Sunday, April 28, 2024
5.2 C
Calgary

پیشبینی افزایش دوباره نرخ بهره در ماه جولای

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اقتصاددانی که پیش از این افزایش نرخ بهره از طرف بانک کانادا در ماه جون را پیشبینی کرده بود اظهار داشت که باید منتظر جهش دوباره این نرخ در ماه آینده باشیم.

ورونیکا کلارک، کارمند بانک Citi، ازجمله معدود افرادیست که افزایش نرخ بهره در ماه جون را پیشبینی کرده بودند. این درحالیست که بسیار از اقتصاددان‌ها انتظار داشتند بار دیگر نرخ بهره ثابت باقی بماند.

او اظهار داشت که داده‌های چند ماه اخیر نشان داده که نرخ تورم، با وجود آنکه در مقایسه با ارقام سال گذشته به طرز چشمگیری کمتر شده، اما همچنان از نگاه بانک کانادا بسیار بالاست و با اهداف آن‌ها فاصله زیادی دارد.

کلارک در مصاحبه با BNN Bloomberg گفت: “هیچکس نمی‌خواهد همیشه نرخ تورم بسیار بالا را پیشبینی کند؛ این موضوع بدون شک خوب نیست اما واقعیت کنونی چیزی جز این نیست. باید توجه داشت در صورتی که رونق اقتصادی زیاد باشد امید چندانی برای بازگشت نرخ تورم به رقم هدف دو درصدی باقی نمی‌ماند. در نتیجه باید انتظار سختگیری‌های بیشتر از طرف بانک مرکزی را داشته باشید.”

در آخرین اقدام بانک کانادا نرخ بهره کلیدی خود را به 4.75 درصد افزایش داد؛ این اولین افزایش از ماه ژانویه و رسیدن نرخ بهره به 4.5 درصد بود.

بگفته کلارک از ماه ژانویه به اینسو شاهد بازگشت رونق به بازار مسکن و رشد قیمت خانه‌ها بودیم که همچون یک نگرانی تورمی جدید ظاهر شد. بانک مرکزی مراقب این موضوع بود که برخی خریداران ممکن است در فاصله زمانی ثبات نرخ بهره اعتماد بنفس دوباره پیدا کرده و وارد بازار شده باشند. به باور او افزایش دوباره نرخ بهره می‌تواند موجب تغییر رفتار این گروه از خریداران بازار شود.

کلارک در ادامه گفت: “من انتظار دارم بانک بار دیگر در ماه جولای نرخ بهره را بالا ببرد. آن‌ها نگران مالکین خانه که در برابر نرخ‌های بالا آسیب‌پذیر هستند خواهند بود، اما باید به هر قیمت از تقاضا در بازار کاسته شود.”

او درباره گزارش تعداد مشاغل نیز اظهار داشت که انتظار افت در این بخش را دارد، اما با توجه به سطح بالای ورود مهاجران به کانادا ممکن است این اعداد دچار نوسان شده و بطور غیرقابل انتظار صعودی باشند.

پیشبینی او درباره تحولات نرخ بهره U.S Federal Reserve نیز افزایش دوباره آن است. کلارک پیشبینی کرده طی نشست هفته آتی و بار دیگر در ماه جولای این نرخ‌ در همسایه جنوبی و در پاسخ به تورم بالا دوباره افزایش پیدا کند.

منبع: BNN Bloomberg