Saturday, April 27, 2024
2.9 C
Calgary

صنایع و مشاغل مطمئن در دوران رکود اقتصادی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کارشناسان از ماه‌ها پیش درباره احتمال وقوع رکود اقتصادی در کانادا هشدار داده بودند، حال به نظر برخی این رویداد اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین باید خود را تا جای ممکن برای آن آماده کنیم.

در ادامه این نوشتار برخی از مطمئن‎‌ترین مشاغل و صنایع در زمان رکود اقتصادی معرفی شده‌اند. همچنین به مهارت‌هایی که باید برای بقا در این وضعیت دشوار داشته باشیم، اشاره می‌شود.

رکود اقتصادی

بطور کلی رکود و انقباض اقتصاد رابطه‌ای مستقیم با یکدیگر دارند و موجب کاهش قدرت خرید و افت مصرف‌ شهروندان در سراسر جهان می‌انجامد.

ازجمله نشانه‌های بروز رکود اقتصادی می‌توان به نابودی مشاغل و بیکاری اشاره کرد که مستقیما بر زندگی مردم تاثیر می‌گذارند.

با کاهش تقاضا برای کالاها و خدمات، بسیاری از صنایع مجبور به اخراج کارکنان می‌شوند تا از ورشکستگی جلوگیری کنند. کارکنان اخراجی نیز باید هزینه‌های خود را کاهش دهند تا بتوانند با پس‌انداز و کمک‌های مالی دیگر از این دوران عبور کنند.

در این بین برخی مشاغل و صنایع امنیت شغلی بیشتری برای کارکنان ایجاد می‌کنند و اشتغال در آن‌ها می‌تواند مزیتی مهم در هنگام انقباض اقتصاد به شمار رود.

این مشاغل معمولا:

  • به تامین نیازهای عمومی مانند غذا، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش مربوط می‌شوند
  • با فعالیت‌های اجتماعی روزانه ارتباط دارند
  • موجب صرفه‌جویی در وقت مصرف‌کنندگان می‌شوند

برای مثال در دوران پاندمی 2020 مشاغل کلیدی مانند متخصصان مراقبت‌‌های بهداشتی و مشاغل فروشگاهی کمتر از کارکنان رستوران‌ها از کار اخراج شدند، زیرا وشهروندان به خدمات آن‌ها نیاز داشتند. در مقابل طی دوران پاندمی بیش از 800,000 نیروی کار رستورانی شغل خود را از دست دادند.

مشاغل و صنایع مطمئن در زمان رکود اقتصادی

هرچند هیچ شغلی از تاثیرات رکود اقتصادی در امان نیست، اما برخی از آن‌ها امنیت بیشتری را برای کارکنان ایجاد می‌کنند. در ادامه با ایت مشاغل آشنا می‌شویم.

  • خدمات آموزشی

بدون شک رکود اقتصادی موجب کاهش بودجه مدارس و موسسات آموزشی و محدودیت فعالیت‌های فوق‌برنامه می‌شود، اما سرمایه‌گذاری آینده‌نگرانه از طرف دولت‌های فدرال و استانی ادامه پیدا خواهد کرد.

باید توجه داشت که مشاغل حوزه آموزش تنها به تدریس در مدرسه یا دانشگاه خلاصه نمی‌شود و پرستاران روزانه، مددکاران اجتماعی، معلمان و مربیان آنلاین نیز در این بخش جای می‌گیرند.

  • خدمات دولتی

مشاغل دولتی معمولا مطمئن‌تر از سایرین هستند و شامل فرصت‌های شغلی در حوزه خدمات عمومی و مجریان قانون می‌شود. برای مثال دولت‌های محلی همیشه به افسران گشت نیاز دارند و دولت فدرال نیز نیازمند ماموران مالیاتی، مجریان EI و دیگر کارکنان حیاتی است.

  • مراقبت‌های بهداشتی

شهروندان کانادا به لطف سیستم مراقبت‌ بهداشتی جامع از خدمات پزشکی رایگان برخوردار هستند. در نتیجه امنیت شغلی پزشکان، متخصصان، پرستاران، تکنسین‌ها، منشی‌ها و حتی بخش نگهبانی و حراست مراکز درمانی تا حد زیادی تضمین می‌شود.

