Thursday, May 2, 2024
4.2 C
Calgary

ادامه روند رشد اجاره‌بها در سراسر کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس گزارشی جدید، میانگین نرخ اجاره‌بهای انواع املاک کانادا در ماه اپریل به ماهانه 2,002 دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021 (ماهانه 1,662 دلار) رشد 20 درصدی را نشان می‌دهد.

طبق این آمار مستاجران سراسر کشور طی این مدت 340 دلار هزینه بیشتر برای پرداخت اجاره‌بها پرداخت کرده‌اند. علاوه بر این نرخ اجاره‌بهای سالانه نیز در سرتاسر کشور افزایش پیدا کرده است.

گزارش جدید National Rent Report که توسط Rentals.ca و Urbanation تهیه می‌شود نشان داده که ونکوور در میان 35 شهر مورد بررسی بالاترین نرخ‌ اجاره‌بها را داشته و پس از آن تورنتو در جایگاه دوم قرار دارد.

در میان استان‌ها نیز نوااسکوشا شاهد رشد چشمگیر و 30 درصدی نرخ اجاره‌بهای آپارتمان‌های سه‌خوابه بوده است.

شاون هیلدبرند، رئیس Urbanation، در اینباره گفت: “طی ماه اپریل نرخ اجاره‌بها به رشد خود ادامه داد و در بازارهایی که میزبان مهاجران بیشتر بودند افزایش بالاتر را شاهد بودیم. مستاجرهایی که قرارداد خود را در دوران پاندمی امضا کرده‌اند در صورت جابجایی منزل با رشد 20 درصدی هزینه‌ها به دلیل کمبود عرضه در بازار مواجه خواهند شد.”

در سطح ملی آپارتمان‌های کانادا بیشترین رشد را در بین انواع املاک تجربه کرده (+12.9% YOY) و پس از آن منازل ویلایی (+6.4% YOY) و کاندو (+3.7% YOY) قرار دارند.

در ادامه نگاهی به بازار مسکن در شهرهای بزرگ کانادا می‌اندازیم.

ونکوور

نرخ اجاره‌بهای آپارتمان‌ها و کاندوهای تکخوابه شهر به 2,823 دلار (+15% YOY) رسیده و اجاره‌بهای ماهانه واحدهای دوخوابه نیز تا ماه می رقم قابل توجه 3,816 دلار (+14% YOY) را ثبت کرده است. همین قیمت‌ها باعث شده تا طبق بررسی Rentals.ca ونکوور صدرنشین لیست گران‌ترین شهرهای کانادا برای اجاره مسکن باشد.

واحدهای استودیو ونکوور بیشترین رشد سالانه (24 درصد) را داشته و میانگین نرخ اجاره‌بهای آن‌ها به 2,471 دلار در ماه رسیده است.

میانگین نرخ اجاره‌بهای واحدهای سه‌خوابه شهر نیز به 4,154 دلار (+10.2% YOY) در ماه رسیده که بسیار بالاست.

میانگین اجاره‌بهای واحدهای کاندو و آپارتمان ونکوور در مقایسه با اپریل 2021 رشد 47 درصدی داشته است.

تورنتو

تورنتو طی ماه اپریل دومین جهش چشمگیر نرخ‌های اجاره‌بها در کشور را داشته است. اجاره‌بهای واحدهای تکخوابه ترونتو در این ماه به 2,526 دلار (+20.5% YOY) رسیده و این نرخ برای واحدهای دوخوابه بطور میانگین ماهانه 3,290 دلار (+18% YOY) است.

واحدهای استودیو نیز بیشترین رشد را در گروه آپارتمان‌ها و کاندوها داشته و میانگین اجاره‌بهای آن‌ها در ماه می به 1,996 دلار (+21.2% YOY) رسیده است. رشد نرخ اجاره‌بهای آپارتمان‌های تکخوابه شهر در مقایسه با سال گذشته 20 درصد بوده و بطور میانگین به 2,538 دلار رسیده است. اجاره‌بهای آپارتمان‌های سه‌خوابه نیز کمترین رشد را داشته و طی ماه می رقم 3,791 دلار را ثبت کرده است.

