Saturday, April 27, 2024
14.2 C
Calgary

پدیده دوگانه ماه آبی و ابر ماه را فردا شب مشاهده کنید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

قرار است ستاره‌شناسان فردا شب پدیده نادر «ماه آبی» که یکی از بزرگ‌ترین و درخشنده‌ترین ابر ماه سال ۲۰۲۳ است را در آسمان شب تماشا کنند.

چهارشنبه ۳۰ آگوست، ماه بزرگ‌تر و درخشان‌تر از حد معمول مشاهده می‌شود. پدیده ماه آبی از چیزی که نشریه Sky & Telescope در سال ۱۹۴۶ تعریف کرده، جدیدتر است و با رنگ جرم آسمانی ارتباطی ندارد. در نتیجه ماه آبی به معنای دقیق کلمه آبی نیست.

ابر ماه با فاصله ۳۵۷٬۳۴۴ کیلومتر دور زمین می‌چرخد. این فاصله به طور تقریبی ۳۰٬۰۰۰ کیلومتر کمتر از فاصله معمول، ۳۸۴٬۴۰۰ کیلومتر، است. این پدیده به طور تقریبی هر ۱۵ سال یکبار رخ می‌دهد.

در این فاصله، ماه ۷٪ بزرگ‌تر از ماه معمولی به نظر می‌رسد. با این وجود، هنوز هم برای عکاسی دقیق‌تر از جزئیات ماه لازم است از ابزارهای ویژه استفاده شود.

ساعت ۲۱:۳۶ شب به وقت تورنتو، ماه آبی درست مقابل خورشید ظاهر می‌شود و اگر شرایط آب‌وهوایی و جوی اجازه دهد، به راحتی قابل مشاهده است.

آسمان ابری سه‌شنبه شب، ۱ آگوست، مانع از مشاهده ماه خاویاری شد. با این وجود ستاره‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند آسمان چهارشنبه شب صاف خواهد بود و شما می‌توانید از تماشای این پدیده زیبا لذت ببرید.

در حالی که امسال دو پدیده ابر ماه و ماه آبی به صورت همزمان رخ می‌دهند، ۱۴ سال دیگر، یعنی در سال ۲۰۳۷ می‌توانیم بار دیگر این پدیده نادر را تماشا کنیم. پیش از این نیز در سال ۲۰۱۸ این همزمانی اتفاق افتاد.

 

 

منبع: Dailyhive