Thursday, May 2, 2024
0.5 C
Calgary

افزایش 51 درصدی هزینه‌های ساخت خانه طی دوران پاندمی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با افزایش روز افزون قیمت مسکن در کانادا، مخصوصا در بازارهای داغی چون مترو ونکوور و گریتر تورنتو، یکی از عوامل مهم که به بدتر شدن شرایط مخصوصا برای منازل نوساز می‌انجامد هزینه رو به رشد ساخت است.

گزارش جدید RBC Economics نشان داده که هزینه‌های ساخت واحدهای مسکونی در کشور از زمان شروع پاندمی در اوایل 2020 رشد 51 درصدی داشته، نرخی که بسیار بیشتر از تورم عمومی است.

در این گزارش آمده که هزینه ساخت یک خانه یا هر نوع ساختمان در کانادا هیچ وقت تا این حد بالا نبوده است.

یکی از شاخص‌های تعیین‌ کننده در هزینه ساخت خانه جدید قیمت زمین در بازارهای بزرگ مترو ونکوور و گریتر تورنتو است. همچنین افزایش هزینه ساخت و ساز مانعی اساسی بر سر راه استراتژی ساخت و عرضه بیشتر مسکن با هدف مقرون به صرفه کردن آن، محسوب می‌شود.

این شرایط طیف وسیعی چالش‌ها را در محیط ساخت‌وساز ایجاد می‌کند که ناشی از عوارض جانبی اختلال پاندمی در اقتصاد و تغییرات ایجاد شده در تقاضا است.

رشد قیمت مصالح نیز در گران شدن هزینه ساخت خانه اثرگذار بوده است. برای مقال قیمت بتن و فولاد از سه‌ماهه نخست 2020 تاکنون بترتیب 55 و 53 درصد رشد رشد داشته‌اند.

قیمت چوب نیز هرچند در سال 2021 و اوایل 2022 با رشد همراه بود، اما از آن تاریخ به بعد شاهد فروکش کردن نرخ‌ها بودیم.

به باور تحلیلگران نرخ‌های بهره پایین در اوایل پاندمی و رشد جمعیت موجب افزایش تقاضا در صنعت ساخت‌وساز شده، این درحالیست که به نیاز رقابتی برای مواد اولیه و مصالح هم پاسخ داده نشد.

بررسی‌ها نشان داده که تولید مواد اولیه در دوران پاندمی کاهش یافت. تولید چوب در این مدت 11 درصد کمتر شد و تولید آهک که در فرایند تولید سیمان بسیار مهم است 20 درصد کاهش یافت.

آتشسوزی جنگل‌ها، بارندگی‌ سنگین، سیل و حرکت‌های کارگری نیز فعالیت واحدهای تولید سیمان در بریتیش‌کلمبیا، آلبرتا و آنتاریو را تحت تاثیر قرار داده است.

همزمان هزینه نیروی کار صنعت ساختمانی نیز تنها در سال 2022 رشد 9.4 درصدی داشته، رقمی که تقریبا دو برابر دیگر صنایع است. علت اصلی این رشد کمبود شدید و ادامه‌دار نیروی کار در این حوزه است.

از دیگر فاکتورهایی که موجب رشد سرسام‌آور هزینه‌های ساخت‌وساز شده افزایش چشمگیر هزینه‌های حمل‌ونقل است.

در این گزارش آمده: “رشد برنامه‌های خانه‌سازی در میان‌مدت و بلندمدت هزینه‌ها را بالا نگاه خواهد داشت. بعنوان مثال تداوم تمرکز بر توسعه و ساخت ساختمان‌های پرتراکم و بلندمرتبه موجب رشد تقاضا برای سیمان شده که بطور موثر موجب فشار بر ظرفیت تولید می‌شود. همچنین توسعه ظرفیت واحدهای تولید سیمان یا دیگر مواد اولیه می‌تواند منجر به بروز چالش‌های دیگر ازجمله مشکلات زیست‌محیطی شود. افزایش تولید چوب در شرایط فعلی و با در نظر گرفتن تغییرات اقلیمی، افزایش آتشسوزی‌ جنگل‌ها و تشدید آن‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.”

با توجه به این موارد تحلیلگران باور دارند که کاهش کنونی تقاضا برای مسکن (افت 10 درصدی در مقایسه با ابتدای 2023 در سرتاسر کانادا) می‌تواند بطور موقت از قیمت مواد اولیه و مصالح بکاهد. همچنین بگفته آن‌ها دولت فدرال با افزایش ورود مهاجران از طریق راه‌اندازی سیستم Express Entry بمنظور جذب نیروی ماهر اقدامات موثری برای حل مشکل کمبود نیروی کار انجام داده، اما باید دید منجر به کاهش هزینه‌های سرسام‌آور ساخت‌وساز خواهد شد یا خیر.

بگفته کارشناسان دیگر مورد نگران‌کننده هزینه‌ها و عوارض توسعه بسیار بالاییست که توسط دولت‌ها و شهرداری‌ها دریافت می‌شود. مسئولان شهری با افزایش این هزینه‌ها برای پیمانکاران و توسعه‌دهندگان در تلاش هستند تا نیازهای بودجه‌ای خود ازجمله افزایش هزینه زیرساخت‌های جدید و بهبود یافته و امکانات رفاهی اجتماعی موردنیاز برای جمعیت رو به رشد را، پاسخ دهند.

این هزینه‌ها و عوارض که توسط دولت‌های شهری دریافت می‌شوند در سال 2022 برای خانه‌های single-family و semi-detached تا 30 درصد افزایش یافت.

منبع: Daily Hive