Wednesday, May 8, 2024
10.2 C
Calgary

پیشبینی‌ها درباره نرخ بهره آتی بانک کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق برنامه‌ریزی‌ها بانک کانادا قصد دارد راس ساعت 10 am ET روز چهارشنبه 6 سپتامبر تصمیم خود برای تعیین نرخ بهره را اعلام کند.

این ششمین نوبت خواهد بود که بانک کانادا نرخ بهره را در سال 2023 مورد بررسی قرار می‌دهد. این قصد دارد طی سال جاری نرخ را در دو نوبت دیگر در تاریخ 25 اکتبر و 6 دسامبر نیز بررسی کند.

در سال 2022 این بانک نرخ بهره را در هفت نوبت افزایش داد. سپس در ژانویه 2023 بانک کانادا یکبار دیگر نرخ بهره را بالا برد و به 4.5 درصد رساند.

این نرخ در ادامه و تا تاریخ 7 جون بدون تغییر باقی ماند تا اینکه دوباره به 4.75 درصد افزایش یافت.

در آخرین اقدام نیز بانک کانادا در تاریخ 12 جولای نرخ بهره را بار دیگر بمنظور کنترل و کاستن از تورم بالا برد و به 5 درصد رساند.

براساس اعلام اداره آمار کانادا نرخ تورم کشور در ماه جولای به 3.6 درصد رسید. همزمان در سال جاری میزان تقاضای مصرف‌کنندگان در مقایسه با سال گذشته بالا بوده است.

جیمز لرد، مدیرعامل Ratehub.ca و رئیس CanWise، در اینباره به دیلی‌هایو گفت: “بانک کانادا در دو نوبت پیشین تصمیم به بالا بردن نرخ بهره گرفت، پس چنین تصمیمی همچنان روی میز است. به این ترتیب کسانی که وام مسکن دارند باید خود را برای یک افزایش دیگر هم آماده کنند.”

لرد به کسانی که قصد ثبت‌نام وام با نرخ‌ ثابت دارند پیشنهاد کرده تا پیش از این تاریخ یک نرخ را تعیین کنند، زیرا با توجه به تحولات ممکن است بازده اوراق قرضه هم افزایش پیدا کند که در نتیجه نرخ‌های ثابت هم از آن تبعیت خواهند کرد.

لرد در اینباره گفت: “هرکس که وام مسکن با نرخ متغیر یا خط اعتباری سهام خانه (HELOC) دارد آرزو می‌کند بانک کانادا روز چهارشنبه نرخ بهره را ثابت نگاه دارد. چنانچه این نرخ باز هم افزایش پیدا کند اقدام تاثیر منفی بر ارزش منزل خواهد گذاشت که در طول تابستان شاهد ثبات آن بودیم. به عبارت دیگر اگر بانک کانادا تصمیم بگیرد نرخ بهره را ثابت نگاه دارد موجب افزایش تقاضا در بازار خواهد شد.”

لرد در بخش دیگر صحبت‌هایش هشدار داد که چنانچه بانک کانادا تصمیم به افزایش دوباره نرخ‌ها بگیرد شاهد افزایش استرس تست خواهیم بود که توانایی کانادایی‌ها برای خرید خانه را کاهش می‌دهد.

وبسایت Ratehub.ca با استفاده از ماشین‌حساب پرداخت وام مسکن و احتساب میانگین قیمت مسکن در کانادا (بنابر اعلام Canadian Real Estate Association (CREA) مبلغ 668,754 دلار) به بررسی این موضوع پرداخته که افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره چه پیامدهایی خواهد داشت.

بگفته Ratehub.ca یک مالک خانه که 10 درصد پیش‌پرداخت با نرخ متغیر پنج‌ساله 5.95 درصدی برای منزل 668,754 خود پرداخته که که طی 25 سال مستهلک می‌شود (مجموع ارزش وام 620,536 دلار) باید ماهانه 3,952 دلار بعنوان قسط وام بپردازد.

به این ترتیب چنانچه بانک کانادا نرخ بهره را 0.25 درصد بالا ببرد نرخ بهره متغیر به 6.20 درصد رسیده و میزان پرداخت ماهانه وام این شخص به 4,044 دلار خواهد رسید.

بنابراین شاهد افزایش 92 دلاری هزینه ماهانه و افزایش 1,104 دلاری هزینه سالانه اقساط خواهیم بود و فشار بیشتری بر وی وارد می‌شود.

منبع: Daily Hive