Saturday, April 27, 2024
14.9 C
Calgary

لایحه جدید دولت فدرال بمنظور کنترل تورم مواد غذایی و مسکن

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هفته جاری حزب لیبرال با هدف مقابله با تورم مواد غذایی و کمک به ساخت خانه‌های اجاره‌ای بیشتر در کشور، یک قانون جدید معرفی کرد.

لایحه C-56 یا Affordable Housing and Groceries Act در تاریخ 21 سپتامبر توسط کریستیا فریلند، معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی، معرفی شده است. بنابر اعلام دولت فدرال هدف از معرفی این لایحه حمایت از کانادایی‌ها در مواجهه با هزینه‌های بالای زندگی است.

این اولین لایحه‌ای بوده که در جلسه پاییزی مجلس ارائه شد.

لایحه پیشنهادی دو بخش دارد.

بخش نخست لایحه به دنبال اصلاح قانون رقابت به منظور افزایش هم‌آوری، به ویژه در بخش مواد غذایی کانادا بوده، که هم‌اکنون توسط چند شرکت بزرگ اداره می‌شود.

انجام این اصلاحات پیشنهادی به شورای رقابت قدرت بیشتری می‌دهد تا در زمانی که شرکت‌ها درگیر تثبیت یا افزایش قیمت هستند، وارد عمل شود. همچنین با برنامه‌های ادغامی که رقابت را از بین برده و موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود، مقابله خواهد شد.

در نهایت شورای رقابت اجازه دارد تا هرگونه همکاری و مشارکت که مانع رقابت و افزایش حق انتخاب مشتری شود، مخصوصا زمانی که شرکت‌های مواد غذایی بزرگ سعی دارند جلوی احداث فروشگاه‌های کوچکتر در نزدیکی آن‌ها را بگیرند، خواهد گرفت.

جلسه اعضای دولت فدرال با مدیران عامل شرکت‌های مواد غذایی

این اطلاعیه پس از آن منتشر می‌شود که هفته گذشته فریلند بهمراه فرانسوا-فیلیپ شامپاین، وزیر نوآوری، علم و صنعت فدرال، با مدیران عامل پنج فروشگاه مواد غذایی بزرگ کانادا دیدار داشتند تا درباره ایجاد یک استراتژی تثبیت قیمت مواد غذایی صحبت کنند.

شامپاین در تاریخ 18 سپتامبر و پس از جلسه به خبرنگاران گفت: “من از ماهیت سازنده جلسه بسیار خرسند هستم. بطور خلاصه آن‌ها موافقند تا با همکاری دولت قیمت مواد غذایی در کانادا را تثبیت کنیم.”

این جلسه پس از آن برگزار شد که نخست‌وزیر جاستین توردو در تاریخ 15 سپتامبر به مدیران عامل شرکت‌های بزرگ مواد غذایی کانادا هشدار داد که اگر به یک برنامه برای تثبیت قیمت‌ها دست پیدا نکنند با عواقب گوناگون روبرو خواهند شد.

علاوه بر این جلسه و قانون پیشنهادی حزب لیبرال، جاگمیت سینگ رهبر حزب NDP نیز ‌لایحه‌ای با هدف کنترل طمع شرکت‌ها و مقابله با غول‌هایی چون Galen Weston، در پارلمان ارائه کرد.

ساخت خانه‌های اجاره‌ای بیشتر

بخش دوم لایحه C-56 تلاش می‌کند تا تخفیف GST ساخت منازل اجاره را برای پروژه‌های جدید بالا ببرد (از 36 به 100 درصد برساند)؛ هدف از این اقدام ایجاد انگیزه بیشتر بمنظور ساخت آپارتمان، مسکن دانشجویی و منازل مسکونی برای سالمندان است.

علاوه بر این سقف تعیین شده کنونی برای GST Rental Rebate برای پروژه‌های منازل مسکومی اجاره‌ای جدید به تدریج حذف خواهد کرد.

این تخفیف بیشتر برای پروژه‌هایی که عملیات ساخت آن‌ها پس از تاریخ 14 سپتامبر 2023 شروع شده اعمال می‌شود و تا 31 دسامبر 2030 نیز قابل اجرا است؛ پروژه‌های مذکور باید تا پیش از تاریخ 31 دسامبر 2035 به پایان برسند.

براساس اعلام دولت فدرال این افزایش تخفیف 25,000 دلار از هزینه مالیات هر واحد اجاره‌ای با ارزش 500,000 دلار، خواهد کاست.

منبع: Daily Hive