Friday, May 3, 2024
0.2 C
Calgary

استقبال کانادایی‌ها از برنامه First Home Savings Account

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس داده‌های جدید RBC طی ماه‌های نخست اجرای برنامه جدید First Home Savings Account (FHSA) استقبال بسیاری از آن شده است.

دولت فدرال از تاریخ 1 اپریل 2023 برنامه FHSA را با هدف کمک به کسانی ارائه کرده که قصد دارند اولین خانه خود را بخرند. بر این اساس بانک‌ها امکان آن را دارند که این نوع حساب را راه‌اندازی کرده و کانادایی‌ها بدون پرداخت مالیات برای خرید اولین خانه و بهره‌مندی از مزایا در آن پس‌انداز کنند.

این نوع حساب 15 سال اعتبار داشته و سقف نهایی مشارکت در آن 40,000 دلار و سقف سالانه مشارکت نیز 8,000 دلار تعیین شده است. در صورتی که شما طی یکسال به سقف مشارکت تعیین شده نرسید میزان باقی مانده به سال بعد منتقل می‌شود.

شهروندان 18 تا 71 ساله کانادایی‌ برای آنکه بتوانند حساب FHSA راه‌اندازی کنند باید طی چهار سال اخیر در منزلی که مالک آن خودشان یا همسرشان است زندگی نکرده باشند. همچنین شهروندان در صورتی که قصد خرید یک خانه بمنظور سرمایه‌گذاری را دارند واجد این برنامه نمی‌شوند.

براساس اعلام RBC تاکنون 26 درصد مشارکت‌کنندگان برنامه FHSA تمام یا بیشتر مبلغ مشارکت سالانه 8,000 دلاری را پرداخت کرده‌اند.

بیش از نیمی از (56 درصد) مشارکت‌کنندگان برنامه FHSA را گروه سنی 25 تا 34 ساله تشکیل می‌دهند و پس از آن‌ 20 درصد مشارکت‌کنندگان افراد 35 تا 44 سال، 18 درصد گروه سنی 18 تا 24 سال و 6 درصد نیز شهروندان بالای 45 سال هستند.

فلورا دو، معاون بخش تحولات سرمایه‌گذاری و بخش‌های مشتری، بانکداری شخصی و سرمایه‌گذاری RBC در اینباره گفت: “ما شاهد استقبال بسیار بالای شهروندان، مخصوصا جوانان کانادایی، از این حساب بدون مالیات جدید هستیم تا پس‌انداز لازم برای خرید اولین خانه خود را انجام دهند. از زمان راه‌اندازی این برنامه در اوایل ماه اپریل ده‌ها هزار نفر اقدام به بازگشایی حساب FHSA کرده‌اند.”

تا تاریخ 40 جون بیش از 5 درصد از دارندگان حساب FHSA در بانک RBC اقدام به برداشت بدون مالیات برای تامین پیش پرداخت خرید منزل کرده‌اند. این گروه در سال مالیاتی 2023 از مزیت کسر مالیات برخوردار خواهند شد.

نکته‌ای که باید به یاد داشت آن است که مبالغ سپرده‌ FHSA که برای خرید خانه هزینه نمی‌شود را می‌توان سرانجام برای بازنشستگی اختصاص داد. بر این اساس سپرده‌های FHSA می‌توانند بدون اختصاص مالیات و یا ایجاد محدودیت‌ برای سقف‌های تعیین شده به حساب Registered Retirement Savings Plan (RRSP) یا Registered Retirement Income Fund (RRIF) منتقل شوند.

همچنین این سپرده‌ها می‌توانند برای کمک به خریداران مسکن بمنظور تامین هزینه‌های ماهانه یا انباشته اقساط وام استفاده شوند.

هرچند تمام موسسات مالی برنامه FHSA را ارائه نمی‌دهند اما بانک RBC ازجمله پیشگامان و ارائه‌دهندگان اصلی‌ آن بوده و دیگر موسسات بزرگ نیز بزودی این برنامه را معرفی می‌کنند. هر دو بانک RBC و National Bank of Canada در اواسط ماه اپریل برنامه FHSA را راه‌اندازی کردند.

بانک TD Bank قصد دارد برنامه FHSA خود را پیش از پایان تابستان 2023 ارائه دهد. بانک CIBC نیز از آغاز برنامه FHSA در ماه نوامبر 2023 خبر داده و BMO قرار است پیش از پایان 2023 این برنامه را معرفی کند.

منبع: Daily Hive