Saturday, April 27, 2024
2.4 C
Calgary

تایید واکسن جدید کووید-19 توسط وزارت بهداشت کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با شیوع فصل بیماری‌های تنفسی، مقامات بهداشتی واکسن جدیدی را برای کاستن از شیوع کووید-۱۹ تایید کردند.

بهداشت کانادا واکسن جدید Novavax را به عنوان سومین واکسن بوستر در سراسر کانادا تایید کرده است. این واکسن در یک رده مشترک با واکسن‌های فایزر و مادرنا قرار می‌گیرد.

واکسن جدید با نام کامل Nuvaxovid XBB.1.5 برای افراد بالای ۱۲ سال و مختص زیرسویه Omicron XBB.1.5 طراحی شده است. به گفته سازمان بهداشت کانادا ممکن است این واکسن برای تمام افراد، اعم از واکسینه شده و نشده، تزریق شود.

با توجه به اینکه واکسن جدید یک زیرواحد پروتئین است و برای ساخت آن از فناوری mRNA استفاده نشده، با دیگر واکسن‌های کووید-۱۹ تفاوت دارد. این واکسن‌ برخلاف واکسن‌های mRNA که با تولید سلول‌های پروتئینی جلوی ابتلا به ویروس کووید-۱۹ را می‌گیرند، حاوی قسمت‌های پروتئینی ویروس کووید-۱۹ است.

بگفته وزارت بهداشت کانادا، افرادی که پیش از این واکسن کووید-۱۹ دریافت کرده‌اند کافیست یک دوز از واکسن Novavax را تزریق کنند. افرادی که تاکنون واکسینه نشده‌اند نیز باید هر دو دوز را دریافت کنند.

مجوز تزریق این واکسن چند ماه پس از تایید واکسن‌های بوستر مادرنا و فایزر در ماه سپتامبر صادر می‌شود.

به گفته وزارت بهداشت کانادا تعداد آمار ابتلا به کووید-۱۹ در استان‌ها و مناطق مختلف کانادا یکسان نیست. با این وجود تعداد موارد مرگ و میر این ویروس از اواسط اکتبر روند کاهشی داشته است.

تا تاریخ ۲۶ نوامبر زیرسویه HV.1 ۴۴ درصد از کل موارد ابتلا به کووید-۱۹ را به خود اختصاص داده بود. پس از آن نیز به ترتیب زیرسویه‌های HK.3 و EG.5.1 بیشتر تعداد را مبتلا کرده‌اند.

بگفته کمیته مشاوره ملی ایمن‌ سازی، در پاییز ۲۰۲۳ تزریق XBB.1.5 برای تمام گروه‌های سنی مجاز است. کانادایی‌ها می‌توانند با گذشت حداقل ۶ ماه از تزریق دوز قبلی و ۶ ماه پس از ابتلا به این ویروس دوز بعدی را دریافت کنند.

منبع: Global News