Sunday, April 28, 2024
7.2 C
Calgary

افزایش نرخ بهره و کاهش معاملات در بازار مسکن کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پیشبینی تصمیم اخیر بانک کانادا برای افزایش نرخ بهره در دو نوبت متوالی تقریبا غیرممکن بود و بسیاری از اقتصاددان‌ها و تحلیلگران انتظار آن را نداشتند. این نرخ در تاریخ 7 جون با رشد 0.25 درصدی به 4.75 درصد رسید و در تاریخ 12 جولای هم یک افزایش 0.25 درصدی دیگر را تجربه کرد تا به رقم 5 درصد برسد.

بنابر اعلام بانک کانادا این تصمیم با هدف کاهش فعالیت در اقتصاد و جلوگیری از افزایش نرخ تورم گرفته شده و کاملا ضروری بود.

به باور Canadian Real Estate Association (CREA) افزایش متوالی نرخ بهره از حجم فروش در در بازار مسکن خواهد کاست. از اینرو آن‌ها پیشبینی خود برای فروش خانه در سال‌های 2023 و 2024 و همچنین تغییرات قیمتی را در مقایسه با براورد ماه اپریل خود کاهش دادند. انتظار می‌رود روند رونق گرفتن بازار که در ماه‌های اخیر سرعت گرفته بود تا حدودی متوقف شود.

اوایل سال جاری بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که سیاست پولی بانک کانادا برای افزایش نرخ بهره پایان خواهد یافت و این نرخ حداقل تا پایان سال 2023 ثابت می‌ماند. همچنین پیش از این براورد شده بود که کاهش یافتن این نرخ از اوایل 2024 شروع می‌شود.

حال بگفته CREA با توجه به رشد اخیر نرخ بهره احتمال دارد که نتنها نرخ بالاتر برود، بلکه برای مدت طولانی‌تری در این سطح باقی بماند

بنابر پیشبینی CREA طی سال 2023 در مجموع 464,000 خانه در سراسر کشور فروخته می‌شود که کاهش 6.8 درصدی در مقایسه با سال گذشته را نشان می‌دهد. همچنین میانگین قیمت ملی مسکن در مقایسه با سال گذشته 0.2 درصد کمتر شده و به 702,409 دلار خواهد رسید. این درحالیست که پیش از این پیشبینی‌ها حاکی از رشد قیمت‌ها در مترو ونکوور و گریتر ونکوور و همینطور رشد قیمت ملی مسکن بودند.

در بخش دیگر پیشبینی به رشد 11.2 درصدی فروش مسکن در سال 2024 و رسیدن آن به 516,000 واحد اشاره شده است. به این ترتیب با کاهش سیاست‌های پولی مداخله‌جویانه بانک کانادا فعالیت در بازار به میانگین تاریخی خود نزدیک می‌شود. قیمت مسکن نیز با رشد 3 درصدی در مقایسه با سال 2023 به حدود 723,000 دلار افزایش پیدا می‌کند.

البته پیش از شروع روند اوج گرفتن نرخ بهره نیز بخاطر نبود عرضه کافی مسکن در بازار شاهد کاهش حجم معاملات بودیم. در حال حاضر تعداد خانه‌های جدید وارد شده به لیست فروش به پایین‌ترین میزان در 20 سال اخیر رسیده است.

منبع: Daily Hive