Saturday, April 27, 2024
5.2 C
Calgary

رشد قیمت سبد خوراکی‌ و مواد غذایی در ماه دسامبر

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بر اساس آخرین گزارش Consumer Price Index که توسط اداره آمار کانادا منتشر می‌شود طی ماه گذشته نرخ تورم مواد غذایی افزایش پیدا کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد که نرخ کلی تورم سالانه در ماه دسامبر به 3.4 درصد رسیده است، اما قیمت مواد غذایی رشد 4.7 درصدی را تجربه کرده‌اند.

این وضعیت در گزارش پیشین CPI در ماه نوامبر نیز مشاهده شده بود.

در چند ماه گذشته گزارش CPI نشانه‌هایی از کاهش نرخ تورم را نشان داد، اما در گزارش ماه دسامبر تورم دوباره روند افزایشی به خود گرفته است.

ژول بودرو، اقتصاددان ارشد Mackenzie Investments، درباره این گزارش گفت: “هرچند ثبت یک ماه پر تورم نشانگر تغییر روند نزولی قیمت‌ها نیست، اما بدون شک بر سیاست‌های بانک کانادا تاثیر خواهد گذاشت.”

این گزارش رشد قیمت بنزین در ماه دسامبر را به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی افزایش نرخ تورم معرفی کرده است. از دیگر عوامل تاثیرگذار می‌توان به قیمت بلیت هواپیما، نرخ نفت کوره، هزینه استفاده از وسایل نقلیه مسافربری و نرخ اجاره‌بها اشاره کرد.

همچنین بر اساس این گزارش هزینه خانوار در بخش مواد غذایی نیز افزایش پیدا کرده است.

در این بین بیشترین رشد قیمت متعلق به گروه آبمیوه‌ است. در ماه دسامبر نرخ این کالا رشد 17.5 درصدی را در مقایسه با سال گذشته و 3.5 درصدی را در مقایسه با ماه گذشته، نشان می‌دهد.

قیمت میوه‌های کنسرو شده و فراورده‌های میوه‌ای نیز در ماه دسامبر رشد 13.4 درصدی در مقایسه با پارسال داشته است. این نرخ در مقایسه با ماه نوامبر نیز 1.9 درصد افزایش یافت.

در این بین قیمت میوه‌های تازه در مقایسه‌ با دیگر کالاها رشد کمتری داشته است. طبق گزارش CPI این نرخ رشد 4.6 درصدی در مقایسه با سال گذشته و 0.8 درصدی در مقایسه با ماه نوامبر پیدا کرده است.

قیمت سبزیجات تازه نیز رشد سالانه 8.3 درصدی را تجربه کرد که رقمی بالا است.

قیمت میوه‌‌ها و سبزیجات یخ‌زده نیز رشد ماهانه کمتر و برابر با 2.8 درصد داشت. این افزایش در بازه زمانی سالانه به 11.4 درصد می‌رسد.

هرچند قیمت چربی‌های خوراکی و روغن‌ها از ماه نوامبر تا دسامبر کاهش پیدا کرد، اما این نرخ در بازه یکساله افزایش 12.8 درصدی را نشان می‌دهد.

همزمان با تعطیلات پایان سال قیمت شیرینی و بیسکوییت نیز بالا رفت. این نرخ در مقایسه با سال گذشته 12.6 درصد و در مقایسه با ماه قبل 2.3 درصدی بیشتر شده است.

تورم گوشت تازه و یخ‌زده گوساله نیز رشد سالانه 10.6 درصدی را نشان می‌دهد.

هرچند میانگین قیمت سبد خوراکی در ماه دسامبر افزایش یافت، اما برخی کالاها نیز ارزان شدند.

قیمت کاهو کاهش چشمگیر 21.9 درصدی را در مقایسه با پارسال و افزایش 2.7 درصدی را در مقایسه با ماه گذشته نشان می‌دهد.

علاوه بر این قیمت گوجه‌فرنگی نیز در مقایسه با سال قبل‌تر کاهش 11.3 درصدی داشته است.

قیمت موز نیز تقریبا طی یکسال گذشته بدون تغییر باقی مانده است. این گزارش نشان می‌دهد این نرخ در یک سال 2.4 درصد کاهش پیدا کرده است.

قیمت تخم‌مرغ نیز با وجود رشد ماهانه 3.1 درصدی در مقایسه با ماه نوامبر یک کاهش سالانه اندک را نشان می‌دهد.

تورم ماهانه انواع پنیر نیز در ماه دسامبر کاهش 2 درصدی داشت، اما این نرخ در بازه یکساله حاکی از رشد 2.4 درصدی است.

منبع: CTV News