Saturday, April 27, 2024
2.9 C
Calgary

شیوع گسترده آنفولانزای پرندگان در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طی چند ماه گذشته میلیون‌ها پرنده در سراسر کشور به ویروس آنفولانزا مبتلا شده‌اند.

بنابر اعلام آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا (CFIA) شیوع گسترده  ویروس HPAI، یکی از شاخه‌های ویروس H5N1، بسیاری از مزارع تجاری و غیرتجاری پرندگان و گروه‌های بزرگ پرندگان وحشی را درگیر کرده است.

از زمان مهاجرت پاییزی پرندگان در سپتامبر 2023 حدود 3,358,547 پرنده به آنفولانزا مبتلا شده است. این درحالی است که پرندگان وحشی در این آمار محاسبه نشده‌اند.

به گفته دکتر کتی فرنس، معاون اداره دامپزشکی CFIA، شیوع آنفولانزای پرندگان یک اپیدمی است که در بسیاری از کشورها شاهد آن هستیم.

به طور معمول آژانس CFIA در فصل کوچ و به صورت مقطعی موارد ابتلا به آنفولانزای پرندگان را رصد می‌کند؛ این نوع نظارت معمولا در فصل بهار و پاییز انجام می‌شود.

به گفته فرنس در حال حاضر تعداد موارد ابتلا به آنفولانزای پرندگان به دلیل شیوع بین‌المللی آن بسیار بالا است؛ از طرفی دوره ماندگاری بیماری طولانی شده و با وجود پایان فصل کوچ هنوز با آن درگیر هستیم.

آنفولانزای پرندگان می‌تواند گونه‌های مختلف مرغ، بوقلمون، بلدرچین و مرغ گینه را در کنار انواع پرندگان وحشی و خانگی را بیمار کند.

شیوع آنفولانزای پرندگان می‌تواند تاثیرات منفی گسترده بر صنعت طیور و حیات‌وحش بگذارد.

اوایل ماه جاری این بیماری سبب مرگ حدود 30 غاز کانادایی در ساحل پارک دریاچه انتاریو شد. علاوه بر این مواردی از مرگ غاز کانادایی در بلویل انتاریو گزارش شده است. در جنوب انتاریو نیز بیش از 200 غاز، کلاغ و عقاب در وضعیت بیمار یا تلف شده کشف شدند.

ویروس آنفولانزای پرندگان از طریق تماس با پرنده یا محصولات آلوده منتقل می‌شود. همچنین در موارد بسیار نادر انسان‌ها و گونه‌های غیر پرنده نیز به این ویروس مبتلا می‌‌شوند.

طبق اعلام آژانس CFIA هیچگونه شواهدی مبنی بر انتقال ویروس HPAI از طریق گوشت و تخم‌مرغ خام به انسان یافت نشده است. با این وجود کارشناسان به طور دائم منابع آلودگی و احتمال تماس با ویروس را مورد بررسی قرار می‌دهند.

هم‌اکنون مقامات کانادایی محدودیت‌هایی را برای واردات طیور، محصولات مرتبط و پرندگان زنده از کشورهای آلوده به آنفولانزای پرندگان وضع کرده‌اند.

منبع: Global News