Monday, April 29, 2024
5.6 C
Calgary

حباب بزرگ بازار مسکن کانادا و نگرانی‌های پیرامون آن

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بحران بازار مسکن کانادا در حال وخیم‌تر شدن بوده و هم‌اکنون به مرحله‌ای رسیده که یکسال کمتر کسی تصور آن را داشت.

همین وضعیت باعث شده تا استراتژیست‌ها به وجود یک حباب بزرگ در بازار مسکن کانادا اشاره کنند که در طول تاریخ نمونه مشابه آن به سختی یافت می‌شود.

فیلیپ کولمار، شریک مدیریتی The Marco Research Board (MRB)، در مصاحبه هفته گذشته خود با BNN Bloomberg TV گفت: “من حباب‌های بازار مسکن دنیا را بررسی کردم و اطمینان دارم کانادا بر روی یک نمونه بسیار خاص قرار دارد. هم‌اکنون کانادا روی یک شمشیر دو لبه راه می‌رود که نرخ قیمت مسکن به درآمد بسیار بالا و ارزش خرید در برابر قیمت پایین را شامل می‌شود.”

بگفته کولمار پس از سیاست‌های محافظه‌کارانه سال گذشته بانک کانادا و افزایش نرخ بهره یک ثبات نسبی در بازار ایجاد شد، اما هم‌اکنون رشد دوباره بازده اوراق قرضه شروع شده که نشانه‌ای نگران‌کننده از افزایش احتمال نکول برای شرکت‌هاست. ایالات‌متحده تاثیر مستقیم بر بازده اوراق قرضه در کانادا داشته که به نوبه خود موجب افزایش نرخ بهره وام مسکن هم می‌شود.

او در بخش دیگر صحبت‌هایش اظهار داشت کانادا در بخش نرخ‌های بهره با اقتصاد جهانی هماهنگ نیست. این شرایط برخلاف ایالات متحده و اتحادیه اروپا بوده که اقتصاد آن‌ها در مقایسه با 15 سال گذشته حساسیت کمتری در برابر نرخ بهره دارد. به باور او اقتصاد کانادا به دو دهه بازسازی نیاز داشته زیرا برای بیش از یک دهه گذشته به نرخ‌های بهره پایین عادت کرده است.

کولمار افزود: “بدترین ویژگی حباب مسکن کانادا وجود یک حباب اعتباری در زیر آن است. در حال حاضر میزان قدرت نفوذ کانادایی‌ها در سیستم در مقابل درآمد آن‌ها بسیار بالاست و این شرایط همزمان با افزایش چشمگیر بدهی‌هاست. اگر نرخ‌های بهره وام بالاتر رفته یا نرخ بیکاری افزایش پیدا کند، در صورت ورود به رکود اقتصادی چرخه کاهش قدرت نفوذ را خواهیم داشت.”

Canada Mortgage and Housing Corporation (CMHC) در ماه می 2023 گزارش داد که کانادا بالاترین سطح از بدهی خانواده‌ها را در میان کشورهای عضو G7 دارد و این وضعیت اقتصاد را در مقابل بروز هرگونه رکود اقتصادی جهانی آسیب‌پذیرتر می‌کند.

در جریان رکود اقتصادی سال 2008 میزان بدهی خانواده‌های کانادایی حدود 80 درصد اندازه اقتصاد کشور بود و این میزان در سال 2010 به 95 درصد افزایش پیدا کرد.

در سال 2021 خانواده‌های کانادایی بیش از اندازه اقتصاد کشور بدهی داشتند. در این بین بدهی وام حدود 75 درصد کل بدهی‌ خانواده‌های کانادایی را تشکیل می‌داد.

داده‌های ماه جون امسال سازمان آمار کانادا نشان داده که در فاصله سه‌ماهه چهارم 2022 تا سه‌ماهه نخست 2023 و همزمان با روند رو به رشد نرخ‌های بهره که از اوایل 2022 شروع شد، پرداخت‌های بهره وام 12.6 درصد رشد داشته است. پرداخت‌های نرخ بهره وام مسکن نیز در سه‌ماهه نخست 2023 در مقایسه با سه‌ماهه نخست 2022 رشد تقریبا 70 درصدی را نشان می‌دهد.

علاوه بر اینها در سه‌ماهه اول سال 2023 به ازای هر دلار از درآمد قابل مصرف خانوار 1.85 دلار بدهی بازار اعتبار داشتیم. این شاخص نیز به مانند سایرین افزایش پیدا کرده است.

یک گزارش جدید RBC که اوایل ماه جاری منتشر شده نشان داده کانادایی‌هایی که بین سن 35 تا 44 سالگی تجربه بدهی داشته‌اند در سال 2019 نرخ بدهی به درآمد قابل خرج آن‌ها در مقایسه با سال 1999 افزایش 150 درصدی را نشان می‌دهد. باید خاطرنشان شد که این گروه سنی جزو کسانی هستند که به احتمال زیاد قصد خرید اولین خانه خود را دارند.

منبع: Daily Hive