در این بین امنیت شغلی برخی مشاغل مراقبت‌ تخصصی و خصوصی، مخصوصا در بخش‌های غیر ضروری مانند جراحی زیبایی، بالا نیست.

  • بخش زیرساخت و انرژی

فرق نمی‌کند که رکود اقتصادی تا چه حد شدید باشد، در هر صورت کانادایی‌ها نیازمند دسترسی به الکتریسیته، بنزین، آب و اینترنت هستند. بنابراین کسانی که در شرکت‌های انرژی و خدماتی مسئول نصب، تعمیر و نگهداری از زیرساخت‌ها هستند امنیت شغلی بسیار بالایی خواهند داشت.

  • خدمات حسابداری و مالیاتی

در سال گذشته CRA بیش از 30 میلیون اظهارنامه مالیاتی را بررسی کرد. هرچند برخی این کار را بدون مراجعه به دفاتر و با نرم‌افزارهای ویژه انجام دادند، اما درصد بالایی از کانادایی‌ها برای تهیه اظهارنامه نیازمند کمک مشاوران و حسابداران هستند.

در زمان بروز رکود اقتصادی کارمندان شاغل در بخش خدمات مالی جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کنند، زیرا به شهروندان در کاستن از هزینه مالیات کمک کرده و مبلغ بیشتری را از طریق بازپرداخت به جیب آن‌ها باز می‌گردانند.

مهارت‎‌های لازم در هنگام رکورد اقتصادی

در زمان رکود علاوه بر فرصت شغلی مناسب باید برخی مهارت‌های ویژه را نیز دارا باشید. در ادامه با تعدادی از مهارت‌های لازم برای گذار از این دوران دشوار آشنا می‌شویم.

قابلیت انطباق‌پذیری

باید توجه داشت که در شرایط رکود حتی مطمئن‌ترین مشاغل هم دچار تغییر و دگرگونی می‌شوند. شما بعنوان کارمند باید قادر باشید خود را با تغییرات انطباق داده و به پیشرفت ادامه دهید. برای مثال در دوران پاندمی معلمانی که با پلتفرم‌های آموزش آنلاین آشنایی داشتند خود را سریع‌تر با کلاس‌های آنلاین انتطباق دادند.

توانایی ارتباطی قوی

فرقی نمی‌کند که در بخش فروش، خدمات مشتری، مشاغل دولتی یا خدمات تخصصی فعالیت می‌کنید، در هر صورت باید توانایی ارتباطی خوبی داشته باشید. هرچقدر مهارت ارتباطی بهتری داشته باشد دیگران احترام و ارزش بیشتری برای شما قائل هستند و فرصت‌های شغلی بیشتر، حتی در دوران رکود اقتصادی، پیدا می‌کنید.

توانایی رهبری

هرکس برای رهبری قدرتمند که تیم خود را از سختی‌ها عبور دهد ارزش بسیاری قائل است. آن‌ها به حفظ سازمان کمک کرده و بیزینس را در هر شرایطی سرپا نگاه می‌دارند. شما در صورتی که صاحب بزینس کوچک هستید یا نقشی مدیریتی در شرکت دارید باید مهارت‌های رهبری خوب داشته باشید.

آشنایی به تکنولوژی

طی ماه‌های اخیر حوزه تکنولوژی تغییرات بسیار زیادی کرده و شاهد پیشرفت هوش مصنوعی بوده‌ایم. برای مثال بسیاری از شرکت‌ها قادر هستند کارمندان خود را تعدیل و آن‌ها را با نرم‌افزارهای AI جایگزین کنند. در این شرایط کسانی که شناخت کافی از AI دارند و می‌توانند از آن به سود خود استفاده کنند، پیشرفت خواهند کرد.

آیا باید شغل خود را تغییر دهید؟

حفظ موقعیت شغلی در دوران رکود اقتصادی همیشه نیازمند تغییر شغل نیست. با اینحال توسعه مهارت‌های کلیدی ازجمله بهبود توانایی ارتباطی و انطباق‌پذیری در این شرایط متغیر بسیار اهمیت دارد.

اما اگر درباره موقعیت شغلی خود برای عبور از رکود اقتصادی مطمئن نیستید توسعه مهارت‌های جدید و ورود به حوزه‌هایی با امنیت شغلی بالاتر بهتر است. همچنین این شانس را خواهید داشت تا بدون تغییر شغل در موقعیت فعلی خود پیشرفت کنید.

منبع: CTV News