Saturday, April 27, 2024
1.8 C
Calgary

بررسی اثربخشی مدل هفته کاری چهار روزه در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

احتمالا به زودی شاهد اجرای مدل هفته کاری چهار روزه در تمام صنایع کانادا خواهیم بود. اما پیش از هر چیز باید دید میزان اثربخشی این مدل اروپایی در شرکت‌های مختلف کشور تا چه میزان است.

هم‌اکنون ده‌ها شرکت کانادایی مشغول آزمایش این مدل در مشاغل تمام‌وقت خود هستند. به تازگی پژوهشگران دانشگاه یورک به نتایج یکساله اجرای این طرح آزمایشی دسترسی پیدا کرده‌اند و بررسی‌های آن‌ها نتایج بسیار جالبی را نشان می‌دهد.

این انستیتو از 30 بیزینس مختلف با 3,500 کارمند که مدل هفته کاری چهار روزه را به صورت آزمایشی اجرا کرده‌اند، نظرسنجی کرده است. این شرکت‌ها یا ساعت‌های کاری را به 32 ساعت کاهش داده‌اند یا همان 40 ساعت کار در هفته را به صورت فشرده در چهار روز انجام می‌دهند.

در این نظرسنجی 90 درصد پرسش‌شوندگان اظهار داشته‌اند با برنامه کاری جدید بهره‌وری شرکت یا تغییر نکرده و یا بیشتر از گذشته شده است. همچنین 86 درصد پرسش‌شوندگان تاکید کرده‌اند که اجرای این مدل جدید جذب و حفظ استعدادها را بسیار آسان‌تر کرده است.

در بخش دیگر نظرسنجی آمده که 96 درصد نیروی کار به دلیل اجرای این مدل جدید شادتر و سالم‌تر هستند. 93 درصد شرکت‌ها نیز تصمیم دارند مدل هفته کاری چهار روزه را برای همیشه اجرا کنند.

پژوهشگران این مدل کاری را آینده برنامه شغلی کانادا می‌دانند. به گفته آن‌ها از مدت‌ها قبل نتایج مهاجرت از سیستم هفته کاری پنج روزه به هفته کاری چهار روزه بسیار رضایت‌بخش بوده است.

در بخشی از گزارش آمده: “این تحقیق نشان می‌دهد که برنامه کاری کوتاه‌تر و فشرده‌تر موجب افزایش بهره‌وری، سود مالی، بهبود سلامت، تقویت ارزش سهام و کاهش آلاینده‌های کربن می‌شود. مطالعات جدید نشان می‌دهد که حمایت از این مدل فشرده و کوتاه جدید رو به افزایش است. هرچند این رویکرد نمی‌تواند تمام مشکلات محیط کار را برطرف کند، اما امید است توان کارگران در مسیر کسب قدرت را بیشتر کند و یک آینده کاری عادلانه‌تر و غنی‌تر را رقم بزند.”

در گذشته سیاست‌مداران کانادایی ایده مدل هفته کاری چهار روزه را در پلتفرم‌های انتخاباتی خود وعده داده بودند. به باور کارشناسان اجرای این برنامه در محیط کاری مدرن کانادا اجتناب‌ناپذیر است.

منبع: Daily Hive