Tuesday, May 7, 2024
6.3 C
Calgary

همه چیز در مورد روز ملی حقیقت و آشتی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانادا سومین سالگرد روز ملی حقیقت و آشتی را در روز شنبه، ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳، برگزار خواهد کرد.

سازمان‌ها، شرکت‌ها و افراد مختلف این سالگرد را به سبک خودشان برگزار می‌کنند. در این مطلب همه چیز را در مورد روز ملی حقیقت و آشتی با شما بررسی می‌کنیم. با پیکوبینو همراه باشید.

روز ملی حقیقت و آشتی چه روزی است؟

بر اساس اطلاعات Canadian Heritage، روز ملی حقیقت و آشتی یک تعطیلی دولتی و رسمی است که برای ادای احترام به کودکان مفقودشده و بازماندگان دانش‌آموزان مدارس شبانه روزی، خانواده‌ها و جوامع آنها در تقویم کانادا به ثبت رسیده است.

دپارتمان دولت کانادا در این خصوص می‌گوید: «برگزاری بزرگداشت عمومی که به تاریخ غم‌انگیز و دردآور و تأثیرات مدارس شبانه روزی می‌پردازد حیاتی‌ترین اجزای فرآیند آشتی است.»

پس از علنی شدن محل دفن ۲۱۵ کودک در مدرسه شبانه روزی Kamloops که توجه جهانی را به خود را جلب کرد و منجر به شروع جستجو در مدارس دیگر شبانه ‌روزی شد، روز ملی حقیت و آشتی به طور رسمی در تاریخ ۳ جون ۲۰۲۱ در تقویم کانادا به عنوان روز تعطیل رسمی به ثبت رسید.

کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا جزئیات اجرایی از یافته‌های خود را به همراه ۹۴ اقدام عملی (TRC) منتشر کرد. این اقدامات تمامی سطوح دولت را برای همکاری با یکدیگر و احیای روابط مردم بومی و دیگر کانادایی‌ها تحت فشار قرار داد.

TRC گزارش نهایی خود را در سال ۲۰۱۵ و در شش جلد منتشر کرد. شما می‌توانید این گزارش را در وب‌سایت مرکز ملی حقیقت و آشتی مطالعه کنید.

روز پیراهن نارنجی چیست؟

روز پیراهن نارنجی در واقع جنبشی مردمی با رهبری بومیان کانادا است که چندین سال پیاپی برگزار می‌شود. این روز در بریتیش کلمبیا که در واقع مبدا این روز است، به رسمیت شناخته می‌شود.

به گفته انجمن پیراهن نارنجی قرار است روز شنبه ۳۰ سپتامبر در مورد تمامی جنبه‌های مدارس شبانه‌ روزی به صورت جهانی صحبت شود.

داستان یکی از بازماندگان این مدارس به نام Phyllis (Jack) Webstad منجر به شکل‌گیری جنبش پیراهن نارنجی شد. زمانی که این شخص شش ساله بود مادربزرگش برای سکونت در مدرسه شبانه روزی  St. Joseph واقع در بریتیش کلمبیا، یک پیراهن نارنجی به او هدیه داد. وقتی Phyllis‌ کوچک به مدرسه رفت پیراهنش را از او گرفتند و هیچ وقت آن را به او پس ندادند.

به گفته این بازمانده، رنگ نارنجی یادآور روزهایی است که احساسات ما بی‌اهمیت بودند و احساس می‌کردم برای کسی ارزشی ندارم. همه ما بچه‌های کوچکی بودیم که گریه می‌کردیم و کسی به ما توجه نمی‌کرد.

از همه دعوت می‌کنیم با خرید پیراهن نارنجی رسمی هم‌اکنون به این جنبش بپیوندند.

در روز ملی حقیقت و آشتی چه کاری خواهیم کرد؟

اگر با وجود تعطیل بودن این روز مجبور هستید به مدرسه یا محل کارتان بروید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با پوشیدن پیراهن رسمی این جنبش در گردهمایی‌های این روز شرکت کنید.

برنامه‌های روز ملی حقیقت و آشتی که شامل برنامه‌های نمایشی، کارگاه، گردهمایی و رویداد می‌شوند را بررسی کنید. شما همچنین می‌توانید در روزهای دیگر سال با دسترسی به منابع رایگان اطلاعات بیشتری را در مورد فرهنگ بومیان کانادا بدست آورید.

افرادی که تجربیات ناخوشایندی در این مدارس شبانه روزی داشتند و درد، استرس و تروما را تجربه می‌کنند، می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته با شماره‌ تماس ۴۴۱۹-۹۲۵-۸۶۶-۱ که به Indian Residential Schools Crisis Line تعلق دارد، تماس حاصل فرمایند.

 

 

منبع: Dailyhive