در این بین بدون شک مهمترین نکته رشد 41 درصدی میانگین نرخ اجاره‌بهای املاک شهر در مقایسه با اپریل 2021 است.

کلگری

شهر کلگری برای سومین ماه پیاپی بیشترین رشد نرخ اجاره‌بهای واحدهای کاندو و آپارتمان‌های هدفمند (purpose-built) را به خود اختصاص داده است.

میانگین اجاره‌بهای املاک مسکونی شهر طی ماه می با جهش 22.9 درصدی در مقایسه با سال گذشته، که بالاترین رشد در کشور محسوب می‌شود، به 1,924 دلار رسیده است. در گروه آپارتمان‌ها شاهد رشد 19.7 درصدی (1,629 دلار) اجاره‌بهای واحدهای تکخوابه و رشد 23.8 درصدی (2,133 دلار) واحدهای دوخوابه هستیم که در مورد آخر بیشترین رشد را در مقایسه با سال گذشته داشته است.

همچنین نرخ اجاره‌بهای آپارتمان‌های استودیو شهر به شدت بالا رفته و مستاجرهای کلگری شاهد افزایش 15.3 درصدی هزینه‌های خود در این بخش بوده‌اند.

ادمونتون

در ادمونتون نرخ اجاره‌بهای آپارتمان‌های سه‌خوابه بیشترین رشد در کشور را (+13.8 YOY) در دسته کاندو و آپارتمان‎‌ داشته و هم‌اکنون به ترتیب به میانگین 1,521 و 1,642 دلار رسیده است.

شهر ادمونتون در گزارش اخیر Rentals.ca جایگاه 32ام بالاترین نرخ‌های اجاره‌بها را کسب کرده و پس از آن شهرهای Red Deer در استان آلبرتا و ساسکاتون و رجینا در استان ساسکاچوان قرار دارند.

با وجود رشد کلی اجاره‌بها، همچنان می‌توان برخی از ارزان‌ترین استودیوها را در ادمونتون پیدا کرد. در حال حاضر میانگین نرخ اجاره‌بهای استودیو در ادمونتون 941 دلار (+11.8% YOY) بوده که تنها 100 دلار از ارزان‌ترین قیمت‌ که متعلق به آپارتمان‌های استودیو در شهر رجیناست، بیشتر است.

مونتریال

هرچند مونتریال در جایگاه 25ام گران‌ترین شهرها برای اجاره مسکن در کانادا قرار گرفته، اما رشد نرخ‌های آن در مقایسه با سال گذشته بسیار بالاست.

هم‌اکنون نرخ اجاره‌بهای ماهانه یک خانه تکخوابه در مونتریال 1,655 دلار (+10.7% YOY) و یک خانه دوخوابه 2,169 دلار (+11.2% YOY) است.

در این بین نرخ افزایش سالانه اجاره‌بهای آپارتمان‌های استودیو و سه‌خوابه کمتر از سایرین بوده و بترتیب 2.3 و 3.5 درصد است.

مت دانیسون، مدیرعامل Rentals.ca، در این اینباره گفت: “کانادایی‌ها به افزایش اجاره‌بهای مسکن پس از پاندمی عادت کرده‌اند. شکسته شدن رکورد ورود مهاجران، بالا رفتن نرخ‌های بهره و رشد تورم همگی باعث شده تا نرخ اجاره‌بهای خانه هر روز بیشتر شود. در کنار این‌ها باید رشد تقاضا و کاهش نرخ خانه‌های خالی را نیز اضافه کنیم.”

برای مشاهده گزارش کامل به اینجا مراجعه کنید.

منبع: Daily Hive