Thursday, March 28, 2024
1.5 C
Calgary

نگاهی به رویدادهای جوی مرگبار هفته‌های اخیر در کانادا و دنیا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

درحالی که به میانه سال 2023 نزدیک می‌شویم، طی هفته‌های اخیر کشورهای مختلف ازجمله کانادا درگیر رویدادهای آب‌وهوایی مخرب و مرگبار گوناگون ازجمله سیل و آتشسوزی‌های گسترده شده‌اند.

هرچند 2022 یکی از گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ بشر بوده، اما بگفته کارشناسان با پایان پدیده لانینا که طی سه سال گذشته در کره زمین حاکم بوده و معمولا موجب کاهش دما می‌شود باید همزمان با آغاز ال‌نینو منتظر گرمای بی‌سابقه در 2023 باشیم.

حال نگرانی اصلی اینجاست که گرم شدن بیش از حد کره زمین چه تاثیری بر شدت و تعداد رویدادهای جوی مرگبار ازجمله امواج گرما، سیل، خشکسالی و طوفان‌ها دارد.

در ادامه نگاهی به برخی از رویدادهای آب‌وهوایی که طی هفته‌های اخیر کانادا و دیگر نقاط زمین را تحت تاثیر قرار داده خواهیم انداخت.

آتشسوزی‌ها و گرمای بی‌سابقه

ورود موج گرما به غرب کشور طی روزهای جاری می‌تواند موجب تشدید آتشسوزی جنگل‌ها شود. پیشبینی شده دمای هوا در بخش‌هایی از آلبرتا به 30 درجه سانتی‌گراد برسد.

بگفته مقامات استانی دود ناشی از آتشسوزی‌ها موجب مسمومیت 16 نفر در شرق ادمونتون شده است. این افراد در یک ترافیک جاده‌ای گیر افتاده بودند.

طی دوشنبه هفته گذشته بیش از 54,000 هکتار از جنگل‌های روسیه در کوهستان اورال آتش گرفت و سوخت.

روز چهارشنبه دمای هوا در اسپانیا به شدت بالا رفت و مقامات ممنوعیت‌هایی را برای کار شهروندان در فضای باز و به مدت طولانی وضع کردند.

سال گذشته اسپانیا گرم‌ترین سال از 1961 به اینسو را تجربه کرد و بیشتر نواحی کشور درگیر خشکسالی شد.

سیل و طوفان

دولت فدرال به دلیل خطر سیل ممنوعیت موقت قایق‌سواری در بخش‌هایی از رودخانه اتاوا وضع کرده است.

بخش‌هایی از نواحی داخلی بریتیش‌کلمبیا ازجمله شهر Cache Creek در غرب کملوپس درگیر شدیدترین سیل‌ها طی سال‌های اخیر شدند.

بگفته مقامات هوای گرم می‌تواند روند ذوب شدن برف را تشدید کرده و موجب بروز سیل در بسیاری از مناطق شود. اوایل ماه جاری 10 رکورد حداکثر دما در نواحی مرکزی بریتیش‌کلمبیا شکسته شدند.

طی هفته جاری مانیتوبا چند مورد تورنادو و هشدار طوفان را تجربه کرد و شاهد یک طوفان تگرگ شدید بود که دانه‌های آن به اندازه توپ پینگ‌پونگ بودند.

همزمان سازمان Environment Canada یک هشدار تورنادو برای بخش‌هایی از ساسکاچوان صادر کرد.

طی هفته گذشته بارش شدید باران موجب جاری شدن سیل در جنوب‌غرب آلمان و بسته شدن مسیرهای قطار شد. بسیاری از شهروندان در منازل خود محبوس شدند، جاده‌ها بسته شد و در برخی نواحی شاهد رانش زمین بودیم.

روز سه‌شنبه مقامات شهر اوکلند، بزرگترین شهر نیوزلند، هشدار سیل صادر کردند. در این رویداد صدها تماس به دلیل ورود آب به منازل، رانش زمین، سقوط درختان و به دام افتادن خودروها با مراکز اورژانس گرفته شد.

در ماه ژانویه نیز وقوع سیل در اوکلند موجب کشده شدن چهار نفر شد. همچنین ورود طوفان گابریل به جزیره در ماه پس از آن موجب مرگ 11 نفر و تخلیه هزاران منزل شد.

در یکشنبه هفته گذشته وقوع سیل در شرق کنگو حدود 400 کشته برجای گذاشت. همچنین بیش از 100 نفر به دلیل وقوع سیل در روآندا کشته شدند.

همزمان مقامات بنگلادش و میانمار از صدها هزار شهروند خود خواستند به دلیل خطر ورود طوفان بسیار شدید که انتظار می‌رود طی این هفته به خشکی برسد نواحی ساحلی را تخلیه کنند.

در روزهای اخیر بخش‌های مختلف ایالات‌متحده شاهد بروز تورنادو و سیل بود که ازجمله آن‌ها می‌توان به منازل واقع در حاشیه رودخانه میسیسیپی اشاره کرد.

طی ماه گذشته تورنادو جان حداقل سه نفر را در ایالت اوکلاهاما و حداقل پنج نفر در ایالت میزوری را گرفت.

کالیفرنیا نیز که در ابتدای سال برای هفته‌ها درگیر طوفان‌های شدید و بارش شدید برف بود، حال خود را برای وقوع سیل آماده می‌کند. همزمان ذوب شدن برف‌ها به کاهش تاثیرات خشکسالی طولانی‌مدت در این ایالت کمک کرده است.

منبع: CTV News