Wednesday, May 1, 2024
2 C
Calgary

نرخ تورم کانادا به 3.8 درصد کاهش یافت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نرخ تورم کانادا در ماه سپتامبر به 3.8 درصد رسید که در مقایسه با ماه آگست افت 0.2 درصدی را نشان می‌دهد.

این گزارش روز سه‌شنبه از طرف اداره آمار کانادا منتشر شد. به این ترتیب نرخ تورم ماه سپتامبر در مقایسه با پیشبینی قبلی اقتصاددان‌ها پایین‌تر است.

به گفته این آژانس پایین آمدن هزینه‌های زندگی ناشی از کاهش قیمت انواع کالاها و خدمات، از جمله سفر، کالاهای بادوام و برخی اقلام خواربار و فروشگاهی بوده است.

بررسی ماهانه نرخ تورم نشان می‌دهد که هزینه زندگی در ماه سپتامبر 0.1 درصد کاهش یافته است. این اولین بار از ماه نوامبر پارسال تاکنون است که چنین کاهشی را شاهد هستیم.

در این بین قیمت بنزین در ماه سپتامبر 1.3 درصد کمتر شده است، اما همچنان در مقایسه با سال گذشته 7.5 درصد بیشتر است. همچنینض قیمت سوخت در بین تمام اقلام هزینه‌ای مهمترین فاکتور در بالا رفتن نرخ تورم سالانه به شمار می‌رود.

قیمت اقلام خواربار در ماه سپتامبر همچنان به رشد خود ادامه داد، اما سرعت این افزایش از گذشته کمتر شده است. هزینه‌های فروشگاهی نیز در مقایسه با پارسال 5.8 درصد بالا رفته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 11 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در این بین روند رشد قیمت بسیاری از کالاها کاهش پیدا کرده است و نرخ اقلامی مثل گوشت خوک، موز، انگور و برخی انواع پنیر پایین آمده است.

براساس این گزارش اقلام خواربار مهم که در سپتامبر 2022 و با رسیدن تورم مواد خوراکی به بالاترین میزان در 41 سال گذشته رکوردها را جابجا کرد، حال با کاهش قیمت مواجه شده‌اند و در نتیجه شاهد کاهش تورم هستیم.

به گفته بنجامین رایتزس، اقتصاددان بانک مونتریال، گزارش اخیر تورم نشانگر کاهش تقاضا و تب و تاب در اقتصاد است. این گزارش نشان می‌دهد که به احتمال زیاد بانک کانادا هفته آینده نرخ‌های بهره را ثابت نگاه می‌دارد و دوباره افزایش نخواهد داد.

او در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: “در حال حاضر نرخ تورم همچنان بسیار بیشتر از مقدار نرمال است، اما الگوی افزایش آن با خواسته‌های بانک کانادا همخوانی دارد. با توجه به این که شاخص کنونی نشانگر ضعیف شدن اقتصاد است، هیچ نگرانی درباره فشارهای تورمی در اقتصاد وجود ندارد. به عبارت دیگر در شرایط کنونی نیازی با بالا بردن نرخ‌های بهره بانک کانادا برای کنترل تورم احساس نمی‌شود.”

منبع: CBC