Saturday, April 27, 2024
5.2 C
Calgary

اعلام تغییرات جدید GST برای پروژه‌های مسکن اجاره‌ای

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اخیرا جزئیات بیشتری درباره تغییرات جدید سیاست تخفیف GST دولت فدرال برای هزینه ساخت مسکن‌های اجاره‌ای جدید و ایمن، منتشر شده است.

هفته گذشته نخست‌وزیر جاستین ترودو و شان فریزر، وزیر مسکن فدرال، خبر بروزرسانی و تقویت سیاست تخفیف GST را بعنوان اقدامی بمنظور کمک به اجرای پروژه‌های ساخت مسکن ارزان در شرایط اقتصادی و تورمی کنونی، اعلام کردند.

بر این اساس GST Rental Rebate از 36 به 100 درصد گسترش یافته و برنامه GST Rental Rebate فعلی برای پروژه‌های هدفمند ساخت واحدهای مسکونی به قیمت 350,000 تا 450,000 دلار به پایان می‌رسد.

تخفیف GST نتنها پروژه‌های مسکن اجاره‌ای هدفمند و عمومی، بلکه تمام پروژه‌های خاص ازجمله مسکن دانشجویی و اقامتگاه‌های سالمندان را نیز شامل می‌شود.

علاوه بر این تبدیل ساختمان‌های اداری به منازل مسکونی اجاره‌ای ایمن نیز واجد دریافت GTS خواهند شد.

با اینحال نوسازی ساختمان‌های مسکونی موجود به دلیل نگرانی‌های موجود‌ پیرامون احتمال سودجویی مالکین بمنظور نوسازی و افزایش سود خالص دریافتی هنگام عرضه، واجد دریافت این تخفیف نیستند.

پروژه‌های واجد شرایط باید حداقل دارای چهار واحد باشند (یک واحد شامل آشپزخانه، سرویس بهداشتی و پذیرایی اختصاصی) یا حداقل از 10 اتاق خصوصی یا سوییت تشکیل شوند (مانند منازل دانشجویی). همچنین حداقل 90 درصد واحدها باید برای اجاره بلندمدت طراحی شوند.

از اینرو منازل اجاره‌ای غیراختصاصی مانند خانه‌های کاندو شخصی مشمول این تخفیف نیستند.

با اعمال مالیات 5 درصدی فدرال سازندگان و توسعه‌دهندگانی که منزل اجاره‌ای دوخوابه به ارزش 500,000 دلار می‌سازند، 25,000 دلار در هزینه ساخت‌وساز صرفه‌جویی می‌کنند.

این تخفیف برای پروژه‌هایی که ساخت آن‌ها از تاریخ 14 سپتامبر 2023 تا 31 دسامبر 2030 شروع شده قبل شروع شده باشد، اعمال می‌شود. ساخت پروژه نیز باید پیش از پایان سال 2035 به پایان برسد. انتظار می‌رود جزئیات بیشتر درباره این قانون پس از انتشار پیش‌نویس در دسترس عموم قرار گیرد.

هفته گذشته فریزر از موافقت دولت‌های استانی آنتاریو، بریتیش‌کلمبیا و نیوفاندلند اند لابرادور برای اعمال تغییرات جدید دولت فدرال در قانون HST/PST  برایپروژه‌های ساخت و ساز منازل اجاره‌ای جدید، خبر داد.

شرکت ونکووری Goodman Commercial در واکنش به خبر اعلام کرده که اعمال این تخفیف یک گام مثبت بوده، اما نباید محدودیتی برای آن لحاظ شود زیرا صدها هزار واحد مسکونی کشور در شرایط بحرانی کنونی نیاز به صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت‌وساز دارند.

در بخشی از بیانیه این شرکت آمده: “اگر یک پروژه برای ساخت مسکن اجاره‌ای طراحی شده، دولت فدرال باید اجازه اعمال تخفیف را بدهد. بعلاوه دولت باید به پروژه‎‌های مسکن اجاره‌ای که اخیرا به اتمام رسیده اعتبار دهد (که GST آن‌ها پرداخت شده). کشور نیاز دارد تا تمام این سازندگان به فعالیت خود ادامه دهند. این درحالیست که به تازگی چندین پیمانکار با وجود صرف هزینه‌های بسیار بالا و رو به رشد برای تکمیل پروژه‌ها و به دلیل فشار و ریسک بالای کار حاضر نیستند ساختمان‌های بیشتری بسازند.”

مسئولان شرکت باور دارند که این تصمیم تاثیر مثبت مستقیم و آنی بر بسیاری از پروژه‌ها خواهد گذاشت و حتی برخی از ساخت کاندو به اجرای پروژه‌‌های خانه‌های هدفمند اجاره‌ای و مستقل ترغیب می‌شوند. آن‌ها باور دارند در صورتی که دیگر سطوح دولت نیز اقدامات تشویقی مشابه انجام دهند شاهد تکرار این موفقیت خواهیم بود.

با اینحال آن‌ها نگران هستند که برخی شهرداری‌ها ممکن است با مشاهده پروژه‌های جدید که از تخفیف GST فدرال بهره‌‍مند شده‌اند، به دنبال دریافت Community Amenity Contribution (CAC) بیشتر باشند.

گزارش اخیر RBC Economics براورد کرده که هزینه‌های ساخت‌وساز منازل مسکونی از زمان شروع پاندمی در اوایل سال 2020 رشد 51 درصدی داشته که علت آن افزایش چشمگیر نرخ مصالح، تجهیزات و کمبود نیروی کار و افراد ماهر است. هزینه‌های بیشتر توسعه و عوارض دریافتی شهرداری‌ها نیز از دیگر دلایل افزایش هزینه‌ها است.

در این بین سیاست افزایش نرخ بهره بانک کانادا نیز یک چالش دیگر برای سازندگان ایجاد کرده و برای تامین مالی پروژه‌ها با هدف پوشش هزینه‌ها و دریافت وام با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند. دولت فدرال تلاش کرده با ارائه منابع مالی کم‌هزینه به سازندگان پروژه‌های مسکن اجاره‌ای و هدفمند به شکل پروژه‌ای، این مشکل را تا حدی حل کند.

باید توجه داشت که هزینه‌های بالای استقراض، ساخت‌وساز و مالیات به رشد بیشتر اجاره‌بها بمنظور تامین منابع برای جبران هزینه‌ها می‌انجامد که چالش کمبود مسکن ارزان را پیچیده‌تر خواهد کرد.

منبع: Daily Hive