Sunday, April 28, 2024
15.2 C
Calgary

هشدار به رسانه‌های خبری کانادا در پی قانونی شدن لایحه C-18

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در پی قانونی شدن لایحه‌ای در کانادا، محتوای خبری کمتری در فیدهای فیس‌بوک و اینستاگرام کانادایی‌ها منتشر خواهد شد.

لایحه C-18 که به عنوان لایحه اخبار آنلاین نیز شناخته می‌شود، پنجشنبه گذشته تبدیل به قانون شد و طی شش ماه دیگر اجرایی خواهد شد. در پی این قانون متا و گوگل باید برای استفاده از محتوای خبری کانادا هزینه پرداخت کنند.

پابلو رودریگز، وزیر میراث کانادا، در توییتی اعلام کرد: «ما برای حفظ دموکراسی به مطبوعات آزاد، مستقل و قدرتمند نیاز داریم. قانون اخبار آنلاین با مذاکره‌ میان غول‌های فناوری و سازمان‌های خبری منجر به شکل‌گیری معاملات منصفانه و منطقی خواهد شد.»

متا، مالک اینستاگرام و فیس‌بوک، در پاسخ به این قانون اعلام کرد دسترسی کانادایی‌ها به محتوای خبری پیش از اجرا شدن این قانون متوقف خواهد شد.

متا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به کرات اعلام کرده‌ایم که در صورت قانونی شدن لایحه C-18 محتوای خبری رسانه‌های اجتماعی را در کانادا محدود خواهیم کرد.»

مجله بریتیش کلمبیایی آنلاین خبری The Tyee به دنبال‌کنندگان خود در خصوص تأثیر این قانون بر سازمان‌های خبری و همچنین خوانندگان هشدار داده است.

به عقیده ژنت اژیسن، ناشر مجله The Tyee، انتشار اخبار در فید شبکه‌های اجتماعی تأثیر منفی فراوانی بر رسانه‌های کوچک و مستقل می‌گذارد. این در حالی است که رسانه‌های مستقل علاوه بر پرداخت دستمزد کارکنان خود، تلاش فراوانی برای انتشار اخبار لحظه‌ای می‌کنند.

مایکل گیست، استاد حقوق دانشگاه اتاوا، در پست وبلاگی که به تازگی منتشر کرده اعلام می‌کند این تغییرات می‌تواند علاوه بر ضربه به رسانه‌های کوچک و مستقل منجر به انتشار اخبار بی‌کیفیت شود.

به عقیده گیست فیس‌بوک یکی از کلیدی‌ترین پلتفرم‌های رسانه‌های خبری است. علاوه بر این، ۱۷ تا ۳۰٪ ترافیک این سایت‌های خبری از منابع ذکر شده تأمین می‌شود.

جسی براون، سردبیر سایت خبری و پادکست Canadaland، در این مورد می‌گوید: «بدون توجه به اندازه و گرایش سیاسی، تمامی رسانه‌های خبری تحت تأثیر قانون جدید قرار خواهند گرفت.»

جو روگن، پادکستر معروف آمریکایی، به تازگی مهمان براون بوده است. به عقیده روگن، این قانون با استقلال رسانه‌های خبری در تضاد است.

به گفته گیست، لایحه C-27 که لایحه تنظیم مقررات، حریم خصوصی و هوش مصنوعی است تا کنون در پارلمان کانادا به نتیجه‌ای نرسیده است. اگر هدف دولت محدود کردن فناوری‌های بزرگ بود باید در مورد C-27 تصمیم‌گیری می‌کرد.

وی در ادامه افزود: «دولت می‌توانست با ایجاد یک صندوق مالی از شرکت‌های فناوری بزرگ برای دریافت لینک از رسانه‌های خبری هزینه دریافت کند و از به خطر انداختن استقلال مطبوعات و قوانین کپی‌رایت جلوگیری کند.»

سازمان میراث کانادا تاکنون مقرارت مشخصی را پیش‌نویس کرده است و به زودی دستورالعمل‌های اجرای این قانون را منتشر خواهد کرد.

 

 

 

منبع: Dailyhive