Sunday, April 28, 2024
12.4 C
Calgary

احتمال کاهش ده درصدی قیمت مسکن در ابتدای سال آینده

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنابر اعلام دومین بانک بزرگ کانادا، قیمت مسکن ممکن است در ابتدای سال 2024 تا 10 درصد کاهش پیدا کند. این افت به دلیل افزایش عرضه مسکن در دو استان اصلی کشور رخ خواهد داد.

براساس گزارش پیشین TD Bank میانگین قیمت مسکن از سه‌ماهه سوم امسال تا اوایل سال آینده حدود پنج درصد کاهش پیدا می‌کند.

اما در گزارش اخیر این کاهش بیشتر شده است. دلیل این موضوع افزایش بازده اوراق قرضه و کاهش فرانر از انتظار قیمت‌ها در بازارهای بریتیش‌کلمبیا و آنتاریو است.

اقتصاددان‌های بانک در اینباره گفتند: “طی ماه اکتبر نرخ معاملات مسکن به منازل جدید لیست فروش بازار آنتاریو از نرخ 63 در ماه می به 39 کاهش پیدا کرده است. افزایش ناگهانی عرضه خانه‌های جدید نقش کلیدی در این کاهش نرخ بازی می‌کند، هرچند افت معاملات نیز آن را تشدید کرده است.”

بگفته Canada Mortgage and Housing Corp، شاخص تعداد معاملات به خانه‌های جدید لیست فروش (SNLR) همان تعداد معاملات مسکن یک بازار، تقسیم بر تعداد خانه‌های جدید لیست فروش است. از این شاخص به منظور ارزیابی رونق یا رکود احتمالی بازار استفاده می‌شود. نرخ‌های پایین‌تر بیانگر آن هستند که بازار به سود خریداران است، اما نرخ‌های بالاتر نشان می‌دهد که بازار برای فروشندگان سود بیشتری دارد.

طی هفته گذشته Canadian Real Estate Association (CREA) گزارش داد که شاخص ملی SNLR طی ماه اکتبر به 49.5 درصد کاهش پیدا کرده است. این رقم پایین‌ترین نرخ طی ده سال می‌باشد. در ماه اپریل این شاخص به بالاترین نرخ خود یعنی 67.9 درصد رسید. میانگین ملی بلندمدت شاخص SNLR برابر با 55.1 درصد است.

لری سرکوا، کارمند ارشد CREA، در اینباره گفت: “ما هنوز در ماه نوامبر هستیم، اما به نظر می‌رسد بسیاری از خریداران احتمالی خانه در خواب زمستانی به سر می‌برند. داده‌های ماه نوامبر نشان داد که برخی از فروشندگان ممکن است برنامه فروش خانه را به بهار سال آینده موکول کنند.

براساس اعلام CREA در پایان ماه اکتبر تعداد املاک موجود در لیست فروش کافی بود. در این تاریخ فروش تمام گزینه‌های موجود در لیست 4.1 ماه زمان می‌برد (Months of inventory). این شاخص از نرخ 3.1 در ماه می بیشتر است، اما همچنان از میانگین بلندمدت کانادا یعنی حدود پنج ماه کمتر می‌باشد.

با تمامی این‌ها به باور اقتصاددان‌های TD بازار مسکن کانادا، حتی با وجود افت 10 درصدی قیمت، همچنان در مقایسه با پیش از پاندمی وضعیت بهتری خواهد داشت.

در بخشی از این گزارش آمده: “برخی شرایط تغییر نخواهد کرد. برای مثال با وجود کاهش احتمالی 10 درصدی قیمت مسکن این رقم همچنان 15 درصد از نرخ‌های پیش از پاندمی بیشتر است.”

طبق براورد TD بانک کانادا نرخ‌های بهره را در سه‌ماهه دوم سال کاهش خواهد داد. هدف آن‌ها جلوگیری از افت بیشتر قیمت مسکن است. البته رشد جمعیت کشور همچنان موجب تقاضا در بازار می‌شود.

در آخرین گزارش بانک آمده: “پتانسیل رشد ضعیف‌تر یا نرخ‌های بهره فراتر از انتظار برخی از ریسک‌های منفی برای تحقق این پیشبینی هستند. طبق یک سناریو در نیمه نخست سال آتی تعداد خانه‌های جدید ورودی به لیست کاهش پیدا می‌کند. میانگین قیمت املاک نیز همچنان رو به کاهش خواهد بود، اما این افت حدود یک درصد یا کمتر است.

منبع: CTV News