Saturday, April 27, 2024
5.2 C
Calgary

تغییرات اقلیمی بیماری میگرن را تشدید می‌کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی موجب تشدید بیماری در میان نیمی از مبتلایان میگرن می‌شود.

براساس براورد سازمان غیرانتفاعی Migrane Canada حدود 12 درصد کانادایی‌ها (4.5 میلیون نفر) سردردهای میگرنی را تجربه می‌کنند. در این بین حدود 2 درصد آن‌ها مبتلا میگرن مزمن هستند، یعنی در هر ماه به مدت 15 روز یا بیشتر درگیر سردرد هستند.

بنابر تعریف انستیتو ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی ایالات‌متحده، میگرن نوعی سردرد ضربان‌دار در یک سمت از سر است که می‌تواند موجب افزایش حساسیب به نور و صدا، حالت تهوع و استفراغ شود.

بطور کلی از میان فاکتورهایی که موجب ایجاد سردسرد میگرنی می‌شوند می‌توان به استرس، فشار کاری بیش از حد، صداهای بلند و قند خون پایین اشاره کرد.

یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد این سردردها آب‌وهوا است. حال به باور کارشناسان بروز تغییرات اقلیمی موجب تشدید بیشتر این بیماری می‌شود.

بر این اساس ورود سیستم‌های جوی کم‌فشار یا پرفشار که معمولا همراه با بروز طوفان‌ هستند می‌تواند فشار اتمسفر را به شدت تغییر دهد. همین تغییر ناگهانی در فشار هوا سبب بروز میگرن در برخی افراد می‌شود.

براساس اعلام جفری برووک، کارشناس اقلیم و بهداشت عمومی و دستیار پروفسور در Dalla Lana School of Public Health دانشگاه تورنتو، جریان جت استریم موجب ورود سیستم‌های پرفشار و کم‌فشار به کانادا می‌شود.

او در اینباره گفت: “ما می‌دانیم تغییرات شدید و ناگهانی فشار هوا بیش از گذشته رخ می‌دهند. برخی هواشناسان گمان می‌کنند جریان جت استریم موجب ایجاد الگوهای آب‌وهوایی سریع می‌شود و نواحی پرفشار برای مدت طولانی‌تر باقی می‌مانند.”

به عبارت دیگر اگر رویدادهای جوی شدید با تغییرات فشار متعدد وارد کانادا شوند، شاهد افزایش حملات میگرن در میان مبتلایان هستیم.

سازمان میگرن کانادا آلودگی هوا، سرما، نور شدید و افزایش رطوبت را از دیگر عوامل مرتبط با آب‌وهوا و اثرگذار بر میگرن برشمرده است.

علاوه بر این به باور دانشمندان تغییرات اقلیمی با افزایش گرده‌های موجود در هوا در فصل‌های آلرژی نیز مرتبط و می‌‎تواند موجب تشدید میگرن شود

چگونه جلوی حملات میگرن را بگیریم؟

بگفته ورنر بکر، پروفسور عصب‎‌شناسی دانشگاه کلگری، برخی اقدامات پیشگیرانه را می‌توان برای کاهش بروز میگرن انجام داد. او تغییر سبک زندگی، خواب منظم و کافی، وعده‌های غذایی منظم و کنترل استرس را ازجمله این موارد می‌داند.

ازجمله مواد غذایی که برای میگرن مضر هستند نیز می‌توان به خوراکی‌های فراوری شده، برخی انواع پنیر و شراب قرمز اشاره کرد.

بگفته بکر داروهای گوناگون برای کمک به درمان علائم میگرن در کانادا وجود دارند، اما مصرف مداوم استامینوفن‌ها ایده‌آل نیست.

بکر به شهروندانی که در طول هفته یکبار یا بیشتر درگیر سردردهای میگرنی می‌شوند توصیه می‌کند به پزشک مراجعه کنند. او خوددرمانی را اشتباه می‌داند و از شهروندان می‌خواهد روش‌های درمانی صحیح و داروهای مناسب را از پزشک متخصص دریافت کنند.

منبع: CTV News