Sunday, April 28, 2024
7.2 C
Calgary

رشد 10.7 درصدی قیمت خانه‌های کلگری در سال 2023

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس داده‌های Royal LePage، شهر کلگری طی سال 2023 بالاترین رشد نرخ سالانه قیمت مسکن به میزان 10.7 درصد را در بین شهرهای کشور داشته است.

همچنین براساس این گزارش کلگری تنها ناحیه وسیع در کشور بوده که میانگین نرخ قیمت مسکن آن در سه‌ماهه چهارم در مقایسه با سه‌‌ماهه سوم 2023 رشد 1.5 درصدی را نشان می‌دهد.

این رشد باعث شد تا میانگین قیمت مسکن کلگری در پایان سال 2023 به 663,500 دلار برسد.

برای مقایسه باید در نظر داشته باشید که برآورد شهرداری کلگری برای ارزش منازل مسکونی سینگل حدود 610,000 دلار بوده است.

شرکت Royal LePage National House Price Composite برای تهیه این گزارش از داده‌های اختصاصی ملی و منطقه‌ای در 63 بازار بزرگ املاک و مستغلات کشور، استفاده کرده است.

همزمان در بازه زمانی‌ سه‌ماهه، میانگین قیمت ملی خانه در کانادا 1.7 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کورین لایال، کارگزار و مالک Royal LePage Benchmark، درباره این گزارش گفت: “کمبود عرضه مسکن و نبود خانه کافی در لیست فروش باعث می‌شود تا قیمت مسکن طی ماه‌های پایانی سال در مسیری صعودی قرار گیرد. حجم فروش همچنان بالاتر از میانگین ده ساله منطقه است و یکی از بهترین رکوردهای ماهانه معاملات در اکتبر ثبت شد.”

لایال در ادامه افزود که فعالیت در بخش خانه‌های تک‌خانوار کمتر از معمول بوده است. او دلیل این موضوع را کاهش موجودی لیست‌ فروش و ظرفیت محدود دریافت وام پس از رشد نرخ‌های بهره می‌داند. در نتیجه این وضعیت خریداران به سمت آپارتمان‌ها و ساختمان‌های مقرون به صرفه جذب شده‌اند که در نتیجه رشد قیمت در آن بازارها را نیز شاهد بودیم.

این سازمان پیشبینی کرده است که طی ماه‌های پیش رو، با فرا رسیدن فصل بهار و افزایش فعالیت فروشندگان در بازار، تعداد خانه‌های موجود در لیست فروش افزایش پیدا خواهد کرد. با این وجود در کوتاه‌مدت امیدی به تغییر وضعیت وجود ندارد.

لایال در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: “با ورود فروشندگان بیشتر به بازار داغ این روز‌ها انتظار داریم تقاضا کاهش پیدا کند. در صورتی که نرخ‌های بهره در سال جاری کمتر شوند فروشندگان بیشتری خانه‌های خود را وارد لیست خواهند کرد تا از نرخ استقراض پایین بهره‌مند شوند.

کلگری با پدیده ورود مهاجر از دیگر استان‌ها روبرو است که به باور کارشناسان عامل اصلی افزایش تقاضا برای خانه‌های شهر می‌باشد.

شرکت Royal LePage در ماه دسامبر پیشبینی کرده بود که میانگین قیمت مسکن کلگری طی سه‌ماهه چهارم سال 2024 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2024 رشد 8 درصدی پیدا می‌کند. همچنین برآورد آن‌ها در مقیاس ملی رشد 5.5 درصدی میانگین قیمت خانه در همین بازه زمانی است.

منبع: Daily Hive