در پیدا کردن سرطان بهتر عمل می‌کند، اما بیشتر انسان‌ها همچنان ترجیح می‌دهند وضعیت بیماری خود را از زبان یک پزشک (انسان واقعی) بشنوند. این موضوع تقریبا برای تمام مشاغل صادق بوده، بنابراین توسعه این مهارت‌های انسانی می‌تواند به افراد کمک کند تا کارهای خود را بطور موازی با هوش مصنوعی پیش ببرند.

او با اشاره به دستگاه‌های عابر بانک که قادر به انجام صرافی‌های بسیار دقیق هستند، اما مردم همچنان برای انجام برخی کارها به بانک‌ها مراجعه می‌کنند، گفت: “بنظرم بهتر است به این موضوع فکر کنید که چه نوع مشاغلی جایگزین خواهد شد یا هوش مصنوعی می‌تواند آن‌ها را بهتر انجام دهد. همچنین باید ببینید مهارت‌های مکمل شما چه هستند. مهارت شمردن پول با استفاده از یک ربات جایگزین شده اما حال کارمندان بانک تمرکز بیشتری بر ارتباط با مشتریان و معرفی محصولات جدید دارند. مهارت اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.”

بگفته فورد باید توجه داشت که یک آموزش پیشرفته یا موقعیت پردرآمد از شما در برابر هوش مصنوعی حفاظت نخواهد کرد. او افزود: “بسیاری گمان می‌کنند که یک شغل یقه-سفید ایمن‌تر از رانندگی یک اتومبیل برای کسب درآمد است. اما کارمندان یقه-سفید در آینده بیش از رانندگان اوبر در خطر از دست دادن شغل خود هستند زیرا ما هنوز خودروهای خودران نداریم اما هوش مصنوعی می‌تواند براحتی و با دقت گزارش‌ها را تهیه کند. در بسیاری از موارد نیروهای آموزش‌دیده‌تر بیش از نیروهای کار کمتر آموزش دیده در خطر از دست دادن موقعیت شغلی خود هستند. برای مثال جایگزینی شغل تمیز کردن اتاق‌های هتل با یک ربات سخت‌تر است.”

بطور خلاصه پیدا کردن شغل در محیط‌های دینامیک و پویا که شامل وظایف غیرقابل پیشبینی می‌شود می‌تواند حداقل برای مدتی شما را در برابر هجوم هوش مصنوعی به محیط‌های کار ایمن نگاه دارد.

منبع: BBC